fbpx
niedziela, 8 grudnia, 2024
Strona głównaFinanseMikrofirmy pozytywnie o stabilności finansowej

Mikrofirmy pozytywnie o stabilności finansowej

Większość polskich mikrofirm pozytywnie ocenia swoją stabilność finansową, ale bardzo dużym problemem są dla nich zatory płatnicze.

„Barometr wydatków firmowych” przygotowany przez NFG wykazał, że 53,9 proc. polskich jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG) raczej dobrze lub zdecydowanie dobrze ocenia swoją stabilność finansową. Po przeciwnej stronie jest 14,5 proc. mikrofirm, które mają raczej złą lub zdecydowanie złą sytuację.

Zatory płatnicze to poważny problem

Najgorsze nastroje, jeśli chodzi o finanse, panują wśród mikrofirm handlowych. Źle o swojej sytuacji wypowiada się tam aż 21 proc. przedsiębiorców. Niewiele lepiej jest wśród firm usługowych (15 proc.) oraz budowlanych (14 proc.). Najlepiej swoją sytuację oceniają przedsiębiorcy funkcjonujący w branży transportowej.

Branża handlowa jest najbardziej zadłużoną gałęzią polskiej gospodarki. Suma przeterminowanych zobowiązań finansowych w tym sektorze wynosi blisko 2,2 miliarda złotych, a ponad połowę tej kwoty stanowi zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych. Już niemal co trzecie przedsiębiorstwo wpisane do KRD to JDG. Częstym zjawiskiem w branży handlowej jest wstrzymywanie zapłaty w oczekiwaniu na pieniądze od kontrahenta. W efekcie mamy tu jeden z najwyższych wskaźników wzajemnych długów branży, które obecnie wynoszą ponad 300 milionów złotych, a długi samych hurtowni, którym nie płacą detaliści czy przedsiębiorcy z innych sektorów to już ponad miliard złotych

– powiedział w informacji prasowej Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Badanie NFG wykazało, że trzy czwarte mikrofirm w Polsce rozlicza się z klientami za pomocą faktur z odroczonym terminem zapłaty, a reszta pobiera od zleceniodawców gotówkę. W przypadku firm rozliczających się fakturami poważnym problemem są opóźnienia w płatnościach, które mocno uderzają w płynność finansową mikroprzedsiębiorstw.

W ciągu ostatniego roku przez zatory płatnicze aż 41 proc. mikrofirm w Polsce zrezygnowało z zakupów firmowych. Jeśli dochodziło do takich oszczędności, to najczęściej na cięcia decydowano się w marketingu i reklamie (40 proc.), a także oszczędzano na sprzęcie elektronicznym (39 proc.). Co trzecia firma przez zatory płatnicze nie mogła zorganizować kursów i szkoleń.

Źródło: NFG
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Coraz większe długi mikrofirm. Ich zaległości przebiły 5 miliardów złotych

Jednoosobowe działalności gospodarcze to dominująca pod względem liczebności część polskiego biznesu. One również wiodą prym pod względem zadłużenia. Niemal 2/3 wszystkich przedsiębiorstw widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to właśnie najmniejsze podmioty. Mają 5,06 mld zł przeterminowanych zobowiązań, a najnowsza Analiza wiarygodności płatniczej KRD wskazuje, że pogarsza się także ich scoring.
5 MIN CZYTANIA

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA