Raport na temat sprzedaży luksusowych towarów i usług przygotowała firma consultingowa Bain & Company we współpracy z Altagamma, włoskim stowarzyszeniem producentów ekskluzywnych marek.
Zgodnie z szacunkami wartość globalnego rynku dóbr luksusowych sięgnęła w roku 2022 1,5 miliarda euro, co oznacza wzrost o 8-10 proc. względem roku wcześniejszego. Szczególnie kwitnie rynek najdroższych restauracji (wzrost o 10 proc.), hoteli (o 14 proc.), a w szczególności luksusowych rejsów (aż o 113 proc.).
Słabsze (kilkuprocentowe) wzrosty notuje też rynek osobistych dóbr luksusowych, na który składa się sprzedaż biżuterii, drogiej odzieży, wyrobów skórzanych, zegarków czy kosmetyków.
Wzrosty wydatków na tego typu produkty napędzają przede wszystkim konsumenci z Europy, Bliskiego Wschodu (w szczególności z Arabii Saudyjskiej), Dalekiego Wschodu (z dominacją Chin i Japonii) i Australii. Coraz mniej na luksusowe dobra wydają natomiast mieszkańcy obydwu Ameryk.
Bain & Company szacuje, że cały ten rynek będzie do 2030 r. stabilnie rósł o 5-7 proc. rocznie.
bain.com, euronews.com