Miesiąc po ukończeniu studiów z zakresu mody Songsong miała wrażenie, że jej poszukiwania pracy prowadzą donikąd. Mieszkanka Pekinu aplikowała na ponad 30 stanowisk za pośrednictwem poczty elektronicznej i portali z ofertami pracy, ale nie otrzymała ani jednej odpowiedzi. Songsong postanowiła więc wypróbować inną platformę – aplikację randkową Tinder. 22-latka zaczęła aktualizować swoje zdjęcia profilowe zastępując selfie wiadomościami pisanymi dużymi czerwonymi literami: „Czy komuś brakuje pracowników? Obecnie szukam pracy. Zatrudnij mnie”. „Natknęłam się na różnego rodzaju ogłoszenia i profile na Tinderze” – powiedziała Songsong, która postanowiła używać pseudonimu ze względu na ochronę prywatności. „Po prostu pomyślałam: dlaczego nie zareklamować się tutaj, aby zwiększyć swoje szanse?”.
Songsong jest jedną z osób wśród rosnącej liczby Chińczyków, którzy używają Tindera do poszukiwania ofert pracy w związku ze wzrostem bezrobocia wśród absolwentów uczelni. Zgodnie z danymi Narodowego Biura Statystycznego stopa bezrobocia wśród młodych Chińczyków przekroczyła w tym roku 20 proc., w związku z czym świeżo upieczeni absolwenci stosują różnego rodzaju taktyki, aby zdobyć przewagę na rynku pracy – od zdobywania wyższych stopni naukowych po szukanie pomocy u znajomych. Korzystanie z Tindera to najnowszy sposób na przyciągnięcie uwagi potencjalnych pracodawców.
Aplikacje randkowe coraz bardziej popularne
Według danych platformy analitycznej Data.ai w roku 2022 w Chinach istniało 275 aplikacji randkowych (w 2017 r. było ich 81). Nie wiadomo dokładnie, ilu młodych Chińczyków korzysta z Tindera, ale aplikacja jest bardziej popularna niż inne międzynarodowe platformy randkowe, takie jak np. Bumble i Hinge, mimo że nie jest oficjalnie dostępna w Chinach. Trudność w dostępie do Tindera jest w rzeczywistości jednym z powodów, dla których niektórzy młodzi Chińczycy uważają go za idealną platformę networkingową. Baza użytkowników jest ukierunkowana na osoby, które studiowały za granicą lub pracują dla międzynarodowych firm. Zdaniem użytkowników w przeciwieństwie do LinkedIn, Tinder tworzy bardziej intymną atmosferę, ponieważ pierwsza rozmowa zwykle zaczyna się od życia osobistego. W rzeczywistości niektórzy użytkownicy zaczęli używać Tindera jako bezpośredniego zamiennika LinkedIn, który wycofał się z chińskiego rynku w maju. Aplikacja posiada kilka funkcji, które czynią ją przydatną dla osób poszukujących pracy, np. w przeciwieństwie do Hinge pozwala użytkownikom łączyć się z osobami spoza ich najbliższego kręgu społecznego. Dodatkowo aplikacja umożliwia sprawdzanie użytkowników na podstawie ich płci, wieku i zainteresowań, nazwy pracodawców i uniwersytetów.
Networkingowy przewodnik po Tinderze
W czerwcu szczyty popularności na chińskiej platformie społecznościowej Xiaohongshu odnotowywał post pt. „Wskazówki, jak znaleźć pracę na Tinderze”, który przyciągnął ogromną uwagę obserwujących i zgromadził tysiące polubień, dzięki czemu szybko został okrzyknięty jako najlepszy przewodnik po sieci Tinder. W poście użytkowniczka – pisząca pod pseudonimem Bagel – dała sześć głównych rad, jak używać Tindera w celach zawodowych, a mianowicie: dobieraj się tylko z mężczyznami z branży docelowej; rozpocznij rozmowę, pytając drugą osobę o jej pracę; stopniowo dziel się swoimi problemami i proś o radę drugą osobę; spraw, by partner poczuł się jak „człowiek sukcesu”, ponieważ wtedy będzie bardziej skłonny ci pomóc; okaż wdzięczność zapraszając mężczyznę na kolację i dając mu prezent; spróbuj celować do mężczyzn o określonych typach osobowości na Myers-Briggs Type Indicator – teście osobowości, który jest niezwykle popularny w Chinach.
Pod koniec postu Bagel wyjaśniła, że wykorzystała tę metodę, aby przekonać partnera z Tindera, by pomógł jej zredagować CV i polecił ją pracodawcom, a jej związek z mężczyzną był „czysto networkingowy”. „To naprawdę skuteczne” – napisała. „Czasami trzeba po prostu wykorzystać mężczyzn. W końcu mają już wystarczającą premię za płeć”.
Tymczasem rzecznik Tindera ostrzega, że użytkownicy próbujący wykorzystywać swoje konta do celów biznesowych naruszają wytyczne społeczności platformy i muszą się liczyć z blokadą bądź likwidacją konta.