fbpx
piątek, 19 kwietnia, 2024
Strona głównaŚwiatNiepokoje w Cieśninie Tajwańskiej wpływają na problemy w łańcuchach dostaw

Niepokoje w Cieśninie Tajwańskiej wpływają na problemy w łańcuchach dostaw

Chińskie ćwiczenia wojskowe na wodach wokół Tajwanu skłoniły niektóre statki do nawigowania wokół Cieśniny Tajwańskiej i omijania wyspy szerokim łukiem, zakłócając kluczowe szlaki handlowe dla ładunków i towarów płynących po całym świecie. Chociaż tankowce i kontenerowce nadal normalnie cumują na wyspie analitycy ostrzegają, że dla statków nawet niewielkie opóźnienia stanowią problem, szczególnie w czasie, gdy światowy handel wciąż odradza się po skutkach pandemii.

Chiny w związku z wizytą przewodniczącej Izby Reprezentantów USA Nancy Pelosi na Tajwanie rozpoczęły w czwartek cztery dni ćwiczeń wojskowych wokół wyspy, obejmujących odpalanie pocisków i manewry myśliwców i statków.

Konflikt o Tajwan może mieć poważny wpływ na handel światowy, biorąc pod uwagę fakt, że 180-kilometrowa Cieśnina Tajwańska i szlak żeglugowy na wschód od wyspy są głównymi trasami dla statków przewożących towary z Azji Wschodniej do Stanów Zjednoczonych i Europy.

Chociaż porty Tajwanu działają normalnie, niektóre statki towarowe i tankowce zmieniają trasę wokół wyspy, aby uniknąć konfrontacji z chińskim wojskiem, co wydłuża czas podróży o około pół dnia – twierdzą analitycy i właściciele statków.

„Niektóre statki podjęły już środki ostrożności i płyną na wschód od wyspy zamiast przez Cieśninę Tajwańską” – powiedział Niels Rasmussen, główny analityk w stowarzyszeniu armatorów BIMCO.

Na początku roku zakłócenia w chińskich portach spowodowane covidowymi locdownami wywołały już spustoszenie w globalnych łańcuchach dostaw, przyczyniając się do rekordowej inflacji na całym świecie.

„Chociaż działania Chin jeszcze nie zakłóciły operacji frachtu morskiego, ich przedłużenie z pewnością mogłyby” – uważa Zvi Schreiber, dyrektor generalny indeksu spedycyjnego Freightos. Jego zdaniem konflikt regionalny może zmusić statki do wybrania alternatywnych tras, wydłużając czas tranzytu, zakłócając harmonogramy i powodując dalsze opóźnienia i koszty.

Również linie lotnicze odwołały loty do Tajpej i przekierowały inne, aby uniknąć pobliskiej przestrzeni powietrznej, która została zamknięta dla ruchu cywilnego podczas chińskich ćwiczeń wojskowych.

Według Anoopa Singha, szefa badań nad tankowcami w Braemar, menedżera ds. ryzyka związanego z żeglugą, właściciele dużych tankowców od czasu rozpoczęcia chińskich ćwiczeń podnieśli poziomy alertów bezpieczeństwa i przekierowują statki. Grupy ubezpieczeniowe również opublikowały ostrzeżenia dla członków, wzywając do ostrożności w nawigacji w okolicach Tajwanu.

„Ponieważ statki skupiają się na omijaniu napięć, a nie przyspieszaniu handlu, to sytuacja zmierza w złym kierunku – co oznacza większe trudności dla łańcuchów dostaw” – uważa Peter Sand, główny analityk platformy frachtu morskiego Xeneta.

Reuters/KR

Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

35-godzinny tydzień pracy w Niemczech – jak reagują na to niemieckie firmy?

Nie tylko w Polsce, lecz także w Niemczech coraz częściej mówi się o skróceniu tygodnia pracy z 40 do 35 godzin. Po miesiącach negocjacji i wielu strajkach Deutsche Bahn zamierza spełnić żądanie Związku Maszynistów Niemieckich (GDL) odnośnie 35-godzinnego tygodnia pracy. Co sądzą o tym inne niemieckie przedsiębiorstwa?
5 MIN CZYTANIA

Ile kosztuje godzina pracy w Unii Europejskiej?

Eurostat opublikował dane na temat godzinowych kosztów pracy w poszczególnych państwach należących do Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Niemcy będą kontrolować, na co migranci wydają pieniądze

Władze Hamburga przestały wypłacać gotówkę ubiegającym się o azyl migrantom i zastąpiły ją doładowaniami określonych kwot na karty płatnicze.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

Od smartfonów po samochody. Xiaomi rozpoczęło produkcję elektryków

Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy samochód elektryczny. Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się klientom.
2 MIN CZYTANIA

Chiny promują tanie wesela, bo chcą poprawy dzietności

Młode pary w Chinach planujące „proste” wesela, zamiast tradycyjnych z setkami gości, stały się hitem internetu po opublikowaniu przez chiński organ rządowy zajmujący się prawami kobiet artykułu wzywającego do bardziej oszczędnych wesel. Ma się to przyczynić do zwiększenia liczby małżeństw, co ma wpłynąć na większą dzietność.
2 MIN CZYTANIA