Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji opublikował dwa raporty dotyczące nieuczciwych praktyk sieci handlowych wobec własnych dostawców.
UOKiK przedstawił spółce Auchan zarzut obciążania kontrahentów kosztami transportu towarów z magazynów do poszczególnych marketów, przerzucając tym samym część kosztów prowadzenia własnej działalności podstawowej na dostawców. Co więcej, nie wszyscy dostawcy ponosili opłatę, co może świadczyć o nierównym traktowaniu partnerów.
UOKiK ustalił też, że spółka SCA PR Polska (centrala zakupowa dla sklepów Intermarche) zawierała umowy dotyczące warunków handlowych z dostawcami produktów rolno-spożywczych na kolejny rok z opóźnieniem, oczekując od dostawców uwzględnienia nowych warunków od początku tego roku. Tym samym dostawcy, realizując zamówienia w okresie od 1 stycznia danego roku do dnia podpisania umowy, nie wiedzieli, na jakich zasadach zostanie wstecznie rozliczona sprzedaż. Ponadto występowały sytuacje, w których dostawcy byli obciążeni dodatkowymi rabatami, nieprzewidzianymi w pierwotnych umowach. Spółka SCA PR Polska wymuszała też od dostawców rabat retrospektywny nawet w sytuacji, gdy wartość obrotu, od której strony w uprzedniej umowie uzależniły jego udzielenie, nie została osiągnięta w danym okresie rozliczeniowym.
Jeśli zarzuty wobec sieci handlowych Auchan i Intermarche się potwierdzą, właścicielom grozi kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu.