Polska branża sportowa jest w coraz gorszej kondycji finansowej – wynika z danych BIG InfoMonitor.

W maju 2022 r. zadłużenie klubów fitness, siłowni i trenerów personalnych w Polsce przekroczyło 120 mln złotych. Tuż przed pandemią, w marcu 2020 r., dług ten wynosił 70 mln zł, a rok temu było to ponad 95 mln zł. Sytuacja sektora sportowego ulega ciągłemu pogorszeniu przez inflację i drożyznę, bo Polacy rezygnują z siłowni, aby mieć pieniądze na inne wydatki.

Przytaczane przez BIG InfoMonitor dane firmy konsultingowej Deloitte wskazują na to, że przed wybuchem pandemii polska branża fitness rozwijała się w błyskawicznym tempie, a w 2019 r. w naszym kraju działało niemal 3 tys. klubów fitness, do których uczęszczało ponad 3 mln osób. Przychody branży wynosiły ponad 4,2 mld zł. Eldorado zostało przerwane w marcu 2020 r., gdy rząd zmusił przedsiębiorców posiadających kluby fitness do ich zamknięcia. BIG InfoMonitor podaje, że przed lockdownami kwota zaległych zobowiązań 223 firm z branży sportowej wynosiła 17,3 mln zł, a w 2021 r. było to już 22,4 mln zł długów 263 podmiotów. W marcu 2022 r. 277 takich przedsiębiorstw zadłużonych było na aż 26,3 mln zł.

– Niestety nie możemy być pewni tego, że ten stan rzeczy ulegnie szybkiej poprawie. Fakt, że w przypadku siłowni przybywa nie tylko zadłużenia, ale i samych dłużników, świadczy o ogromnej skali problemu. Branża fitness jest jedną z najbardziej poszkodowanych w trakcie pandemii, bo utrzymanie takiego biznesu wiąże się z bardzo dużymi kosztami. Wynajem wielkopowierzchniowych lokali czy spłaty rat leasingów, to tylko przykłady kosztów ponoszonych w trakcie lockdownów, gdy jednocześnie nie było żadnych przychodów – powiedział Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. – Optymizmem nie napawa zmiana stosunku Polaków do wydatków. Zrealizowane dla nas badanie pokazało, że wojna w Ukrainie i szalejąca inflacja sprawiły, że niemal połowa respondentów zamierza mniej pieniędzy przeznaczać na hobby związane ze sportem. Co oznacza, że będą oszczędzać także na karnetach na zajęcia w siłowni – dodał Sławomir Grzelczak.

Badanie Quality Watch dla BIG InfoMonitor wykazało, że przez obecną sytuacją gospodarczą aż 49 proc. Polaków zamierza wydać mniej na aktywność sportową.

Źródło: BIG InfoMonitor

Poprzedni artykułPrzez sankcje tracą firmy z Polski, a zyskują… rosyjskie
Następny artykułFabryka w Stalowej Woli. Kolejni azjatyccy inwestorzy wchodzą do Polski