fbpx
niedziela, 14 lipca, 2024
Strona głównaInwestycjeNiemcy blokują rozbudowę polskich portów? Argumenty ekologiczne w Świnoujściu

Niemcy blokują rozbudowę polskich portów? Argumenty ekologiczne w Świnoujściu

Polska realizuje budowę Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Niemcy od samego początku wyrażają krytykę wobec tej inwestycji, używając argumentacji ekologicznej. Konflikt może przenieść się na poziom unijny. Czy Niemcy obawiają się polskiej konkurencji?

Polska inwestuje miliardy złotych w rozbudowę portów i raczkującego transportu rzecznego. Niemcy mogą być wściekli, bo za ich pieniądze (unijne) robimy im konkurencję w tym, w czym byli bardzo mocni. Inwestycja rządu w port kontenerowy w Świnoujściu, a do tego inwestycje w Gdyni i Gdańsku chyba przebrały miarę – wskazuje Business Insider Polska.

Konkurencja dla Hamburga?

Port w Świnoujściu mógłby być konkurencją dla Hamburga, choć Niemcy wytaczają argumenty środowiskowe. Dotyczą terenów Natura 2000, na których inwestycje można prowadzić, gdy nie ma to wpływu na środowisko. Argumenty ekologiczne wystosowywane są również, jeśli chodzi o polską inwestycję na Odrze, która ma udrożnić rzekę dla transportu właśnie z portu w Świnoujściu na południe Polski.

Ze strony niemieckiej, zamiast chęci współpracy są raczej próby blokowania inwestycji. „Budowa portu kontenerowego w Świnoujściu na wyspie Uznam nadal budzi sprzeciw niemieckich władz samorządowych, organizacji ekologicznych oraz posłów do Parlamentu Europejskiego. Mimo decyzji polskiego rządu o ominięciu niemieckich wód morskich i wyznaczeniu nowego toru podejściowego, krytyka ze strony niemieckiej nie ustaje” – pisze portal Deutsche Welle. Jak czytamy, włodarze gminy Heringsdorf obawiają się spadku atrakcyjności wyspy Uznam wśród turystów.

„O ile mi wiadomo, strona polska nie odpowiedziała na zastrzeżenia zgłoszone przez kraj związkowy Meklemburgię Pomorze Przednie i stowarzyszenia ochrony środowiska” – mówi w rozmowie z portalem Rainer Sauerwein, prezes inicjatywy obywatelskiej BI Lebensraum Vorpommern.
Domaga się on analizy środowiskowej i przekonuje, że zgodnie z obowiązującym prawem UE żadne projekty, które powodują szkody gospodarcze w innym państwie członkowskim nie mogą być finansowane z funduszy UE. „Dotyczy to otwarcie ogłoszonej przez polski rząd strategii budowania konkurencji z portem kontenerowym w Hamburgu” – zaznacza Sauerwein w odpowiedzi dla Deutsche Welle.

Terminal ma zabezpieczyć nasz region

W pierwszej połowie lipca Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To miejsce, w którym powstanie Głębokowodny Terminal Kontenerowy.

Budowa kolejnego terminala kontenerowego właśnie w Świnoujściu ma zabezpieczyć pod kątem przeładunkowym region Europy Centralnej i Południowej, a dla Polski to – według polskich rządzących – „niezwykłe wyzwanie i szansa”. W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu. Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie planowane jest na 2029 r.

W ubiegłym roku polskie porty przeładowały 116,2 mln ton ładunków, czyli o 21,5 mln ton (+23 proc.) więcej niż rok wcześniej – wynika z danych Eurostatu. To historyczny rekord. Dane portmonitor z raportu „Polskie porty morskie w 2022 r.” wskazywały nawet na liczbę 133 mln ton (+18 proc. rdr) w portach: Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście.

BusinessInsider.com.pl

 

Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

UOKiK doradza cierpliwość przy inwestowaniu

W związku ze Światowym Dniem Konsumenta Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów apeluje do Polaków o cierpliwość i ostrożność przy inwestowaniu.
2 MIN CZYTANIA

Polacy wolą oszczędzać niż inwestować

Polacy niechętnie inwestują, bo mają niski poziom wiedzy finansowej, nie ufają instytucjom finansowym, a oferta inwestycyjna nie jest dla nich przejrzysta.
2 MIN CZYTANIA

Młode Polki interesują się inwestowaniem

Większość Polek dobrze ocenia własną sytuację finansową, a młodsze kobiety są coraz bardziej zainteresowane inwestycjami.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

Od smartfonów po samochody. Xiaomi rozpoczęło produkcję elektryków

Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy samochód elektryczny. Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się klientom.
2 MIN CZYTANIA

Chiny promują tanie wesela, bo chcą poprawy dzietności

Młode pary w Chinach planujące „proste” wesela, zamiast tradycyjnych z setkami gości, stały się hitem internetu po opublikowaniu przez chiński organ rządowy zajmujący się prawami kobiet artykułu wzywającego do bardziej oszczędnych wesel. Ma się to przyczynić do zwiększenia liczby małżeństw, co ma wpłynąć na większą dzietność.
2 MIN CZYTANIA