fbpx
czwartek, 1 czerwca, 2023
Strona głównaForum inwestycjiMierzeja Wiślana to nie wszystko. Rząd mówi o kolejnym przekopie: Mazurskiej Pętli...

Mierzeja Wiślana to nie wszystko. Rząd mówi o kolejnym przekopie: Mazurskiej Pętli dla żeglarzy

W ciągu najbliższych siedmiu lat chcemy zrealizować plan Mazurskiej Pętli dla żeglarzy - zapowiada wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Mazurska Pętla to pomysł na przekopanie nowych kanałów tak, by Szlak Wielkich Jezior można przepłynąć naokoło, co teraz jest niemożliwe.

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich wiedzie dziś z północy od Węgorzewa na południe do Pisza. Główny szlak liczy nieco ponad 110 km drogi wodnej. Niektóre jeziora połączone są kanałami. Gdyby jednak połączyć kanałem jeziora Niałk Duży, Niałk Mały, Wojnowo, Buwełno i Tyrkło, wówczas można by przepłynąć ów szlak pętlą – jeziora Śniardwy i Niegocin byłyby wówczas połączone od wschodniej strony. Część środowisk żeglarskich na Mazurach pomysł taki podnosi od lat, a lokalne samorządy prowadziły na ten temat prace koncepcyjne. Nie było jednak możliwości sfinansowania tego pomysłu.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk poinformował, że „rząd ma plan połączenia jezior w Pętlę Mazurską” i prowadzone są już rozmowy dotyczące koncepcji tej inwestycji. – Mamy taki plan i bezwzględnie chcemy go zrealizować w tym siedmioleciu, w tej perspektywie budżetowej. Domknięcie Pętli Mazurskiej to najważniejsza rzecz i najbardziej oczekiwana przez żeglarzy, poza modernizacją całej infrastruktury, która obecnie jest prowadzona – ocenił w rozmowie z PAP Gróbarczyk.

Zdaniem Gróbarczyka największym wyzwaniem wynikającym z realizacji pomysłu stworzenia Mazurskiej Pętli będą kwestie środowiskowe, ponieważ teren ten jest objęty ochroną Natura 2000. – Pod kątem środowiskowym realizacja tego zadania będzie trudna, ale absolutnie możliwa. Pod kątem technicznym nie ma w tym zadaniu żadnego problemu – powiedział Gróbarczyk i dodał, że inwestycja ta z całą pewnością w kwestiach jej finansowania będzie wymagała negocjacji z Unią Europejską.

Na razie kosztów połączenia mazurskich jezior w jedną pętlę nie można nawet szacować, ponieważ w przeszłości pojawiało się kilka koncepcji połączenia tych jezior – od przekopania kanału i budowy śluz po wybudowanie podziemnego tunelu, którym płynęłyby łodzie. Koncepcja tunelu wynikała z tego, że między jeziorami Tyrkło a Buwełno znajduje się wzniesienie o wysokości 60 metrów.

– Utworzenie Mazurskiej Pętli jest niezwykle ważne pod kątem rozwoju Mazur, zwiększenia atrakcyjności turystycznej tego miejsca – dodał Gróbarczyk.

PAP

INNE Z TEJ KATEGORII

Unijne propozycje dla prywatnych inwestorów

Bruksela przygotowała propozycję pakietu regulacyjnego, którego celem ma być poprawa ochrony inwestorów detalicznych oraz wzmocnienie ich pozycji na europejskim rynku.
2 MIN CZYTANIA

Promot z Cieszyna otworzył nową halę produkcyjną

Jubileusz 35-lecia polska firma Promot-Zakłady Metalowe Sp. z o. o. z branży automotiv świętowała otwierając nową halę produkcyjną w zakładzie nr 2 w Cieszynie.
< 1 MIN CZYTANIA

Polska liderem rynku usług IT

Polska należy do najbardziej konkurencyjnych rynków dla branży IT w Europie Środkowej i Wschodniej oraz jest jednym z najbardziej atrakcyjnych miejsc dla outsourcingu takich usług na całym świecie.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Technologiczne wyzwania przyszłości

Przedstawiciele Banku Pekao S.A. oraz eksperci z dziedziny cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji zastanawiali się podczas Impact’23 w Poznaniu, jak unikać zagrożeń płynących z dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii.
5 MIN CZYTANIA

Polska droga do zeroemisyjności

Kosztami transformacji energetycznej nie możemy obciążyć odbiorców, bo to doprowadziłoby do ubóstwa energetycznego Polski – mówił w Poznaniu podczas Impact’23 prezes zarządu Enea S.A. Paweł Majewski.
4 MIN CZYTANIA

Jak skutecznie wykorzystać nowoczesną technologię

W jaki sposób technologia może wspierać trzeci z filarów piątej rewolucji przemysłowej? Czy uda się przewidywać ewentualne kryzysy i zapobiegać zagrożeniom związanym z technologicznymi przemianami? A może nawet wykorzystać je w służbie rozwoju cywilizacyjnego?
4 MIN CZYTANIA