fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesNarzędzia cyfrowe pomagają konkurować przedsiębiorcom za granicą

Narzędzia cyfrowe pomagają konkurować przedsiębiorcom za granicą

Nie jest tajemnicą, że polskim małym i średnim firmom trudno przebić się ze swoją ofertą na zagranicznych rynkach. Niemniej udaje się to coraz częściej, szczególnie tym, które wykorzystują narzędzia cyfrowe. Przy ambicjach prowadzenia ekspansji zagranicznej zainwestowanie w nie jest wręcz koniecznością.

Dotąd mniejsi przedsiębiorcy w zbyt małym stopniu wykorzystywali w swojej działalności eksportowej narzędzia cyfrowe, których zakup łączy się oczywiście z niemałymi wydatkami, a dodatkowo z koniecznością przeszkolenia personelu, co też kosztuje. Dla wielu MŚP stanowiło to – i nadal stanowi – barierę nie do pokonania.

– Polski eksport to nie jest eksport małych i średnich przedsiębiorstw. Bardzo mocno rozwinęliśmy go w ostatnich latach, ale wynikało to z naszego silnego włączenia się w globalne łańcuchy wartości, za pośrednictwem przede wszystkim międzynarodowych korporacji – powiedział profesor Mariusz-Jan Radło, kierownik Katedry Globalnych Współzależności Gospodarczych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, podczas zorganizowanej na SGH dyskusji „Ekspansja zagraniczna małych i średnich firm”.

W polskim eksporcie rzeczywiście bierze udział wiele MŚP. Jednak jest to eksport pośredni – zaznaczył profesor. Zwrócił też uwagę na fakt, że w trakcie pandemii COVID-19 mocno przyspieszyła cyfryzacja działalności MŚP. Tworzy to dobre warunki do symbolicznego „nowego otwarcia” dla polskiego biznesu, także dla eksportowej działalności polskich małych i średnich firm.

Obecnie wojna na Ukrainie postawiła polskich przedsiębiorców przed nowymi wyzwaniami. W pełni jej skutki odczujemy dopiero w drugiej połowie 2022 roku.
– Niestety nie mamy już takiej tarczy, jaka była w przypadku covidu i będziemy tylko obserwować, co się będzie działo jesienią – powiedział profesor Mariusz-Jan Radło.

Pomoc z sfinansowaniu ekspansji

Szczególnie w obecnej sytuacji kolejnych, po koronakryzysie, problemów w gospodarce, ważne jest, by umiejętnie wspierać polskie małe i średniej wielkości firmy. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła właśnie nabór wniosków do nowej edycji konkursu „Internacjonalizacja MŚP”. Dla przypomnienia: jest to konkurs dedykowany sektorowi MŚP. Celem jest wyłonienie firm, które otrzymają finansowanie kosztów wprowadzania na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług. Mogą więc wziąć w nim udział mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwa posiadające co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę) o potencjale do tzw. internacjonalizacji, na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym oraz prowadzące swoją działalność na terenie województw Polski Wschodniej. Konkurs, zorganizowany w ramach znanego już programu „Polska Wschodnia” (POPW), obejmuje obszar pięciu województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego. Potrwa do 29 czerwca 2022 roku.

W tej edycji nawet 900 tysięcy

Co ważne – maksymalna kwota, jaką może otrzymać firma, została w tej edycji zwiększona do 900 tys. złotych – o ile przedsiębiorca prowadzi ekspansję na co najmniej jednym rynku spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii lub do 610 tys. złotych – jeśli działa na rynkach Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Szwajcarii.

W tej edycji konkursu zwiększone zostały także kwoty dotacji na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Generalnie złagodzono kryteria kwalifikacyjne w konkursie, odstępując na przykład od badania aspektu przychodowego działalności wnioskodawcy w odniesieniu do sprzedaży ogółem oraz sprzedaży poszczególnych produktów na zagraniczne rynki. Nowością jest także położenie akcentu na cyberbezpieczeństwo firmy i jej projektów – przy pokryciu kosztów ewentualnego wdrażania cybernarzędzi, na przykład wspomagających sprzedaż firmy.

Przedsiębiorcy, którzy pozyskają granty z tego konkursu, nie będą mogli jednak wydać pieniędzy na dowolne cele. Mogą je przeznaczyć przede wszystkim na usługi doradcze związane z opracowaniem i przygotowaniem firmy do wdrożenia nowego modelu biznesowego oraz na pokrycie kosztów udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych. Wsparcie finansowe może sięgnąć aż 85 procent wartości realizowanego projektu biznesowego, warto więc zainteresować się konkursem.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Pierwszy polski fundusz REIT zadebiutuje na Głównym Rynku GPW

Mount Globalny Rynku Nieruchomości FIZ – to nazwa polskiego funduszu aktywnie inwestującego w nieruchomości typu REIT, który w poniedziałek 22 kwietnia stanie się 412. podmiotem notowanym na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Branża IT redukuje zatrudnienie i zwiększa długi

O 1/3 wzrosło w ciągu dwóch lat zadłużenie branży IT – wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów. Sektor „skazany na rozwój” powoli zaczyna być ofiarą własnego sukcesu. Jego długi wynoszą obecnie 264 mln zł, ale jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł, firmy informatyczne muszą odzyskać od swoich klientów.
4 MIN CZYTANIA

Nadchodzą jeszcze trudniejsze czasy dla małych sklepów. Ich liczba systematycznie maleje

Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA