fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaFelietonNowe Prawo zamówień publicznych – szansa, której nie wolno zmarnować

Nowe Prawo zamówień publicznych – szansa, której nie wolno zmarnować

Z nowym Prawem zamówień publicznych, które 1 stycznia 2021 r. weszło w życie, polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP wiązali ogromne nadzieje jeszcze na etapie konsultacji i powstawania tej ustawy. Wtedy nikt nie mógł przypuszczać, że za chwilę mierzyć się będziemy z największym od dekad kryzysem gospodarczym, spowodowanym pandemią COVID-19.

Jako polscy przedsiębiorcy od początku prac nad ustawą postulowaliśmy, że rynek wart rocznie ponad 200 mld zł powinien być otwarty przede wszystkim na polskie firmy, z polskim kapitałem. Dzięki tym pieniądzom rozwijać się powinny właśnie nasze, rodzime przedsiębiorstwa, a nie te z zachodu Europy czy z Azji. Dziś nie ma już najmniejszych wątpliwości, że od rynku zamówień publicznych oczekujemy jeszcze więcej. Ma on być jednym z najważniejszych impulsów pozwalających polskiej gospodarce, zdziesiątkowanej przez lockdown i narodową kwarantannę, na jak najszybszą odbudowę.

Dlaczego to takie ważne? Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP w ogromnej mierze przez wiele lat postrzegali rynek zamówień publicznych jako swoisty klub dla wybranych, w którym karty już dawno zostały rozdane i do którego dołączyć było praktycznie nie sposób. I niezależnie od tego, jakie były tego przyczyny, nie mieliśmy wątpliwości, że potrzeba w tym kontekście zmiany. Radykalnej, a nie kosmetycznej. Ustawa Prawo zamówień publicznych z 2004 r., która obowiązywała do końca poprzedniego roku, była nowelizowana ponad 60 razy! Wyglądała więc jak szwajcarski ser i nadawała się jedynie do kosza.

Ta, która właśnie weszła w życie, jest zupełnie nowa. Z pewnością nie da się powiedzieć, że była pisana na kolanie, bo bardzo długo pozostawała przedmiotem poważnej debaty społecznej. Wiem, bo sam – jako prezes Rady Gospodarczej Strefy Wolnego Słowa – uczestniczyłem w tych konsultacjach. Zaproponowaliśmy pięć kluczowych założeń, które, naszym zdaniem, miały sprawić, by nowe prawo wreszcie otworzyło się na polski sektor MŚP. Te propozycje zawarte były w tzw. Piątce Rady:

* Referencje osobowe, czyli prymat doświadczenia kadry danego podmiotu startującego w przetargu nad referencjami, jakimi pochwalić może się sama firma.

* Równomierne rozłożenie ryzyka między zamawiającego a wykonawcę.

* Zaliczkowanie i przedpłaty: regułą powinien być udział w finansowaniu przedsięwzięcia zarówno zamawiającego, jak i wykonawcy od samego początku.

* Mniejsze wadia i poręczenia: koszty wejścia w dany przetarg były dotychczas poza możliwościami mniejszych podmiotów; nie miały więc one szans ubiegać się o realizację inwestycji.

* Dostęp do kapitału dla MŚP: to problem systemowy całej polskiej gospodarki, ale mający też duże konsekwencje dla funkcjonowania rynku zamówień publicznych.

Nie były to postulaty wymagające rewolucji. I wszystkie znalazły swoje odzwierciedlenie w nowym prawie. Teraz pozostaje przypomnieć, że ustawa to jedno, ale nie mniej ważne, a czasem nawet ważniejsze, jest jej stosowanie. Państwo musi więc zacząć systematycznie pracować nad mentalnością i podejściem swoich urzędników. To oni będą bowiem organizować i przeprowadzać przetargi, oni także ustalać będą warunki, na jakich firmy mogą wziąć w nich udział.
Nowe Prawo zamówień publicznych to ogromna szansa na odbudowę i rozwój tysięcy polskich firm. Nie wolno tej szansy zmarnować.

 

 

INNE Z TEJ KATEGORII

Czasami i sceptycy mają rację

Wszystkie zjawiska, jakie obserwujemy w ramach gospodarki, są ze sobą połączone. Jak w jednym miejscu coś pchniemy, to w kilku innych wyleci. Problem z tym, że w przeciwieństwie do znanej metafory „naczyń połączonych”, w gospodarce skutki nie występują w tym samym czasie co przyczyna. I dlatego często nie ufamy niepopularnym prognozom.
5 MIN CZYTANIA

Markowanie polityki

Nie jest łatwo osiągnąć sukces, nie tylko w polityce, ale nawet w życiu. Bardzo często trzeba postępować niekonwencjonalnie, co w dawnych czasach nazywało się postępowaniem wbrew sumieniu. Dzisiaj już tak nie jest, bo dzisiaj, dzięki badaniom antropologicznym, już wiemy, że jak człowiek politykuje, to jego sumienie też politykuje, więc można mówić tylko o postępowaniu niekonwencjonalnym, a nie jakichś kompromisach z sumieniami.
5 MIN CZYTANIA

Kot w wózku. Nie mam z tym problemu, chyba że chodzi o politykę

Wyścig o ważny urząd nie powinien być wyścigiem obklejonych hasłami reklamowymi promocyjnych wózków. To przystoi w sklepie – też dlatego, że konsument i wyborca to dwie różne role.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Dlaczego rząd w kwestii strategii mieszkaniowej wywiesił białą flagę?

Na rynek mieszkaniowy musimy patrzeć jak na jeden ze strategicznych obszarów gospodarczych państwa, takich jak komunikacja, energetyka czy zbrojeniówka. Bez mieszkań państwo nie będzie się w stanie rozwijać. Nadal będziemy mieć również poważne problemy natury demograficznej. Tymczasem można odnieść wrażenie, że rząd w kwestii strategii mieszkaniowej wywiesił białą flagę.
6 MIN CZYTANIA

Na czym polega rozsądna i skuteczna pomoc uchodźcom?

Jesteśmy świadkami największego od kilkudziesięciu lat kryzysu humanitarnego w naszej części świata. Na skutek inwazji Rosji na Ukrainę do Polski napłynęła kilkumilionowa rzesza uchodźców zza wschodniej granicy. Na tę potrzebę Polacy odpowiedzieli serdecznością i życzliwością. Wielkie serca naszych rodaków to wspaniały pokaz solidarności. Jednak dopiero teraz przed nami największe wyzwania: społeczne, polityczne i gospodarcze. Reakcja na nie stanowić będzie prawdziwy egzamin dla naszego państwa.
5 MIN CZYTANIA

List do przewodniczącej Komisji Europejskiej o natychmiastowe odblokowanie Polsce środków z KPO

Prezentujemy list prezesa Rady Gospodarczej Strefy Wolnego Słowa do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, w którym apeluje on o niezwłoczne odblokowanie Polsce funduszy z Krajowego Planu Odbudowy.
< 1 MIN CZYTANIA