fbpx
środa, 24 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesKorporacje wykorzystują inflację, aby podnieść ceny

Korporacje wykorzystują inflację, aby podnieść ceny

Potężne firmy uzasadniają inflacją podwyżki cen swoich produktów i usług, a jednocześnie zwiększają swoje marże.

Potężne firmy uzasadniają inflacją podwyżki cen swoich produktów i usług, a jednocześnie zwiększają swoje marże.

Noel Wallace z CEO Colgate-Palmolive przyznaje, że jego organizacja bardzo dobrze opanowała sztukę radzenia sobie ze wzrostem cen. Bez względu na to, czy rosną ceny opakowań czy surowców, firma znajduje sposoby na utrzymanie swojej marży.

Podobnie twierdzi Gary Millerchip, CFO firmy Kroger, jednej z największym amerykańskich sieci supermarketów. Jego zdaniem obecnie osiągane przez firmę wzrosty są bardzo satysfakcjonujące.

Dwie trzecie z największych notowanych na giełdzie amerykańskich spółek notuje w tym roku większe zyski niż w analogicznym okresie roku 2019, czyli zanim jeszcze weszły w życie ograniczenia wynikające z pandemii COVID-19. Jednocześnie prawie sto z nich radzi sobie w tym roku o co najmniej 50 procent lepiej niż dwa lata temu.

Robert Reich, były sekretarz pracy w administracji Billa Clintona uważa, że jest to efekt nadmiernej koncentracji amerykańskiej gospodarki w rękach niewielu gigantycznych korporacji. Jego zdaniem potężne firmy podnoszą ceny swoich usług i produktów ponad poziom, który uzasadniałaby inflacja. Stąd ich rosnące obecnie zyski, mimo coraz trudniejszej sytuacji konsumentów. Ponadto ekonomista zwraca uwagę, że korporacje – nawet nie zawiązując żadnych porozumień – podnoszą ceny ponieważ nie mają realnej konkurencji. Jako przykład podaje przedsiębiorstwa, które zdominowały rynek dostarczając bardzo podobne produkty, jak np. PepsiCo i Coca- Cola.

Inflacja w USA sięgnęła w październiku poziomu 6,2 procent, co oznacza jej największą wartość od trzydziestu lat.

businessinsider.com

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

Pierwszy polski fundusz REIT zadebiutuje na Głównym Rynku GPW

Mount Globalny Rynku Nieruchomości FIZ – to nazwa polskiego funduszu aktywnie inwestującego w nieruchomości typu REIT, który w poniedziałek 22 kwietnia stanie się 412. podmiotem notowanym na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Małopolska przyciąga więcej gości niż kurorty nad Morzem Śródziemnym

W 2023 roku zarezerwowano przez internet w Unii Europejskiej rekordową liczbę noclegów na wynajem krótkoterminowy.
2 MIN CZYTANIA

Chcesz zrobić karierę w unijnych instytucjach i pochodzisz z Europy Wschodniej? Masz duży problem

W ubiegłym roku ani jeden obywatel pochodzący z krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie zajął kierowniczego stanowiska w jednostkach administracji Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Ile zarobią nasi wybrańcy do samorządów?

W ostatnich wyborach prawie 50 tysięcy kandydatów na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów uzyskało wymarzony mandat. Ile zarobią osoby, które będą nas reprezentować w samorządzie?
3 MIN CZYTANIA