fbpx
niedziela, 1 października, 2023
Strona głównaBiznesKwitnie rynek alternatyw dla tradycyjnych papierosów

Kwitnie rynek alternatyw dla tradycyjnych papierosów

Podczas gdy sprzedaż tradycyjnych papierosów oraz e-papierosów nieco osłabła, szybko rozwija się za to rynek podgrzewaczy tytoniu i coraz to nowszych alternatyw dla tradycyjnych papierosów.

Wszechobecna inflacja dotknęła także branżę tytoniową; w ciągu ostatniego roku podrożały wszystkie rodzaje papierosów – od 50 groszy do nawet 1 złotego za paczkę – dochodząc już do 15-17 złotych średnio za paczkę.

Obserwując wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w ostatnim roku, widać, że papierosy zdrożały, choć nie w takim stopniu jak produkty żywnościowe. Jak się wydaje podwyżka cen papierosów nie zadziałała jednak „prozdrowotnie”, zmniejszając liczbę palaczy. Co prawda przed tzw. pandemią można było dostrzec szybko rosnącą modę na niepalenie, jednak już podczas jej trwania palenie znowu odnotowało tendencję wzrostową. Jak wynika z różnych badań, obecnie „pali się” niemal tyle samo, co kilka lat temu. Wzrost cen w okresie pandemii nie był na tyle wysoki, żeby zniechęcić nabywców do kupowania papierosów. Niestety – kto ma palić, będzie palił dalej. Wielu ludzi próbuje rzucić palenie. Wydaje się jednak, że często się to im nie udaje i niestety powracają do nałogu. W 2019 roku do nałogowego palenia przyznawała się ponad jedna piąta Polaków (ok. 21 procent) i jest to wynik tylko nieznacznie niższy niż w poprzednim, przeprowadzonym w 2017 roku badaniu, kiedy mówiło o tym 24 procent.

Rośnie rynek alternatyw tytoniowych

Tak zwane alternatywy dla papierosów postrzega się jako „zdrowsze” od tradycyjnych wyrobów tytoniowych i w tym prawdopodobnie tkwi źródło ich popularności. Bezpośrednim impulsem do rozwoju tego rynku było wycofanie ze sprzedaży papierosów mentolowych. Wpłynęło to na wzrost sprzedaży e-papierosów, które można dostać wraz z płynami do wapowania w wielu odmianach smakowych. Popularnością cieszą się także wyroby beznikotynowe.

Obecnie rozwija się jeszcze nowszy rynek, czyli tzw. podgrzewaczy tytoniu. Wyroby „podgrzewane” uchodzą za lepsze, za mniej szkodliwe od papierosów, bo nie wytwarzają substancji smolistych, nie śmierdzą i nie tworzą brudzącego popiołu. Ostatnio rosnącą sprzedaż odnotowują e-papierosy tzw. na buch, czyli na 600-800 użyć.

Popularne wśród młodzieży

Jak wynika z badań, odbiorcami alternatyw dla tradycyjnych papierosów są najczęściej mężczyźni w wieku od 18 do 30 lat oraz kobiety (więcej informacji marketingowych na ten temat: link.
Dystrybutorami są zazwyczaj przedsiębiorcy mali i średniej wielkości, dlatego ten temat zainteresował nas w szczególny sposób. Ostatnie polskie badanie na temat używania wyrobów tytoniopodobnych w Polsce zostało przeprowadzone przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny (NIZP-PZH) pod nazwą „PolNicoYouth”. Dotyczyło ono używania nikotyny przez polską młodzież i zostało opublikowane w 2020 roku. Wynika z niego, że ponad połowa uczniów szkół ponadpodstawowych w Polsce ma już za sobą inicjację nikotynową, a co dziesiąty młody człowiek codziennie używa e-papierosów, co stanowi rosnący powód do zaniepokojenia reperkusjami używania nikotyny przez młodych.

 

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Dobra pogoda martwi polską branżę odzieżową

Polska branża odzieżowa przeżywa zastój, a wielu firmom grozi utrata płynności finansowej i – ostatecznie – zamknięcie interesu.
2 MIN CZYTANIA

Polskie gofry podbijają świat!

Polska jest światowym liderem, jeśli chodzi o eksport gofrów i wafli, które są najważniejszą pozycją w polskim eksporcie wśród wyrobów piekarniczych i ciastkarskich.
< 1 MIN CZYTANIA

Czas ułatwić firmom dostęp do środków na rozwój

Polskie przedsiębiorstwa powinny mieć ułatwiony dostęp do pieniędzy na rozwój, ale do tego potrzebne są konkretne zmiany.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Niemiecka klasa średnia biednieje. Jest nawet gorzej niż w wielu innych krajach

Średnia klasa traci na znaczeniu i ma większe problemy z regulowaniem swoich podstawowych zobowiązań. Tak dzieje się nawet w bogatych Niemczech, co stanowi swoisty znak czasu, a być może także sygnał alarmowy dla innych państw.
2 MIN CZYTANIA

Rynek nieruchomości przed nowymi wyzwaniami

Przed przedsiębiorcami działającymi na rynku mieszkaniowym stoi perspektywa wdrażania nowych instrumentów opartych na sztucznej inteligencji. Tylko umiejętnie wykorzystane AI będzie sprzyjać pozytywnym zmianom na tym rynku.
3 MIN CZYTANIA

Im większa firma, tym elastyczniejsze formy zatrudnienia

GIG ekonomia to dla przedsiębiorców sposób na szybsze pozyskanie talentów, szansa na zwiększenie zdolności do adaptacji w zmiennym otoczeniu rynkowym oraz zdobycie przewag konkurencyjnych. Nowy raport E&Y ujawnia, jak kwestia elastycznego zatrudniania wygląda w Polsce.
2 MIN CZYTANIA