Najnowsze badanie Pracuj.pl wykazało, że aż jedna na pięć osób deklaruje, że w pracy doświadczyła osobiście mobbingu. Warto zaznaczyć, że wśród kobiet jest to co czwarta ankietowana, a u mężczyzn prawie co szósty respondent.
Według omawianego raportu najczęściej z mobbingiem borykają się pracownicy w wieku od 35 do 44 lat i są to zwykle osoby z wyższym wykształceniem. Poza tym 13 proc. mężczyzn stwierdziło, że było świadkiem mobbingu stosowanego wobec innej osoby (u kobiet było to 12 proc.).
Z uwagi na ten problem coraz ważniejsze staje się tworzenie przepisów zapewniających ochronę pracownikom oraz praca nad wewnętrznymi politykami w organizacjach. Nie chodzi jednak tylko o formalną politykę firmową, ale również zaufanie pracowników do zespołu HR prowadzącego takie sprawy oraz samego procesu. Być może konieczne jest, aby zarząd i zespół zarządzający jasno przypominały pracownikom zasady polityki i komunikowały, że każdy może czuć się bezpiecznie zgłaszając trudną sytuację. To ważne zarówno dla ludzi młodych, którzy dopiero odnajdują się w nowych środowiskach zawodowych, ale także dla wieloletnich pracowników, dla których zgłoszenie nieprawidłowości również może być trudne
– powiedziała Anna Goreń, specjalistka PR i CSR w Pracuj.pl.
Badanie Pracuj.pl pokazało również, że aż 42 proc. kobiet, które doświadczyły mobbingu, nie zgłaszało tego, a jedynie odchodziło z pracy (33 proc. wśród mężczyzn). Z kolei aż 38 proc. panów cicho godziło się na mobbing, czyli mimo bycia jego ofiarą, nie zgłaszali oni nieprawidłowości ani się nie zwalniali (29 proc. u pań).
W sytuacji, kiedy młody pracownik doświadcza niepokojących zachowań ze strony drugiej osoby, nie powinien wkładać głowy w piasek czy bagatelizować sytuacji. Choć wiadomo, że to nie łatwe. Powinien wyraźnie postawić granice i powiedzieć głośne „nie”, a więc dać wyraźny sygnał, że te konkretne zachowania są dla niego niewygodne i nie wyraża na nie swojej zgody. Najgorszym krokiem, który pracownik może zrobić, to milcząca zgoda na zachowanie mobbera. Poza tym, jeżeli dane zachowania budzą niepokój, powinien rozważyć poinformowanie o tym fakcie swojego przełożonego czy nawet osoby bliskie, także po to, aby uzyskać wsparcie i nie zostać samemu z problemem
– powiedziała cytowana w informacji prasowej Pracuj.pl Katarzyna Łodygowska, założycielka konta @matka_prawnik.
Aktualnie aż 74 proc. kobiet w Polsce uważa, że złe traktowanie pracowników to ciągle poważny problem w naszym kraju. Wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 57 proc.