fbpx
piątek, 12 kwietnia, 2024
Strona głównaArchiwumNa pomoc polskim przewoźnikom

Na pomoc polskim przewoźnikom

Przewoźnicy apelują o wdrożenie przez rząd nadzwyczajnych środków w postaci preferencyjnych kredytów obrotowych „na przetrwanie” na okres minimum 4-5 lat, ulg w płatnościach składek ZUS i podatków. Nie są to jakieś nadzwyczajne środki. W obliczu katastrof i kataklizmów podobne mechanizmy wdrażają rządy wszystkich „cywilizowanych” krajów, na czele z USA i Chinami.

– Obroty polskich przedsiębiorców, szacowane na 129 mld złotych rocznie, do tej pory zmalały o 30 procent. Sumując straty wszystkich gałęzi polskiego transportu drogowego, otrzymujemy w pierwszym miesiącu załamania wywołanego epidemią kwotę zbliżoną do 4 mld złotych – napisali do premiera RP przedstawiciele Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce wraz z Polskim Stowarzyszeniem Przewoźników Autokarowych. Sam szacowany na 10 mld zł polski rynek autokarowy niemal całkowicie zamarł i 2020 rok może już spisać na straty.

Branża, widząc, co się dzieje i przewidując, co się może jeszcze zdarzyć, zaapelowała więc do premiera. – Nie istnieją rezerwy finansowe przedsiębiorców ani mechanizmy dostosowawcze, pozwalające wybrnąć z tej katastrofalnej sytuacji. Załamanie rynku nastąpiło z dnia na dzień. Jeszcze miesiąc temu nikt nie był w stanie przewidzieć skali problemu, a tym bardziej zaplanować środków zaradczych. Jesteśmy w sytuacji, w której bez pomocy zewnętrznej po prostu nie przetrwamy. Najwięksi przewoźnicy w branży wysyłają swoich kierowców na przymusowe, bezpłatne urlopy – napisali przedstawiciele transportowców.

Strategiczna branża gospodarki

Polskie firmy transportowe dysponują flotą ponad 247 tys. pojazdów w międzynarodowym transporcie rzeczy oraz blisko 14 tys. autokarów. W większości te firmy są własnością kapitału polskiego, którego w Polsce – delikatnie mówiąc – nadal nie mamy w nadmiarze. W strukturze naszego transportu dominuje transport samochodowy, przed koleją i transportem morskim. Nasi transportowcy uchodzą przy tym w innych krajach unijnych za nie tylko atrakcyjnych cenowo, ale także słyną z solidnych i dobrej jakości usług.

Raport „Transport i logistyka jako strategiczne branża dla polskiej gospodarki” 2018 pokazuje, że znaczenie tej branży jest ogromne i trudne do przecenienia. Polskie firmy obsługują ok. 17 proc. wszystkich przewozów w UE. Ich udział w wytwarzaniu krajowego PKB jest znaczący i wynosi ok. 6 proc. Co należy podkreślić, firmy transportowe rokrocznie zasilają Krajowy Fundusz Drogowy kwotą ok. 2 mld złotych.

Wciąż największy przewoźnik w UE

Polska jest krajem granicznym Wspólnoty, stanowiącym bramę i bazę na rynki wschodnie: Białorusi, Ukrainy, a także Rosji, o której coraz częściej wraca myślenie, żeby odnowić z nią kontakty handlowe zawieszone po interwencji na Krymie. Jesteśmy taką bramą także do zamożnych krajów dalej położonych – Kazachstanu, a nawet Chin. Patrząc zaś na zachód, polskie firmy stanowią niezbędny pomost umożliwiający handel pomiędzy wschodem, a najbogatszymi krajami unijnymi i w takich kategoriach powinno się o nich myśleć.

Jesteśmy wciąż największym przewoźnikiem w UE. Według danych Eurostatu, w 2018 r. polskie firmy przewiozły blisko 270 mln ton ładunków, co stanowiło 23 proc. ładunków unijnego transportu drogowego. Był to jednak pierwszy od 15 lat rok, gdy nastąpił spadek przewozów międzynarodowych. W porównaniu z 2017 r. przewozy realizowane przez polskie firmy transportowe zmniejszyły się o 6,4 proc. i to już powinno zapalić lampkę ostrzegawczą.

Z powyżej opisanych powodów transport należy uznać za branżę o strategicznym znaczeniu dla krajowej gospodarki, któremu należy się szczególna ochrona. Pozostawienie losu naszych firm, w obliczu niezwinionej katastrofy, wyłącznie samym sobie byłoby strzałem w kolano. Na ich miejsce szybko zameldowałaby się zagraniczna konkurencja. A tego chyba nikt by nie chciał, prawda?

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.

Green Gas Poland 2023

Green Gas Poland to jedyna konferencja branżowa organizowana przez pracodawców sektora biogazowo-biometanowego. Zagadnienia branżowych centrów umiejętności, międzynarodowych projektów Erasmus+ oraz zapobiegania ekoterroryzmowi to najważniejsze tematy tegorocznej edycji, która odbyła się w pierwszej połowie grudnia w Warszawie.

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA