fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesNa poskromieniu BigTechów wygrają przedsiębiorcy

Na poskromieniu BigTechów wygrają przedsiębiorcy

Nie łudźmy się: tak mali gracze jak Polska, Węgry, czy nawet Niemcy (nie mówiąc o rozdzieranej wewnętrznymi konfliktami i skoncentrowanej na lobbowaniu paranoicznych ekopomysłów Unii Europejskiej), samodzielnie nie powstrzymają globalnych firm technologicznych. Te muszą być poskromione przede wszystkim w ich „gnieździe”, czyli w Stanach Zjednoczonych. Skorzystają na tym mniejsze firmy obecne na wielkich platformach sprzedaży.

Od dłuższego czasu nic w tym temacie się nie działo, ale wreszcie widać jakiś postęp: Komisja Sądownictwa Izby Reprezentantów USA przegłosowała poparcie dla ustawy przeciwstawiającej się potężnym lobbystom z Doliny Krzemowej. Teraz przyszło czekać tylko na przegłosowanie jej w amerykańskim Senacie. Ustawa o innowacjach i wyborze online przeszła w niższej izbie z poparciem zarówno demokratów, jak i republikanów. Nie stała się przedmiotem gry politycznej pomiędzy dwoma ugrupowaniami, co daje dużą nadzieję na jej ostateczne przyjęcie.

O co chodzi? O coś dla firm, użytkowników globalnych platform, fundamentalnego. Chodzi o to, by giganci technologiczni, tacy jak m.in. Amazon, nie traktowali preferencyjne sprzedawanych na tych platformach produktów własnych. Ustawa zmierza także do tego, by ograniczyć kradzież własności intelektualnej, najczęściej w postaci biznesowych pomysłów mniejszych przedsiębiorców.

Ktoś może powiedzieć – zainwestowałem w wielką platformę sprzedażową, rozwinąłem ją, więc jestem jakby gospodarzem w swoim domu, a inni powinni dostosować się do zasad, które ustalam. Czy jest to jednak wystarczająco uzasadnione stwierdzenie?

I tak, i nie. Ale jednak bardziej – „nie”. Wielkie platformy cyfrowe urosły wszak na ofertach milionów drobnych przedsiębiorców, dzięki nim zarabiając miliardy dolarów. Wcześniej stosowały równe zasady dla wszystkich. Obecnie coraz częściej preferują własne produkty i usługi. I to już nie jest fair. Tym bardziej że zawiadujący tymi platformami i inwestorzy mają pełną świadomość, że przez dynamiczny rozrost BigTechy uzyskały monopolistyczną pozycję na rynku. I że podejmowane próby stworzenia konkurencji na niewiele się zdadzą, tak bowiem bardzo już urosły.

Sytuacja tu jest nieco podobna do tej, z jaką mamy do czynienia w przypadku platform społecznościowych typu Facebook, Twitter, czy YouTube. Wyrosły one wyłącznie dzięki miliardom użytkowników, którzy uwierzyli w deklaracje o braku cenzury, swobodzie wymiany myśli oraz budowaniu prawdziwych społeczności. Dziś ci giganci chcą być głównymi sędziami poprawności poglądów. Przy pomocy algorytmów sztucznej inteligencji segregują użytkowników, zamykając ich w wirtualnych zagrodach niczym stadka baranów, po czym zręcznie stymulują ich potrzeby zakupowe i kierunki myślenia.

Rzecz idzie także o płatności. Takie Amazon, czy Apple nie powinny zmuszać do korzystania tylko z ich sklepów z aplikacjami, ale dopuszczać na równych zasadach także inne systemy płatności. Przedsiębiorcy i zwykli klienci muszą mieć pełną swobodę wyboru, jaki sposób zapłaty jest dla nich korzystniejszy.

Jeśli nadal wierzymy w to, że rolą polityków jest skuteczne reprezentowanie jak najszerszej grupy ich wyborców, w tym obrona przed złymi praktykami BigTechów, powinniśmy popierać wszelkie działania zmierzające do tego, by zapewnić mniejszym firmom możliwość odniesienia sukcesu na rynku cyfrowym.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA