fbpx
niedziela, 21 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesNierówna konkurencja z Ukrainy przytłacza polskich transportowców

Nierówna konkurencja z Ukrainy przytłacza polskich transportowców

Znów przybywa firm transportowych zmagających się z zatorami płatniczymi – wynika z badania „Skaner MŚP” za I kwartał tego roku, zrealizowanego dla BIG InfoMonitor. Zaległości w transporcie wzrosły w minionym roku o niemal jedną piątą. Co jest tego powodem?

O ile przed rokiem pod ciężarem niesolidnych kontrahentów uginały się przede wszystkim firmy handlowe, tym razem najgorzej jest w transporcie. Już ponad połowa przedsiębiorców ma klientów, którzy ponad 60 dni zwlekają z zapłatą faktur.

Drogowy transport towarów odnotował w zeszłym roku kilkunastoprocentowy spadek zapotrzebowania na swoje usługi. Przytłoczony jest nierówną konkurencją z firmami z Ukrainy, które nota bene zakładają za wschodnią granicą także korporacje z Europy Zachodniej.

– Najwyraźniej skłoniło to polskie przedsiębiorstwa transportowe do podejmowania coraz bardziej ryzykownych zleceń, nie bacząc na pewność otrzymania zapłaty. Niestety, starania o utrzymanie wyników skłaniają część przedsiębiorców do budowania przewagi konkurencyjnej poprzez długie terminy odroczonych płatności i przymykanie oka na opóźnienia co ma swoje przykre konsekwencje – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Wyzwań jest wiele

Według raportu pod nazwą „Rynek transportu w Polsce i na świecie” przygotowanego przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR), we wrześniu 2023 r. polscy transportowcy przewieźli zaledwie o jeden procent więcej towarów niż rok wcześniej. Niby niewielka zmiana, ale już w okresie styczeń-wrzesień ubiegłego roku przewieziono o 3,1 proc. towarów mniej niż w analogicznym czasie rok temu. Można by było wyciągnąć z tego wniosek, że rynek ten raczej się zwija, niż rozwija, gdyby nie fakt, że zatrudnienie w transporcie i gospodarce magazynowej na koniec II kwartału 2023 r. wyniosło 699 tysięcy osób i było o 2,1 proc. wyższe w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Niewątpliwą bolączką (z punktu widzenia właścicieli firm) jest wymuszony inflacją wzrost wynagrodzeń – we wrześniu 2023 r. wynagrodzenie w transporcie i gospodarce magazynowej wyniosło 7260 zł, co stanowi wzrost o 13,7 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.

Polskie firmy transportowe stoją przed wieloma wyzwaniami. Najbardziej aktualne to wspomniana nierówna konkurencja z ukraińskimi przewoźnikami, którzy – chyba nie trzeba tłumaczyć, dlaczego tak jest – mają niższe koszty operacyjne. Stwarza to problemy zarówno w przewozach do i z Ukrainy, jak i w usługach transportowych wewnątrz Unii Europejskiej. Towarzyszy temu niestety spadek popytu na usługi transportowe, więc co za tym idzie także spadek stawek transportowych.

Przedsiębiorców zaskoczyły również mające swoją genezę w przepisach unijnych zmiany – muszą dostosować się do wytycznych Pakietu Mobilności, wymiany tachografów czy wprowadzenia e-CMR. Specjaliści DSV – Global Transport and Logistics zwracają uwagę na fakt, że wszystko to odbywa się w otoczeniu średnio 15-proc. wzrostu stawek opłat drogowych, co z kolei wynika z regulacji inflacyjnej obowiązującej od 1 stycznia 2024 r.

Wszystkim przybywa problemów

Już od kilku lat przed prowadzącymi działalność gospodarczą poprzeczka zawieszona jest wyżej niż zwykle. Jest już faktem szerzej znanym, że w ubiegłym roku mieliśmy do czynienia z rekordową liczbą ponad 4,2 tys. restrukturyzacji firm. Było ich tyle, co w dwóch poprzednich latach razem wziętych. Z danych Dun&Bradstreet wynika też, że 250 tys. przedsiębiorstw (co jest niechlubnym rekordem) zostało zawieszonych (o 61 proc. więcej niż przed rokiem i ponad dwukrotnie więcej niż przed pandemią).

Badanie „Skaner MŚP” zrealizowane w pierwszym kwartale tego roku pokazało, że niesolidnych płatników miewa każdy, kto handluje z odroczonym terminem płatności. I nie ma tu znaczenia wykonywana działalność ani wielkość firmy. Odbiorców regulujących należności ponad 30 dni po czasie miała w ostatnich trzech miesiącach ponad połowa (53 proc.) sektora MŚP, a opóźniających o ponad 60 dni – 40 proc. z 500 ankietowanych mikro-, małych i średnich firm. Wszystko to razem składa się na bardzo słaby obraz kondycji polskiej przedsiębiorczości sektora MŚP.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Pierwszy polski fundusz REIT zadebiutuje na Głównym Rynku GPW

Mount Globalny Rynku Nieruchomości FIZ – to nazwa polskiego funduszu aktywnie inwestującego w nieruchomości typu REIT, który w poniedziałek 22 kwietnia stanie się 412. podmiotem notowanym na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Branża IT redukuje zatrudnienie i zwiększa długi

O 1/3 wzrosło w ciągu dwóch lat zadłużenie branży IT – wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów. Sektor „skazany na rozwój” powoli zaczyna być ofiarą własnego sukcesu. Jego długi wynoszą obecnie 264 mln zł, ale jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł, firmy informatyczne muszą odzyskać od swoich klientów.
4 MIN CZYTANIA

Nadchodzą jeszcze trudniejsze czasy dla małych sklepów. Ich liczba systematycznie maleje

Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA