fbpx
poniedziałek, 4 grudnia, 2023
Strona głównaBiznes„Mięso” bez mięsa traci na popularności

„Mięso” bez mięsa traci na popularności

Na amerykańskim rynku doszło do gwałtownego spadku sprzedaży produktów pochodzenia roślinnego, które producenci rekomendowali jako alternatywę dla mięsa.

Ostatnie lata to najpierw okres gwałtownego wzrostu popularności, a następnie potężnego spadku sprzedaży substytutów mięsa w USA. Chodzi o towary pochodzenia roślinnego, które swoją nazwą sugerują, że są zamiennikiem mięsnych odpowiedników, jak np. roślinne kiełbasy czy burgery. 

Najpierw dynamiczne wzrosty, potem załamanie

Ich sprzedaż w Stanach Zjednoczonych wzrosła w 2019 r. o 39 proc, a w 2020 r. o 76 proc. W 2021 r. natomiast nastąpiło wyhamowanie praktycznie do zera, a rok 2022 przyniósł kolejny spadek o prawie 14 proc. względem wartości notowanej rok wcześniej. Obecny rok to kontynuacja tych trendów, ponieważ do początku października wartość sprzedaży roślinnego mięsa spadła o 21,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2022. 

Sytuacja branży niesie ze sobą też konsekwencje dla działających w niej firm. Jeden z najbardziej znanych producentów – Beyond Meat oznajmił, że zwalnia 19 proc. swoich pracowników niezajmujących się bezpośrednio produkcją. Aktualne prognozy firmy pokazują, że przychody na koniec roku będą o 19-21 proc. mniejsze niż w roku 2022. 

Roślinne mięso nie przyjęło się w McDonald’s

Prezes firmy Ethan Brown twierdzi, że stan ten jest konsekwencją inflacji i rosnących cen. W ich wyniku klienci znów częściej wybierają  zwykłe mięso, które jest tańsze od roślinnych zamienników. Ponadto przedsiębiorstwa produkujące takie zamienniki muszą często się mierzyć z zarzutami o nadmiernym przetworzeniu ich produktów. 

Beyond Meat zyskał rozgłos w 2021 r., gdy rozpoczął współpracę z siecią McDonald’s. W popularnych restauracjach pojawiły się roślinne zamienniki tradycyjnych hamburgerów, jednak nie cieszyły się one szczególną popularnością. 

abcnews.go.com, agfundernews.com

 

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

InPost został sponsorem potężnego klubu piłkarskiego!

Firma InPost nawiązała partnerstwo z angielskim klubem Newcastle United, jedną z najpotężniejszych drużyn Premier League – najlepszej ligi piłkarskiej świata.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Polska za radykalnym zwiększeniem produkcji energii atomowej

Polska znalazła się w grupie ponad 20 państw biorących udział w dubajskim szczycie klimatycznym COP28, które zobowiązały się do potrojenia zdolności do produkcji energii nuklearnej.
< 1 MIN CZYTANIA

Będzie można kupić samochód na Amazonie

Już w przyszłym roku amerykańscy użytkownicy zainteresowani kupnem samochodu będą mogli skonfigurować, zamówić i opłacić całą transakcję bezpośrednio na Amazonie.
< 1 MIN CZYTANIA