Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD), skupiająca największe sieci handlowe, takie jak Kaufland, Biedronka, Lidl czy Auchan, apeluje do władz o zawieszenie podatku handlowego przynajmniej na czas trwania obecnego kryzysu. Podatek ten dodatkowo obciąża sieci, które nie chcąc podnosić cen towarów coraz drożej pozyskiwanych od producentów, starają się obniżać swoje marże. Takie działania są możliwe tylko do czasu.

27707/Pixabay

Handel to jedna z branż najbardziej dotkniętych presją fiskalną. Odprowadza dwadzieścia różnych podatków i danin zarazem wnosząc 11 proc. wpływów z podatków do budżetu. Sieci handlowe należą też do największych płatników CIT w Polsce – za 2021 rok odprowadziły łącznie około 3 mld zł podatku CIT, dodatkowo płacąc ponad 2,6 mld zł z tytułu podatku handlowego.

– Z uwagi na wyjątkowo trudną sytuację ekonomiczną i geopolityczną podatek handlowy powinien zostać co najmniej zawieszony do czasu zażegnania kryzysu gospodarczego – powiedziała Renata Juszkiewicz, prezes POHiD w rozmowie z portalem handelextra.pl.

Rośnie presja cenowa

Szybko rosnące ceny gazu i nośników energii, deficyty surowców na światowych rynkach oraz zakłócenia w łańcuchach dostaw skutkują wzrostem kosztów produkcji i presją na uzyskanie coraz wyższych cen od sieci przez dostawców. Rosną koszty zaopatrzenia, tj. zakupu towarów u producentów, jak również koszty działalności samych sklepów, m.in.: transportu oraz utrzymania obiektów.
Są przypadki, że sieci wielkopowierzchniowych sklepów starają się amortyzować wyższe koszty zakupu towarów u producentów „schodząc” z własnych marż.

Biedniejsza konsumpcja

Dodatkowe obawy budzi spadek dochodu rozporządzalnego gospodarstw domowych i pogłębiająca się pauperyzacja społeczeństw. Według informacji pozyskanych przez POHiD, już 60 proc. Polaków oszczędza na żywności i niezbędnych artykułach. Biedniejących obywateli może jeszcze przybyć, gdy ceny pójdą znowu w górę, a to z kolei da gospodarce kolejny impuls inflacyjny.

– Branża wielokrotnie apelowała do rządu o zmniejszenie presji legislacyjnej i fiskalnej, by móc skutecznie realizować misję zaopatrzenia polskich rodzin w żywność i najpotrzebniejsze artykuły. Warto podkreślić, iż to właśnie dzięki sieciom handlowym ceny żywności w Polsce – mimo wysokiej inflacji – nadal należą do najniższych w Europie – podkreśla Renata Juszkiewicz.

Poprzedni artykułDlaczego nie jestem moralistą? Przypadek aktora Jerzego S.
Następny artykułJak załatwić zwolnienie z podatków w Chinach? Elon Musk wie – wystarczy uderzyć w Tajwan