fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesNajwiększe tegoroczne trendy, które wpłyną na sprzedaż żywności

Największe tegoroczne trendy, które wpłyną na sprzedaż żywności

W tym roku rynek żywności i napojów zdominują cztery megatrendy, które będą miały wpływ na popyt także w ciągu najbliższych kilku lat.

Raport „Global Food and Drink Trends” pokazuje, w jaki sposób ciągła niepewność i nowe wyzwania zmieniają podstawowe zachowania konsumentów, a także na jakie trendy firmy powinny zwracać uwagę w marketingu i sprzedaży.

Pierwszy megatrend: klimatyczne innowacje

Według raportu Global Food and Drink Trends firmy Mintel konsumenci potrzebują żywności i napojów, które pomogą im przetrwać fale upałów, temperatury poniżej zera oraz wysokie temperatury, a także katastrofalne zjawiska pogodowe – takie główne założenie przyjęto przy konstruowaniu pierwszego z megatrendów na rynku żywności. Sprzedawane produkty żywnościowe oraz napoje będą musiały zostać dostosowane do nowych realiów życia związanych z prawdziwymi, ale także i tymi kreowanymi medialnie zmianami klimatu. Firmy z branży spożywczej zmuszone będą rozwijać innowacje produktowe, które pomogą konsumentom radzić sobie z nowymi warunkami klimatycznymi.

Drugi: Lepsze skupienie i przeciwdziałanie stresowi

Konsumenci już są i będą też w przyszłości zainteresowani preparatami, które pomagają im poprawić wydajność umysłową w pracy, domu czy np. w grach. I nie chodzi tu tylko o środki o działaniu nootropowym, ale także odpowiednie odżywianie, które będzie cenionym narzędziem w tak zwanym zarządzaniu zdrowiem. Jego celem ma być nabieranie sił w pracy, czy zachowanie odpowiedniej kondycji w trakcie oddawania się ulubionemu hobby w czasie wolnym. Konsumenci będą szukać takiego jedzenia i napojów, które mają wpływ na zdolności poznawcze, pomagają radzić sobie ze stresem pozwalając optymalizować pracę mózgu.

Trzeci: nowe inspiracje smakowe

Kosmos stanie się częstszym motywem marketingowym, bo nieskażona przez człowieka otaczająca nas przestrzeń zacznie, w nadchodzących latach, coraz częściej pojawiać się w przestrzeni medialnej. Będzie symbolizować nadzieję w sytuacji nasilających się kryzysów na Ziemi. Dzięki prowadzonym m.in. przez USA i Chiny misjom kosmicznym ludzie zapoznają się na nowo z kosmosem, który będzie wydawał się już mniej odległy i nieosiągalny. Znaczenia nabiorą więc „magiczne” i „kosmiczne” inspiracje smakowe i kolorystyczne dla konsumentów szukających ucieczki od codziennego życia na Ziemi, w szczególności dla pokolenia Z, które jest rozczarowane obecnym światem. Większą popularność zyska żywność nadająca się do jedzenia w ekstremalnych warunkach, w tym także ta naśladująca jedzenie kosmonautów.

Czwarty: „oszczędne” produkty

Największe znaczenie dla marek i konsumentów będzie miała sprzedaż produktów nie tylko zdrowych i „odjazdowych”, ale także po prostu niedrogich. Firmy – w czasie nadwyrężonych przez inflację budżetów klientów – będą się więc koncentrować na informacjach dotyczących korzyści z nabycia właśnie ich produktów, umieszczając je np. na opakowaniach. Konsumenci dzięki temu będą łatwiej znajdowali produkty odpowiadające ich potrzebom, a przy tym pozwalające zaoszczędzić pieniądze przy stale rosnących kosztach utrzymania.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA