fbpx
niedziela, 4 czerwca, 2023
Strona głównaTransportKomisja Europejska pomyliła się o rząd wielkości

Komisja Europejska pomyliła się o rząd wielkości

Nowe regulacje Unii Europejskiej wywołają znacznie większy wzrost kosztów produkcji samochodów osobowych i ciężarowych niż pokazały początkowe szacunki Komisji Europejskiej.

Nowe unijne przepisy mające na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń przez pojazdy spalinowe spowodują wzrost kosztów produkcji o 2 tys. euro w przypadku samochodów osobowych i 12 tys. euro w przypadku ciężarówek i autobusów. To znacznie więcej niż mówiły początkowe szacunki Komisji Europejskiej – wynika z nowego badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową Frontier na zlecenie stowarzyszenia producentów samochodów ACEA.

10 razy wyższe koszty

Sigrid de Vries, dyrektor generalna ACEA, powiedziała, że propozycja normy Euro 7 „miałaby bardzo mały wpływ na środowisko przy bardzo wysokich kosztach”. A koszty prawdopodobnie zostaną przeniesione na konsumentów w postaci wyższych cen samochodów.

Jak informuje serwis EURACTIV oceniając wpływ nowych przepisów, Komisja Europejska oszacowała, że regulacje spowodują wzrost cen na poziomie od 180 do 450 euro w przypadku samochodów osobowych i dostawczych oraz 2800 euro w przypadku ciężarówek i autobusów. To od czterech do dziesięciu razy mniej niż sugeruje badanie branżowe.

Koalicja sprzeciwu

Grupa krajów Unii Europejskiej na czele z Czechami – w tym Bułgaria, Francja, Węgry, Włochy, Polska, Rumunia i Słowacja – połączyły siły, by przeciwstawić się unijnym regulacjom. Koalicja argumentuje sprzeciw negatywnym wpływem, jaki przepisy mogą mieć na miejsca pracy i lokalny przemysł. Grupa naciska na odroczenie wprowadzenia nowych norm o co najmniej trzy lata dla samochodów osobowych i pięć lat dla ciężarówek.

Sprzeciwiamy się wszelkim nowym wymogom dotyczącym emisji spalin dla samochodów osobowych i dostawczych, ponieważ odciągnęłyby one inwestycje sektora od niedawno uzgodnionej ścieżki do zerowej emisji CO2 z samochodów

– napisała koalicja w liście wysłanym do szwedzkiej prezydencji Rady Europejskiej i Komisji Europejskiej. 

(Źródło: EURACTIV.com)

 

Zobacz także: Norma Euro 7 gwoździem do trumny europejskiego przemysłu motoryzacyjnego?

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL), tygodnikami „Do Rzeczy” i „Najwyższy Czas!”, oraz dwumiesięcznikami „Polonia Christiana” (i z serwisem pch24.pl) i „Magna Polonia”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polski rynek usług pocztowych rośnie

Wartość polskiego rynku usług pocztowych rośnie już kolejny rok z rzędu. Wszystko dzięki prężnie działającemu sektorowi e-commerce.
2 MIN CZYTANIA

Granica z Białorusią zamknięta dla TIR-ów

Polski rząd zdecydował o zamknięciu granicy z Białorusią dla białoruskich i rosyjskich ciężarówek oraz naczep.
2 MIN CZYTANIA

Ryanair sprzeciwia się marnowaniu pieniędzy podatników

Sąd w Luksemburgu poparł sprzeciw irlandzkiej linii lotniczej Ryanair wobec pomocy włoskiego państwa, zatwierdzonej przez Unię Europejską, dla linii lotniczych dotkniętych pandemią COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Stocznie kontrolowane przez Skarb Państwa zwiększają straty

Skumulowane straty stoczni objętych skonsolidowanymi sprawozdaniami finansowymi grup kapitałowych kontrolowanych spółek Skarbu Państwa zwiększały się z roku na rok i na koniec 2021 r. wyniosły 1,2 mld zł.
2 MIN CZYTANIA

Nieprawidłowości w zarządzaniu małymi portami

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, w którym wskazała na szereg nieprawidłowości w zakresie zarządzania małymi portami morskimi w Polsce. Najważniejsze nieprawidłowości dotyczyły planowania rozwoju, zarządzania infrastrukturą, zapewnienia bezpieczeństwa, a także obowiązków finansowo-księgowych.
2 MIN CZYTANIA

Jak Polska może wycofać się z unijnej polityki klimatycznej [WYWIAD]

Dr Grzegorz Chocian, prezes Fundacji Konstruktywnej Ekologii Ecoprobono, tłumaczy nam, w jaki sposób Polska może wycofać się z unijnej polityki klimatycznej bez wychodzenia z Unii Europejskiej.
9 MIN CZYTANIA