W 2022 r. o 1,4 proc. spadła w Polsce całkowita sprzedaż telewizorów. Badanie GfK wykazało, że w przypadku ostatniego kwartału minionego roku spadek był jeszcze większy, bo wyniósł prawie 20 proc. w porównaniu do czwartego kwartału 2021 r. Poza spadkiem wolumenowym, zmalała również wartość sprzedaży — o 3,1 proc. w całym 2022 roku i o 21,5 proc. w czwartym kwartale.
Polacy najrzadziej kupują telewizory poniżej 40 cali oraz powyżej 65 cali. Najpopularniejsze są natomiast przekątne między 43 a 65 calami.
– 10 najpopularniejszych modeli na polskim rynku to odbiorniki o rozdzielczości 4k, zbudowane w technologii LCD, z możliwością łączenia się z Wi-Fi. Świadomy konsument wybiera zatem sprzęt nowoczesny technologicznie, SMART, pozwalający na korzystanie z wielu innowacyjnych opcji – powiedział Wiesław Peché z GfK.
Polacy kupili w minionym roku mniej telewizorów, mimo że ich średnie ceny spadły o 1,7 proc. w porównaniu do 2021 r. GfK prognozuje, że w najbliższych miesiącach możemy oczekiwać nasilonych akcji promocyjnych, jeśli chodzi o telewizory, gdyż na początku 2023 r. odnotowano nieznaczy wzrost średniej ceny telewizorów i sklepy w celu zachęcenia konsumentów do zakupów będą musiały sprawić, że ceny staną się bardziej atrakcyjne.
– Jest zbyt wcześnie, by mówić o pojawiającym się trendzie. Wzrost średniej ceny może wynikać bowiem ze struktury sprzedaży modeli o różnej wielkości ekranów lub na przykład ograniczonej dostępności tańszych modeli. Dla branży z pewnością nadchodzą jednak wymagające miesiące, w których producenci i sieci będą musieli na bieżąco dostosowywać swoje strategie do szybko zmieniających się realiów rynkowych – podsumował Wiesław Peché.
PAP, IAR