fbpx
piątek, 19 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesMercosur, czyli nieustające zagrożenie

Mercosur, czyli nieustające zagrożenie

O realnym zagrożeniu podpisania umowy UE-Mercosur świadczyć mogą dziwne ruchy Komisji Europejskiej względem nowej Wspólnej Polityki Rolnej. Okazuje się bowiem, że państw pozaunijnych ma nie obowiązywać wiele wymogów klimatyczno-środowiskowych.

Jak bumerang w Unii Europejskiej wraca temat umowy handlowej, która podpisana miałaby zostać między UE a krajami grupy MERCOSUR, czyli największej południowoamerykańskiej organizacji gospodarczej. Prorolnicze i niezwykle ekspansywne nastawienie polityki gigantów z Ameryki Południowej mogłoby zachwiać stabilnością sektora rolnego państw Wspólnoty. Szkodliwe dla europejskich gospodarzy negocjacje rozpoczęły się na miesiące przed wybuchem pandemii koronawirusa. Stąd szczególnie dziwi fakt, że nawet dziś instytucje unijne nie odcięły się jednoznacznie od tej inicjatywy.

Czym jest Mercosur?

Wspólny Rynek Południa, bo tak tłumaczyć należy nazwę tego gospodarczego zrzeszenia, to wspólnota Brazylii, Argentyny, Paragwaju i Urugwaju, która ma na celu prowadzenie kolektywnej polityki rolnej, ze szczególnym uwzględnieniem eksportu. Kraje te zrzeszają dziś około 260 milionów obywateli i legitymują się średnim łącznym PKB na poziomie 2,2 biliona euro.

Co szczególne ważne, państwa te należą do absolutnej światowej czołówki pod względem skali prowadzonej produkcji rolnej. Szczególne znaczenie w ostatnich dekadach zyskały w nich produkcja drobiarska, hodowla bydła mięsnego, produkcja mleka, ale także pasz i owoców. Gigantyczna nadprodukcja i stosunkowo niskie ceny uzyskiwane na rynkach wewnętrznych każą szukać krajom Mercosur bezpiecznych i perspektywicznych rynków zbytu. Tak też pełnią dziś one rolę kluczowych dostawców dla takich odbiorców jak Chiny czy Indie. Trudno się zatem dziwić, że tak bardzo dążą do zagarnięcia kolejnego kawałka globalnego tortu, czyli Unii Europejskiej.

Co bardzo istotne: kraje Mercosur już dziś są silnie obecne na unijnym rynku, zagospodarowując choćby 74 procent wspólnotowego importu wołowiny, co przekłada się na wolumen 246 tys. ton wołowiny rocznie. Tymczasem Unia Europejska – głównie ustami niemieckich polityków – stara się doprowadzić do jeszcze silniejszej liberalizacji zasad prowadzenia handlu z Brazylią, Argentyną, Paragwajem i Urugwajem.

Skutki umowy

Pierwszym problemem, którego zdaje się nie zauważać Unia Europejska, jest kwestia bezpieczeństwa żywności. Mowa tu o wątpliwej jakości badań, jakie przechodzi mięso – szczególnie brazylijskie. Same tylko europejskie związki skupiające producentów bydła mięsnego – na czele z Copa-Cogeca – niejednokrotnie informowały o nierespektowaniu przez kraje Mercosur unijnych wymogów bezpieczeństwa żywności. Mowa tu o braku możliwości identyfikacji mięsa, prowadzenia transparentnych kontroli bezpieczeństwa żywności, weryfikacji przestrzegania standardów dobrostanowych oraz dbałości o ochronę środowiska. W samej tylko Brazylii pogłowie bydła wynosi ponad 230 mln sztuk, stąd oddziaływanie tego tylko jednego rynku może stanowić realne zagrożenie dla zdrowia konsumentów.

Pamiętać jednak należy także o konsekwencjach gospodarczych promowanej przez kilka ostatnich lat inicjatywy. Państwa Unii Europejskiej (w tym Polska) nie są w stanie podjąć konkurencji cenowej na żadnym z kluczowych dla Mercosur rynków.

Spodziewane zwiększenie napływu taniego mięsa niskiej jakości może zachwiać i tak trudną dziś – z powodu pandemii – sytuacją cenową na rynku. Doprowadzić to może do wyparcia europejskich producentów z rynku wewnętrznego. Być może rozwiązaniem jest tu szukanie alternatywnych pozaunijnych kierunków eksportowych, ale pamiętać należy, że i one mają dziś ograniczoną „pojemność” importową. Poza tym – dlaczego europejscy rolnicy mają bezczynnie przyglądać się fatalnej polityce unijnej w tym zakresie?

Hodowcy stają przed widmem skumulowania się skutków wielu podobnych umów handlowych. Już dziś odczuwają oni skutki liberalizacji handlu z Meksykiem, zwiększonej otwartości na produkty z USA czy unijnej gry próbującej uczynić z Ukrainy europejski spichlerz. Wciąż niejasna jest także przyszłość europejskiego rolnictwa po opuszczeniu Wspólnoty przez Wielką Brytanię.

WPR jako preludium?

O realnym zagrożeniu podpisania umowy UE-Mercosur świadczyć mogą dziwne ruchy Komisji Europejskiej względem nowej Wspólnej Polityki Rolnej (WPR). Okazuje się bowiem, że państw pozaunijnych ma nie obowiązywać wiele wymogów klimatyczno-środowiskowych. W konsekwencji sama KE nałożyłaby na rolników kosztowne regulacje, które znacznie zmniejszyłyby ich konkurencyjność – to szczególnie ważne w kontekście rywalizacji z krajami Mercosur.

W ramach umowy handlowej Unia Europejska będzie zatem importować choćby cukier i etanol wytworzone w warunkach niezgodnych z unijnym prawodawstwem. Kraje Mercosur będą mogły także stosować niedozwolone w Unii Europejskiej środki ochrony roślin czy antybiotyki. Kto by się tym jednak przejmował…

Jacek Podgórski
Jacek Podgórski
Dyrektor Forum Rolnego Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Członek zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych oraz zespołu problemowego ds. międzynarodowych Rady Dialogu Społecznego. Były dyrektor Forum Podatkowo-Regulacyjnego w Departamencie Prawa i Legislacji ZPP. Wieloletni dyrektor Instytutu Gospodarki Rolnej. Autor licznych publikacji z zakresu funkcjonowania gospodarki rolnej Polski i Unii Europejskiej. Były dziennikarz i felietonista.

INNE Z TEJ KATEGORII

Pierwszy polski fundusz REIT zadebiutuje na Głównym Rynku GPW

Mount Globalny Rynku Nieruchomości FIZ – to nazwa polskiego funduszu aktywnie inwestującego w nieruchomości typu REIT, który w poniedziałek 22 kwietnia stanie się 412. podmiotem notowanym na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Branża IT redukuje zatrudnienie i zwiększa długi

O 1/3 wzrosło w ciągu dwóch lat zadłużenie branży IT – wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów. Sektor „skazany na rozwój” powoli zaczyna być ofiarą własnego sukcesu. Jego długi wynoszą obecnie 264 mln zł, ale jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł, firmy informatyczne muszą odzyskać od swoich klientów.
4 MIN CZYTANIA

Nadchodzą jeszcze trudniejsze czasy dla małych sklepów. Ich liczba systematycznie maleje

Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak uzdrowić krajową legislację?

W Polsce o procesie legislacyjnym trudno dziś mówić bez emocji. Złośliwie można by powiedzieć, że jest to wprawdzie proces, ale nie stanowienia prawa, tylko jego masowej produkcji. I to produkcji marnej jakości. Nie pozostaje to bez znaczenia dla biznesu, który o legislacji myśli z uzasadnioną trwogą.
6 MIN CZYTANIA

Obudzić z marazmu polski rynek pracy!

Polski rynek pracy w niedalekiej przyszłości będzie borykać się z niedoborem pracowników znacznie przewyższającym dzisiejsze, sygnalizowane przez przedsiębiorców, problemy. Wskaźniki demograficzne nie pozostawiają tu złudzeń. Pozostaje tu zatem pytanie – co robić?
5 MIN CZYTANIA

Polska powinna mieć swoją rakiję

Produkcja destylatów to element tradycji i kultury wielu regionów świata. Polska wcale nie jest tu białą plamą na mapie świata, ale od innych miejsc w samej choćby Unii Europejskiej odróżnia nas to, że wytwarzanie trunków o „słusznym” woltażu w domowych warunkach jest nad Wisłą po prostu nielegalne.
4 MIN CZYTANIA