Mikro i mali przedsiębiorcy coraz rzadziej decydują się na leasing samochodów służbowych i zamiast tego rozwiązania wybierają wynajem długoterminowy. To skutek niepewnej sytuacji gospodarczej.
Badanie „Oczekiwania i potrzeby przedsiębiorców wobec samochodów służbowych” wykonane przez IBRiS na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) wykazało, że w lipcu 2023 roku zainteresowanie wynajmem długoterminowym aut wśród przedstawicieli małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło do 23 proc. (17 proc. w listopadzie 2022 roku).
Firmy coraz częściej oczekują elastycznych i dopasowanych indywidualnie rozwiązań, co jest zrozumiałe w obecnej sytuacji gospodarczej. Tym bardziej cieszy zainteresowanie i wysoka świadomość wśród małych, mikro i jednoosobowych firm usług, takich jak wynajem długoterminowy, który wyróżnia się na tle konkurencyjnych sposobów finansowania aut dużą stabilnością gwarantowaną klientowi
– powiedział prezes PZWLP Robert Antczak.
Gorsze warunki gospodarcze sprawiły, że najmniejsi przedsiębiorcy tracą zainteresowanie zakupem aut za gotówkę, bo wyraża je 33 proc. ankietowanych – w porównaniu do 36 proc. w ostatnim badaniu. Aktualnie wynajem długoterminowy jest rozpoznawalny przez 89 proc. badanych przedsiębiorców, czyli o 5 pkt proc. więcej niż w listopadzie 2022 roku.
IBRiS sprawdził też, jakie czynniki są dla przedsiębiorców najważniejsze przy wyborze finansowania auta służbowego. Na pierwszy miejscu znalazła się stała miesięczna rata, niezależna od stóp procentowych (49 proc.), drugie miejsce zajęła niska miesięczna rata (41 proc.), a na trzecim uplasowała się pełna obsługa, ubezpieczenie i serwis wliczone w ratę (37 proc.).