Liczba klientów indywidualnych mających dostęp do bankowości internetowej wyniosła 38,49 mln na koniec II kw. 2021 r. (wzrost o 0,6 proc. kw/kw). Liczba aktywnych klientów przekroczyła 20 mln – podał Związek Banków Polskich w raporcie NetB@nk.

„Liczba umów bankowości elektronicznej sukcesywnie wzrasta. Na koniec II kwartału tego roku klienci indywidualni mieli podpisanych prawie 38,5 mln umów bankowości elektronicznej, czyli o 0,6 proc. więcej niż w I kwartale. Nieustająco rośnie także liczba klientów aktywnie korzystających z e-bankowości. W ostatnim kwartale ich liczba wzrosła o 2,3 proc. i obecnie jest już ponad 20 mln klientów, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do serwisów transakcyjnych za pomocą komputera” – czytamy w komunikacie.

Największy wzrost można zaobserwować jednak w segmencie bankowości mobilnej. W II kwartale 2021 roku o 4 proc. wzrosła liczba aktywnych użytkowników aplikacji bankowych. Na koniec kwartału było więc 15,13 mln klientów bankujących z poziomu urządzeń mobilnych, czyli o 17 proc. więcej niż w II kwartale 2020 roku. Największą procentową zmianą, jaka miała miejsce w II kwartale bieżącego roku, jest wzrost o 13 proc. liczby aktywnych klientów korzystających tylko z bankowości mobilnej – jest ich 8,2 mln. Tym samym dla ponad połowy (54 proc.) aktywnych użytkowników bankowości mobilnej jest to podstawowy sposób korzystania z bankowości elektronicznej – podkreślono.

W segmencie klientów MŚP w II kwartale tego roku nie nastąpiły znaczące zmiany w odniesieniu do I kwartału br. Liczba klientów MŚP posiadających dostęp do bankowości elektronicznej wyniosła 2,99 mln – jest to stan podobny do kwartału poprzedniego. Spośród klientów tego sektora ponad 2,1 mln użytkowników aktywnie korzysta z bankowości internetowej – wzrost aktywnych klientów w stosunku do I kwartału wyniósł prawie 0,8 proc., a w odniesieniu do tego samego okresu rok wcześniej (9,5 proc.).

Według danych z raportu w II kwartale 2021 r. wzrosła także liczba i wartość transakcji bezgotówkowych w systemach Krajowej Izby Rozliczeniowej. Największą dynamikę zmian odnotowano w systemie transakcji natychmiastowych Express Elixir. Liczba transakcji zwiększyła się o 28,2 proc. a ich wartość o 21,2 proc. w odniesieniu do I kwartału 2021 roku. Istotne wzrosty nastąpiły również w systemie Euro Elixir, realizującym przelewy w europejskiej walucie. W porównaniu do I kwartału 2021 roku liczba komunikatów wzrosła o 11,5 proc., a wartość realizowanych płatności zwiększyła się o 18,4 proc.

– Wartą uwagi jest zaobserwowana dynamika wzrostu w segmencie mobile only. Wyniki z II kwartału 2021 pokazują ponowny skokowy wzrost o niemal milion nowych użytkowników i mogą zwiastować kontynuację trendu wzrostowego w kolejnych miesiącach. Bankowość mobilna jest wygodnym rozwiązaniem, które zawsze jest w zasięgu ręki, dlatego nie mam wątpliwości, że w przyszłości liczba użytkowników mobile only będzie jeszcze większa niż obecnie – dodał wiceprezes ZBP Włodzimierz Kiciński.

Źródło: ISBnews