fbpx
sobota, 22 czerwca, 2024
Strona głównaKrajMłodzi Polacy są mobilni, jednak myślą o własnym lokum

Młodzi Polacy są mobilni, jednak myślą o własnym lokum

Z raportu firmy CBRE „The Global Live-Work-Shop Report 2022” wynika, że co trzeci młody człowiek myśli o zmianie miejsca zamieszkania.

Z badań CBRE dotyczących również Polski wynika, że co trzecia osoba zamierza się przeprowadzić do innego miejsca, także „gdzieś tam na świecie”. Gotowi na zmianę miejsca zamieszkania są zwłaszcza ludzie w średnim wieku, zwani millenialsami (pokolenie Y) oraz przedstawiciele pokolenia Z (urodzeni po 1995 roku). Przy nadal istniejącym deficycie mieszkań w Polsce stanowi to niewątpliwie dodatkową szansę dla firm deweloperskich i spółdzielni mieszkaniowych dysponujących jeszcze terenami pod zabudowę.

Z powrotem do miasta?

– To, co najciekawsze, obserwując trendy dotyczące pokolenia Z i tego, jak kształtuje się rynek nieruchomości jest to, że o ile pandemia „wygoniła” ludzi pod miasta, gdzie jest więcej zieleni oraz możliwości spędzania czasu na zewnątrz, o tyle obecnie młodzi swoją przyszłość widzą bliżej centrów miast – zwraca uwagę Radosław Jodko, ekspert ds. inwestycji z RRJ Group.

Blisko połowa badanych (49 proc.) uznała, że najchętniej zamieszkałaby w pobliżu centrów miast. Jest to szczególnie pożądane przez pokolenie Z (53 proc.) oraz millenialsów (50 proc.). Reprezentanci zarówno jednych, jak i drugich deklarują również największą chęć zmiany miejsca zamieszkania – odpowiednio 48 i 46 proc. I aż 62 proc. spośród planujących takie zmiany bierze pod uwagę zakup własnego lokum.

Młodzi niechętni kredytom

Zdaniem eksperta, wysokie ceny mieszkań w stolicy stanowią podstawową barierę ich zakupu. Na dodatek młodzi nie chcą zaciągać na nie kredytów, by nie czuć się związanymi trwale z daną pracą czy nawet z konkretnym miejscem zamieszkania.

– Trend wolności wyboru pracy skądkolwiek oraz mieszkania gdziekolwiek jest tym, który uważam za kluczowy dla przyszłości rynku nieruchomości – podkreśla Jodko.

Jeśli już własne mieszkanie, to jakie?

W opinii cytowanego eksperta błędnie jest jednak zakładać, że pokolenia Y i Z nie chcą mieć mieszkań na własność, że wolą tylko podróżować. Z innych raportów wynika, że posiadanie mieszkania wciąż stanowi jeden z najsilniej zakorzenionych wyznaczników zamożności i stabilizacji życiowej.

– To znacząco przekłada się na to, jakie mieszkania będą potrzebne. Raczej małe i raczej blisko centrum miasta. Tu znów pojawia się problem związany z demografią: czy w mieszkaniu, dajmy na to 40-metrowym ktokolwiek zechce zakładać albo tylko powiększać rodzinę? Zwłaszcza, jeśli utrzyma się koniunktura na wyższy standard mieszkań oraz w sytuacji, gdy w pracy zdalnej czy hybrydowej spędzamy znacznie więcej czasu niż jeszcze kilka lat temu – mówi Radosław Jodko.

Obecnie coraz bardziej liczy się nie tylko samo mieszkanie, ale także atrakcyjne otoczenie domu. Dla jednych będzie to na przykład bliskość parku. Dla innych – bliskość biura czy metra. Tych zaś, którzy dziedziczą mieszkania po rodzicach z pewnością interesować będzie posiadanie domu wakacyjnego, albo na wynajem i najlepiej blisko jakiegoś akwenu wodnego, a przynajmniej w pobliżu jakiś atrakcji krajoznawczo-turystycznych.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Prawie co piąty Polak udostępnił dane osobowe w zamian za dodatkowe korzyści

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy 18 proc. Polaków udostępniło dane osobowe w zamian za dodatkowe korzyści. Najczęściej za stałą zniżkę lub jednorazowy rabat na produkty bądź usługi – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
4 MIN CZYTANIA

Jak, gdzie i za ile Polacy planują wakacyjne wyjazdy w kraju

Czy z rodziną czy we dwoje, wyjedziemy na krótko, często więcej niż raz i raczej nad morze. Na noclegi chcielibyśmy wydać nie więcej niż 200 złotych za osobę za noc. Miejsce pobytu wybieramy starannie, przeglądając uważnie oferty wielu obiektów.
4 MIN CZYTANIA

Demografia odporna na finansowe dopalacze. Dzieci to nie koszty, ale inwestycja kapitałowa

Centrum im. Adama Smitha szacuje, że koszt wychowania jednego dziecka w Polsce w roku 2024 (do osiągnięcia osiemnastego roku życia i według stanu na koniec poprzedniego roku) wyniósł 346 tys. zł (1602 zł miesięcznie), a dwójki dzieci wyniósł 579 tys. zł.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA