fbpx
wtorek, 4 lutego, 2025
Strona głównaTransportNorma Euro 7 gwoździem do trumny europejskiego przemysłu motoryzacyjnego?

Norma Euro 7 gwoździem do trumny europejskiego przemysłu motoryzacyjnego?

Szef BMW ostro skrytykował nadchodzącą unijną normę Euro 7 dla silników spalinowych, której spełnienie w lipcu 2025 r. jest – jego zdaniem – „całkowicie niewykonalne”.

Oliver Zipse, szef BMW, skrytykował nie tylko datę wprowadzenia unijnej normy Euro 7, która zaostrza wiele kryteriów. Stwierdził ponadto, że warunki testowe, jakie będą musiały spełnić przyszłe silniki samochodów spalinowych są „całkowicie nierealistyczne” – informuje serwis magazynauto.pl. Norma Euro 7 względem Euro 6 przewiduje m.in. redukcję tlenków azotu o 35 proc. i 13-proc. ograniczenie obecności cząstek stałych w spalinach samochodów. Ponadto rozszerzona została na redukcję zanieczyszczeń pochodzących z opon i hamulców.

Jak często będziesz wjeżdżał na przełęcz górską na pełnych obrotach silnika przy minus 7 stopniach Celsjusza w pełni wyposażonym samochodem z przyczepą? Walczymy o sensowne rozwiązanie Euro 7, które skutecznie podniesie również jakość powietrza w miastach – powiedział Zipse podczas dorocznego walnego zgromadzenia akcjonariuszy.

Przeciwne podejście za oceanem

Motoryzacyjny potentat postuluje, by wejście w życie nowych unijnych regulacji dla przemysłu motoryzacyjnego dotyczących emisji spalin przesunąć co najmniej o dwa lata. Podobnego zdania jest szefostwo Volkswagena, grożąc wstrzymaniem produkcji samochodów. Szef Skody uważa natomiast, że spełnienie normy Euro 7 będzie kosztowało około 5 tys. euro, co spowoduje taki wzrost cen małych aut, że nikt ich nie kupi.

Serwis topgear.com dodaje, że Zipse zwraca uwagę, iż amerykańska i europejska polityka coraz bardziej wtrąca się do branży motoryzacyjnej. Jednak, podczas gdy w USA ustawa o redukcji inflacji jest wykorzystywana do promowania ochrony klimatu i wzmacniania krajowej gospodarki, to w Unii Europejskiej jest dokładnie odwrotnie: – Komisja Europejska masowo zaostrza planowaną normę Euro 7. Oznacza to jeszcze więcej regulacji, ale bez poprawy jakości powietrza – uważa Zipse.

Źródło: magazynauto.pl, topgear.com
Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA