fbpx
środa, 5 lutego, 2025
Strona głównaBiznesKoniec ery służbowych lotów?

Koniec ery służbowych lotów?

Negatywne czynniki wpływające na biznes i gospodarkę krajów unijnych nie znikną z końcem wojny rosyjsko-ukraińskiej, ale jeszcze się spotęgują. Do dotychczasowych kosztów, związanych z likwidowaniem skutków koronaryzysu, dojdą nowe – na zbrojenia. Dla przedsiębiorców i zwykłych konsumentów będzie niestety tylko drożej. Podrożeją między innymi podróże służbowe.

Wojna jest koszmarem w wymiarze ludzkim, politycznym, geopolitycznym i gospodarczym przetasowaniem wielu kwestii, jednak nawał informacji z nią związanych nie powinien nam zamazywać innych spraw. Warto tylko przypomnieć, że Unia Europejska nie porzuciła – i raczej nie porzuci – planu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku. Przynajmniej nic o tym nie wiadomo. Sprawę postawiono bardzo mocno: do 2050 roku cała Unia ma być neutralna klimatycznie. Jeśli ktoś myśli sobie, że „jakoś to będzie”, że plan zostanie odwołany i nie poniesiemy kosztów tego przyspieszenia, to jest w grubym błędzie.
Ponieważ także sektor lotniczy ma działać w zaostrzonych rygorach „zrównoważonej gospodarki”, będzie musiał ponieść ich koszty. Linie lotnicze mają bowiem zostać obciążone kosztami praw do emisji gazów cieplarnianych. Kto za to zapłaci? Nie ma wątpliwości: pasażerowie. Wzrost cen biletów – i to znaczny – będzie odczuwalny we wszystkich krajach unijnych.

Dlaczego będzie drogo?

Już wkrótce na dowolnej trasie bilety lotnicze będą droższe o kilkadziesiąt euro więcej niż obecnie – wynika z najnowszego badania zleconego przez ministerstwo infrastruktury Holandii. Podwyżki obejmą szczególnie tanie linie lotnicze, ale nie tylko. Holenderska firma CE Delft prognozuje, że loty tanimi liniami zdrożeją średnio o 16,8 proc. w ciągu najbliższych ośmiu lat, a tradycyjnymi – o 7,3 proc. To optymistyczne prognozy. Szacunki analityków S&P Global Platts są bliższe rzeczywistości: ceny najtańszych biletów w ciągu najbliższych dwóch lat mogą wzrosnąć dwu lub nawet trzykrotnie. Adekwatnie podrożeją także podróże droższymi klasami.

Za podwyżkami, które będą mocno odczuwalne, stoi splot negatywnych czynników. Europejski Zielony Ład, czyli Fit for 55, ma zostać rozciągnięty także na lotnictwo i żeglugę. Paliwo lotnicze zostanie opodatkowane już w 2023 roku, a linie lotnicze już teraz zaczynają ponosić koszty opracowania bardziej ekologicznych paliw i napędów. W ceny biletów będą włączane nowe, wyższe opłaty pasażerskie. Prognozuje się, że na Heathrow zaczną rosnąć już w tym roku, by w przyszłym osiągnąć ponad 53 proc. wzrost. Amsterdamski Schiphol chce je podnieść w ciągu najbliższych lat o 40 proc.

Warto szukać alternatywy

Od tzw. dołka covidowego ceny paliwa lotniczego w Polsce wzrosły już trzykrotnie, a ETS-y, które będą miały wpływ na branżę lotniczą, od 2019 roku – dziesięciokrotnie. Od 1 stycznia tego roku, pomimo protestów branży lotniczej, niżej niż pierwotnie zakładano, ale jednak podniesione zostały opłaty na rzecz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – terminalowa i trasowa, czyli za tzw. obsługę operacji lotniczych podczas startu i lądowania. Dla regionalnych portów lotniczych wzrosły one o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin o 29 proc. Można też z dużą dozą prawdopodobieństwa przypuszczać, że na wzrost cen (w kierunku wschodnim i dalekowschodnim) wpłynie także embargo nałożone na Rosję.

Splot niekorzystnych czynników może podrożyć loty do tego stopnia, że przedsiębiorcy będą wręcz zmuszeni intensywniej szukać alternatyw dla służbowych podróży. Chodzi nie tyle o przesiadkę z samolotu na kolej, ile o dalszy rozwój i korzystanie z szyfrowanych, zdalnych kanałów komunikacji.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA