fbpx
poniedziałek, 9 grudnia, 2024
Strona głównaBiznesKrajowe firmy eksportujące AGD przodują na rynkach. Te najpopularniejsze, niestety, nie są...

Krajowe firmy eksportujące AGD przodują na rynkach. Te najpopularniejsze, niestety, nie są polskie

Możemy być dumni: Polska jest czwartym największym eksporterem sprzętu AGD na świecie. Z eksportem o wartości siedmiu miliardów dolarów zaspokajamy dwa procent światowego popytu. Jest to czterokrotnie większy udział w rynku niż polskiego PKB w światowej gospodarce. Najbardziej znane marki nie należą, niestety, do polskiego kapitału, jednak na znaczeniu zyskują także firmy z dominującym kapitałem polskim – nieco mniej znane, o wyspecjalizowanym profilu produkcji.

Roczne światowe wydatki na sprzęt AGD wynoszą około 500 mld dolarów. Ponad połowę popytu generują kraje Azji i Pacyfiku, w tym – oczywiście – głównie Chiny.
Polska ma szczególne przewagi konkurencyjne w dwóch obszarach: dóbr gotowych oraz elementów plastikowych. Tu produkujemy i eksportujemy relatywnie nawet więcej niż inne kraje.

– Polskie firmy mają ponad 29-proc. udział w światowym eksporcie suszarek do ubrań, prawie 20-proc. w eksporcie zmywarek i 15-proc. udział w sprzedaży pralek – wynika z raportu „Producenci i dostawcy AGD w obliczu nowych trendów i wyzwań”, przygotowanego przez SpotData i Santander Bank Polska.

Według danych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wartość eksportu AGD z Polski wyniosła w 2018 r. (ostatnie dane) 24,4 mld zł. W tym sektorze działa u nas 36 firm zatrudniając ponad 28 tysięcy osób. Wielkość rocznej produkcji to 19,9 mln sztuk sprzętu gospodarstwa domowego.

– Polskie firmy specjalizują się w produkcji gotowych sprzętów, takich jak pralki, suszarki do ubrań i zmywarki oraz elementów plastikowych, na przykład węży, rur i przewodów – omawia wspomniany raport Kamil Mikołajczyk, dyrektor ds. sektora produkcji przemysłowej Santander Bank Polska.

Znamy dobrze takie firmy jak: Amica, Ciarko, Eldom, Łucznik, Fagor, Mastercook, Farel, Manta, MPM, Myszkowska Fabryka Naczyń Emaliowanych „Światowit”, Philips Polska, Polar, Predom, Samsung Electronics Poland Manufacturing, Solgaz, Zakłady Sprzętu Precyzyjnego „Niewiadów”, Zelmer czy Zelmator. Niestety większość tych najbardziej znanych marek nie należy do Polaków, ale dobrą opinią wśród klientów cieszą się  – nie tylko na rynku wewnętrznym – także stricte polskie, mniej rozreklamowane, marki.

Poznajmy polskie firmy

Akpo to polski lider w produkcji okapów kuchennych. Drugim sztandarowym produktem tej firmy są płyty kuchenne. Zakład dysponuje magazynami, lakierniami i halami produkcyjnymi o łącznej powierzchni ponad 5 tys. mkw. Produkty firmy można znaleźć w wielu elektro-marketach, sklepach specjalistycznych oraz hurtowniach branżowych.
Kolejna firma – Zakład Tworzyw Sztucznych „ArtGos” S.A. zajmuje się głównie produkcją AGD oraz desek sedesowych. Oferta firmy jest sukcesywnie powiększana o artykuły ogrodowe, turystyczne i budowlane, a także o zabawki i artykuły sanitarne dla dzieci.
Ciarko to z kolei jeden z największych w Polsce producentów okapów kuchennych i kominkowych. Swoją siedzibę ma w Sanoku, a na rynku działa już od 25 lat.
Dajar jest pierwszą polską firmą, która w swoich produktach zastosowała oświetlenie LED oraz sterowanie dotykowe. Produkuje suszarki do bielizny oraz deski do prasowania, ale też dystrybuuje meble ogrodowe oraz artykuły dla branży HoReCa w całej Europie.
Z kolei firma Galicja działa w branży artykułów gospodarstwa domowego (już od roku 1991), a jej produkty wyróżniają się niebanalnymi kształtami, kolorami, a także gramaturą oraz… przystępną ceną.
Zelmator (nie mylić z Zelmerem) to producent silników elektrycznych i tak zwanego małego AGD. Firma produkuje m.in.: maszynki do mielenia, krajalnice, miksery, silniki i podzespoły do urządzeń i sprzętów domowych, np. do odkurzaczy, mikserów, robotów kuchennych, sokowirówek, krajalnic i maszynek do mielenia.
Natomiast świdnicka firma Solgaz produkuje płyty gazowe bez płomieni, piekarniki, inteligentne okapy oraz płyty indukcyjne.

To są oczywiście tylko nieliczne przykłady polskich firm działających w sektorze AGD, które swoje wyroby eksportują i zdobywają popularność i klientów za granicą.

Potęga na rynku tworzyw sztucznych

Najsilniejszą pozycję polskie firmy mają w segmencie produkcji elementów plastikowych (jak już wspomniano, Polska jest znaczącym dostawcą na zagraniczne rynki wszelkiego rodzaju rur i przewodów wykorzystywanych zarówno w branży AGD, jak i motoryzacyjnej). Przykładem takiej polskiej firmy jest Prosperplast – producent artykułów z tworzyw sztucznych do domu i ogrodu. Firmę założyli w 1993 r. bracia Paweł i Marek Mrózek, a w jej asortymencie znajdują się m.in.: donice, kompostowniki, palisady, konewki, łopaty, skrzynki narzędziowe oraz sanki i ślizgi dla dzieci. Produkty dostarczane są na rynek krajowy, ale są również eksportowane.

Rodzimi producenci rur, przewodów i węży z tworzyw sztucznych mają aż 17-proc. udział w światowym eksporcie, producenci pasów i taśm gumowych – 14,2 proc., a 10,2 proc. światowego eksportu obejmują polskie firmy produkujące przewody, rury i węże z gumy. Tu więc jesteśmy prawdziwą potęgą.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA