Aż 97 proc. pracowników uważa, że docenienie przez przełożonego wpływa na pracę – wynika z badania przeprowadzonego przez Gi Group Holding. Problem w tym, że wielu z pracowników rzadko otrzymuje informacje zwrotne od kierowników.
Aż 46 proc. ankietowanych uważa, że uznanie od przełożonego zwiększa ich satysfakcję z pracy, a 33 proc. sądzi, że pozytywnie wpływa na proaktywność. Z kolei 18 proc. badanych twierdzi, że otrzymywanie informacji zwrotnych od przełożonych podnosi jakość wykonywania codziennych obowiązków, a dla 3 proc. regularny feedback nie ma znaczenia.
Badania i obserwacje rynku potwierdzają, że uznanie ma bezpośrednie przełożenie na motywację, zadowolenie z pracy oraz lojalność pracowników. Wpływ doceniania na zaangażowanie można wyjaśnić przez pryzmat teorii samookreślenia, według której motywacja do działania rośnie, kiedy podstawowe potrzeby psychologiczne ludzi – autonomia, poczucie bycia kompetentnym i przynależność – są zaspokajane. Warto o tym pamiętać
– powiedział Paweł Prociak, dyrektor zarządzający Wyser, Executive Search.
Jeśli chodzi o najbardziej motywujące pozafinansowe formy uznania, to według aż 43 proc. pracowników byłby to samodzielnie wybrany benefit. Z kolei dla 26 proc. byłaby to większa autonomia i zaufanie, 24 proc. chciałoby pójść na dodatkowe szkolenie lub kurs, a 7 proc. wskazało na publiczne wyróżnienie.
Badanie Gi Group Holding wykazało, że tylko 23 proc. pracowników otrzymuje od swoich przełożonych feedback przynajmniej raz w tygodniu, a 15 proc. raz w miesiącu. Co piąty ankietowany wskazał, że przełożony udziela mu informacji zwrotnych raz na kwartał, a w przypadku 42 proc. pracowników jest to maksymalnie dwa razy w ciągu roku. Według ekspertów Gi Group Holding, jeśli firmy chcą mieć zmotywowane i efektywne zespoły, to kierownictwo powinno udzielać pracownikom regularnych informacji zwrotnych.