Blisko 1,5 mld zł otrzymali już klienci banków spółdzielczych w całej Polsce w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa PFR. Są to przede wszystkim mali i średniej wielkości przedsiębiorcy. Te pieniądze realnie trafiły na konta firm.
Fot. Pixabay

Przypomnijmy: program pomocowy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) o wartości w sumie 100 mld złotych z założenia ma trafiać do firm, które najbardziej ucierpiały na skutek kryzysu gospodarczego wywołanego przez pandemię koronawirusa. Szacuje się, że w całej Polsce jest ich 670 tysięcy.

Dlaczego banki spółdzielcze?

Dlaczego dystrybucja środków pomocowych przy pomocy banków spółdzielczych jest potrzebna, a przy tym bardzo skuteczna?

Po pierwsze: dlatego, że autentycznie zależy im na dobrej i korzystnej obopólnie współpracy z przedsiębiorcami. Od dziesiątek lat, a w przypadku niektórych z nich nawet setek lat, los tych banków jest ściśle związany nie tylko z firmami szeroko pojmowanego przemysłu rolno-spożywczego, ale także z polskimi przedsiębiorstwami, w tym rodzinnymi, rozwijającymi swoją działalność w trudnym otoczeniu dużych korporacji i w bardzo wielu rodzajach biznesu.

Banki te, jak i inne instytucje finansowe, nie funkcjonują oczywiście non-profit. To zaprzeczałoby sensowi prowadzenia działalności bankowej i w ogóle podważałoby możliwość ich istnienia , ale.. To „ale” jest tu bardzo istotne. Banki spółdzielcze nie dążą do maksymalizacji zysku za wszelką cenę, co jest domeną niektórych, innych instytucji finansowych, i co zdarza się nawet kosztem klientów. Marże i opłaty starają się kalkulować w ten sposób, że zarówno bank, jak i przedsiębiorca, byli ze współpracy zadowoleni. By nikt nie czuł się na pozycji słabszej, czy co gorsza – przegranej. Jest to ważne szczególnie teraz, w dobie hamowania gospodarki i ogromnych trudności, które przechodzi wiele firm. W sytuacji ograniczeń i kryzysu będącego pochodną klęski epidemiologicznej, banki spółdzielcze wykorzystują wszelkie środki, by pomóc przedsiębiorcom:

– Jest to zgodne z naszą misją – przyznaje Mirosław Skiba, prezes SGB-Banku, zrzeszającego 192 banki spółdzielcze rozsiane na terenie całego kraju. – Jesteśmy partnerem lokalnych przedsiębiorców, a wsparcie lokalnych partnerów to jedno z naszych podstawowych zadań. Bez niego wiele firm miałoby problemy, by utrzymać swoją aktywność na rynku i ochronić stanowiska pracy. Nie jest to jedyna pomoc, której sektor bankowości spółdzielczej udziela lokalnemu biznesowi. W ramach tarczy antykryzysowej ułatwiamy przedsiębiorcom rozliczenia kredytowe, przesuwamy terminy płatności zobowiązań i wspieramy ich płynność finansową – dodaje.

Lokalne społeczności nie bez pomocy

Po trzecie: system bankowości spółdzielczej nie tylko dysponuje największą i równomiernie rozwiniętą siecią fizycznych placówek w Polsce (ok. 3,2 tys.), ale ma też skutecznie działające kanały bankowości internetowej i mobilnej. Dla zapewnienia dostępności pomocy dla firm w każdym zakątku kraju, do programu przyłączyły się banki obu zrzeszeń: zarówno Zrzeszenia SGB, jak i Zrzeszenia BPS. Wnioski o przyznanie wsparcia przedsiębiorcy składają w systemach bankowości internetowej. Do 9 tysięcy przedsiębiorców będących klientami banków spółdzielczych trafiło dotychczas blisko 1,5 mld złotych, a kolejne firmy złożyły wnioski.

– Udział w programie Tarcza Finansowa PFR to kolejny element działań pomocowych oferowanych przez banki spółdzielcze. Wśród naszych klientów dominują mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Są to lokalne biznesy, które decydują o rozwoju mniejszych miejscowości i obszarów wiejskich, a tym samym o życiu lokalnych społeczności. Wsparcie dla klientów, którzy stracili przychody na skutek zamrożenia gospodarki, to jeden z priorytetów Banków Spółdzielczych. – mówi Artur Adamczyk, Prezes Banku BPS S.A. – W tym celu uruchomiliśmy też specjalny serwis internetowy dedykowany klientom. W jednym miejscu znajdą oni informacje na temat działań pomocowych oferowanych przez banki spółdzielcze i instytucje państwowe. Pracownicy banków spółdzielczych wszystkim zainteresowanym wyjaśniają, z jakich mechanizmów pomocowych warto w danym przypadku skorzystać – informuje.

Pracownicy przeszkoleni i pomocni

Oba zrzeszenia banków spółdzielczych przeszkoliły personel banków w zakresie wdrożenia Tarczy Finansowej PFR, w formule internetowych webinariów. Doradcy klientów, wspierani przez pracowników infolinii, pomagają na bieżąco przedsiębiorcom w poprawnym wypełnianiu często sprawiających trudności wniosków.

Informacje na temat przyjmowania wniosków o subwencję w programie Tarcza Finansowa PFR przedsiębiorcy współpracujący z bankami spółdzielczymi mogą znaleźć na stronach:

https://www.sgb.pl/pomoc-dla-firm-tarcza-finansowa-pfr/
oraz
http://www.grupabps.pl/wsparcie-dla-klientow

W obu serwisach dostępne są też kalkulatory, za pomocą których przedsiębiorcy ubiegający się o wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR mogą wyliczyć maksymalną dla siebie wysokość subwencji.

Należy żywić nadzieję, że przy wsparciu banków spółdzielczych zarówno przedsiębiorcy, jak i same banki, przejdą suchą nogą przez kryzys. Ta nadzieja ma swoje racjonalne podstawy oparte także na fakcie, że naprawdę dobrze poradziły sobie z pamiętnym kryzysem w latach 2006–2008.