Rosnąca inflacja oraz wynikające z niej podwyżki cen powodują, że konsumenci ostrożniej wydają pieniądze i staranniej planują domowe budżety. Polacy – co pokazuje badanie PAYBACK Opinion Poll – najczęściej oszczędzają na rozrywce, np. na wyjściach do kina lub restauracji, na co wskazało aż 45 proc. badanych.
Poza tym ankietowani starają się oszczędzać na zakupach spożywczych oraz paliwie i transporcie (po 36 proc. wskazań). Kolejne miejsca w rankingu kategorii do oszczędzania zajęły zakupy odzieży i obuwia (34 proc.) oraz użytkowanie domu i mieszkania, czyli np. mniejsze zużycie prądu lub wody (31 proc.).
Badanie PAYBACK Opinion Poll wykazało też, że Polacy najmocniej odczuwają wzrost cen, jeśli chodzi o żywność (87 proc.) i paliwa (71 proc.). Co ciekawe, tylko 45 proc. Polaków odczuło wzrost cen mediów, a zaledwie 27 proc. wskazało na odczuwalny wzrost rat kredytów.
– Niestety, dalszego wzrostu inflacji obawiają się niemal wszyscy – w naszym badaniu niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95% badanych. Zwykle, w razie nieprzewidzianych wydatków, pewien komfort dają nam oszczędności. Z ankiety PAYBACK Opinion Poll wynika jednak, że poduszkę finansową posiada jedynie co trzeci respondent – powiedziała Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.
Jeśli chodzi o postępowanie w czasach rosnących cen, to 59 proc. Polaków stara się szukać promocji cenowych, a 44 proc. po prostu próbuje kupować mniej.
Badanie PAYBACK Opinion Poll przeprowadzono na grupie 1021 osób.
Źródło: PAYBACK Group