fbpx
piątek, 29 marca, 2024
Strona głównaTransportKoleje trwonią setki milionów z funduszy UE

Koleje trwonią setki milionów z funduszy UE

Propagandowym zapewnieniom kolejarzy przeczy wewnętrzny raport spółki PKP PLK, z którego wynika, że unijne dotacje na inwestycje kolejowe zostały wykorzystane w sposób nieefektywny.

Z unijnych funduszy na modernizację kolei wydano w Polsce miliardy. Mimo to okazuje się, że – jak pisze na stronach Klubu Jagiellońskiego Karol Trammer – „ciągi, na których przebudowę wydano w ostatnich latach setki mln zł, opisane są w raporcie następującymi określeniami: dysfunkcjonalny układ torowy, nie zapewnia pełnej przepustowości i stabilności rozkładu jazdy, wąskie gardło dla przewozów towarowych, powoduje opóźnienia, brak przepustowości”.

Autor tekstu podaje konkretne przykłady:

– „bolesnym przykładem nieefektywnego wykorzystania funduszy unijnych jest zrealizowana w latach 2017-2019 warta 615 mln zł modernizacja linii Poznań-Piła, która zamiast stworzyć nową jakość w komunikacji kolejowej zakonserwowała niewydolny układ linii”,

– „na zmodernizowanej linii Warszawa-Radom odcinek od Warki do Radomia w 2021 r. rozbudowano z jednego do dwóch torów. Mimo to odcinek ten został już w raporcie PKP PLK zaliczony do ciągów dotkniętych problemami z przepustowością”, gdyż „powstały dwa długie odcinki niedające możliwości wyprzedzania pociągów”,

– „na zmodernizowanej w latach 2018-2021 linii Łódź-Zduńska Wola inwestycja nie objęła swoim zakresem instalacji samoczynnej blokady liniowej, choć system ten – pozwalający znacząco zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów – jest dość standardowym elementem przedsięwzięć modernizacyjnych. Jakby tego było mało, w ramach modernizacji zlikwidowano posterunek odstępowy Kolumna. W wyniku tych działań powstał najdłuższy szlak między stacjami i posterunkami na linii z Łodzi do Zduńskiej Woli, determinujący słabą częstotliwość pociągów na całym ciągu między tymi miastami”,

– „podczas modernizacji odcinka Siemiatycze-Hajnówka wybudowano perony o długości 200 metrów na przystankach, które obsługiwane są wyłącznie przez szynobusy. A najdłuższe eksploatowane na polskich torach szynobusy, typu SA138, mają 58 metrów długości”,

– „wewnętrzny raport PKP PLK nie zostawia suchej nitki na efektach modernizacji magistrali Kraków-Katowice”,

– „problemy zaczną o sobie dawać znać po zakończeniu trwającej obecnie modernizacji magistrali Poznań-Szczecin. Linia przebudowywana jest w ramach unijnego Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Spółka PKP PLK jest największym w Unii Europejskiej beneficjentem instrumentu CEF. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 1316/2013, które ustanowiło instrument CEF, określa, że jego celem jest finansowanie przedsięwzięć eliminujących wąskie gardła i zwiększających przepustowość. Tymczasem na modernizowanym za 4,1 mln zł ciągu łączącym stolice województw wielkopolskiego i zachodniopomorskiego część stacji degradowana jest do roli przystanków i powstają liczące nawet 18-20 km odcinki bez możliwości wyprzedzania się pociągów”.

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Chińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

Chińskie firmy są faworytami w wyścigu o realizację projektu budowy tunelu pod Zatoką Fińską, który ma połączyć stolice Finlandii i Estonii.
2 MIN CZYTANIA

Taksówkarze też będą strajkować

Taksówkarze narzekają na zbyt niskie zarobki i mają zamiar strajkować. Pierwszą akcję protestacyjną zaplanowano w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Napięcia na Bliskim Wschodzie ożywiły Nowy Jedwabny Szlak

Po zastoju, który nastąpił po wybuchu wojny na Ukrainie, skokowo wzrósł transport towarów koleją w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Ruch został napędzony przez kryzys na szlaku przez Morze Czerwone i Kanał Sueski.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Burza o tanie drewno

Żeby uprzykrzyć życie branżom konsumującym drewno i zwiększyć wycinkę lasów w krajach Unii Europejskiej, Bruksela chce nałożyć cła antydumpingowe na surowiec sprowadzany z Kazachstanu i Turcji.
2 MIN CZYTANIA

Skandal w ministerstwie rozwoju

Konfederacja przedstawiła opinii publicznej niepokojące fakty dotyczące skandalicznej sytuacji w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Informacje posłów Michała Wawra i Bartłomieja Pejo ujawniły rażące naruszenia etyczne oraz konflikt interesów, których nie można bagatelizować.
< 1 MIN CZYTANIA

Reakcja NBP na wniosek o Trybunał Stanu dla prezesa

Narodowy Bank Polski zareagował oficjalnym oświadczeniem na złożenie politycznego wniosku o Trybunał Stanu dla prof. Adama Glapińskiego, prezesa NBP.
2 MIN CZYTANIA