Zgodnie z przyjętą przez Sejm nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach każdy budynek niemieszkalny, niebędący własnością małego lub średniego przedsiębiorstwa, a posiadający więcej niż 20 stanowisk postojowych, będzie musiał mieć minimum jeden punkt ładowania oraz niezbędną infrastrukturę na co najmniej jednym na pięć stanowisk postojowych. Portal Wiadomości Handlowe wskazuje, że taki obowiązek wejdzie w życie już 1 stycznia 2025 r.
Nowy wymóg ma dotyczyć sklepów, centrów handlowych, magazynów, hoteli, obiektów kulturalnych, a nawet szpitali. Do stycznia 2025 r. przedsiębiorcy będą musieli opracować projekt i koncepcję rozmieszczenia stacji, a także uzyskać niezbędne pozwolenia oraz wykonać instalację, co jest kosztowne i czasochłonne. Wiadomości Handlowe tłumaczą, że nowy wymóg to efekt wdrożenia unijnej dyrektywy dotyczącej charakterystyki energetycznej budynków, której celem jest poprawa i dostosowanie najbliższego otoczenia do potrzeb użytkowników aut elektrycznych.
Pod koniec 2022 r. w Polsce było zarejestrowanych niespełna 65 tys. aut elektrycznych i choć ich liczba wzrosła o 33 proc. w porównaniu do 2021 r. to na tle Europy jest to ciągle mizerny wynik. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o liczbę stacji ładowania.
Wiadomości Handlowe, powołując się na Licznik Elektromobilności wyliczają, że w 2022 r. w naszym kraju zainstalowano ponad 600 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania. W efekcie, pod koniec 2022 r. w Polsce funkcjonowało 5016 punktów ładowania, czyli o 40 proc. więcej niż pod koniec 2021 r
Źródło: wiadomoscihandlowe.pl