fbpx
sobota, 2 grudnia, 2023
Strona głównaTransportKoleje trwonią setki milionów z funduszy UE

Koleje trwonią setki milionów z funduszy UE

Propagandowym zapewnieniom kolejarzy przeczy wewnętrzny raport spółki PKP PLK, z którego wynika, że unijne dotacje na inwestycje kolejowe zostały wykorzystane w sposób nieefektywny.

Z unijnych funduszy na modernizację kolei wydano w Polsce miliardy. Mimo to okazuje się, że – jak pisze na stronach Klubu Jagiellońskiego Karol Trammer – „ciągi, na których przebudowę wydano w ostatnich latach setki mln zł, opisane są w raporcie następującymi określeniami: dysfunkcjonalny układ torowy, nie zapewnia pełnej przepustowości i stabilności rozkładu jazdy, wąskie gardło dla przewozów towarowych, powoduje opóźnienia, brak przepustowości”.

Autor tekstu podaje konkretne przykłady:

– „bolesnym przykładem nieefektywnego wykorzystania funduszy unijnych jest zrealizowana w latach 2017-2019 warta 615 mln zł modernizacja linii Poznań-Piła, która zamiast stworzyć nową jakość w komunikacji kolejowej zakonserwowała niewydolny układ linii”,

– „na zmodernizowanej linii Warszawa-Radom odcinek od Warki do Radomia w 2021 r. rozbudowano z jednego do dwóch torów. Mimo to odcinek ten został już w raporcie PKP PLK zaliczony do ciągów dotkniętych problemami z przepustowością”, gdyż „powstały dwa długie odcinki niedające możliwości wyprzedzania pociągów”,

– „na zmodernizowanej w latach 2018-2021 linii Łódź-Zduńska Wola inwestycja nie objęła swoim zakresem instalacji samoczynnej blokady liniowej, choć system ten – pozwalający znacząco zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów – jest dość standardowym elementem przedsięwzięć modernizacyjnych. Jakby tego było mało, w ramach modernizacji zlikwidowano posterunek odstępowy Kolumna. W wyniku tych działań powstał najdłuższy szlak między stacjami i posterunkami na linii z Łodzi do Zduńskiej Woli, determinujący słabą częstotliwość pociągów na całym ciągu między tymi miastami”,

– „podczas modernizacji odcinka Siemiatycze-Hajnówka wybudowano perony o długości 200 metrów na przystankach, które obsługiwane są wyłącznie przez szynobusy. A najdłuższe eksploatowane na polskich torach szynobusy, typu SA138, mają 58 metrów długości”,

– „wewnętrzny raport PKP PLK nie zostawia suchej nitki na efektach modernizacji magistrali Kraków-Katowice”,

– „problemy zaczną o sobie dawać znać po zakończeniu trwającej obecnie modernizacji magistrali Poznań-Szczecin. Linia przebudowywana jest w ramach unijnego Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Spółka PKP PLK jest największym w Unii Europejskiej beneficjentem instrumentu CEF. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 1316/2013, które ustanowiło instrument CEF, określa, że jego celem jest finansowanie przedsięwzięć eliminujących wąskie gardła i zwiększających przepustowość. Tymczasem na modernizowanym za 4,1 mln zł ciągu łączącym stolice województw wielkopolskiego i zachodniopomorskiego część stacji degradowana jest do roli przystanków i powstają liczące nawet 18-20 km odcinki bez możliwości wyprzedzania się pociągów”.

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

PE zdecydował: Zagraniczni kierowcy już nie uciekną od mandatów

Europosłowie z Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego głosowali za ułatwieniem egzekwowania kar za wykroczenia drogowe wobec kierowców przyjeżdżających z innych krajów Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Czy Polska będzie blokować członkostwo Ukrainy w UE?

Poseł PSL Marek Sawicki postawił Ukrainie warunek, że jeśli nie przestanie dyskryminować polskich firm transportowych, to Polska będzie blokować członkostwo Ukrainy w Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Ukraińcy zdominowali rynek przewozowy

Polska branża transportowa protestuje na granicy z Ukrainą przeciwko działaniom, które doprowadziły do przejęcia rynku przez konkurencję ukraińską.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Nie tylko Konfederacja przeciwko zmianom ustawy wiatrakowej

Nie tylko politycy Konfederacji sprzeciwiają się proponowanemu poselskiemu projektowi nowelizacji ustawy wiatrakowej, wskazując na konkretne zagrożenia z tym związane.
2 MIN CZYTANIA

Rybołówstwo rekreacyjne w Polsce przestało istnieć

Po wprowadzeniu przez Unię Europejską zakazu połowów dorsza zarówno rybacy komercyjni, jak i rekreacyjni nie otrzymali ani złotówki rekompensat. Chcemy usiąść do rozmów z rządem. Skoro coś się nam zakazuje, to trzeba to zrekompensować – mówi Michał Niedźwiecki, przedstawiciel rybołówstwa rekreacyjnego.
7 MIN CZYTANIA

Czy przez UE do Europy wróci malaria?

Komisja Środowiska Parlamentu Europejskiego przegłosowała przyjęcie rozporządzenia Nature Restoration Law, które ma na celu przywracanie terenów bagiennych w krajach członkowskich.
2 MIN CZYTANIA