fbpx
czwartek, 6 lutego, 2025
Strona głównaBiznesOblicza Polskiego Holdingu Hotelowego

Oblicza Polskiego Holdingu Hotelowego

Od pewnego czasu krążą informacje o możliwych wrogich przejęciach osłabionych lockdownem polskich hoteli przez państwową firmę Polski Holding Hotelowy (PHH). Zapytany przez nas o to prezes PHH zaprzecza jednak, nazywając podobne pogłoski „fake newsami, tworzonymi przez różne grupy interesów”. Odpowiada też na pytania dotyczące strategii firmy oraz mówi o perspektywach jej rozwoju.

W publikacji artykułu na temat trudnej sytuacji branży hotelarskiej gnębionej lockdownem, pt. „Lockdown hotelarzy? Powinien zostać jak najszybciej zawieszony” zasygnalizowaliśmy, że zapytamy o komentarz w sprawie możliwych i niekoniecznie przyjaznych przejęć rynkowych u samego źródła, czyli w PHH. Przy okazji zadaliśmy Polskiemu Holdingowi Hotelowemu kilka dodatkowych pytań – przede wszystkim odnośnie jego dokonań rynkowych, roli i kierunków rozwoju na rynku usług turystycznych.

O zamiarach przejmowania przez państwowego giganta wycieńczonych lockdownem polskich obiektów hotelowych wspomniał niedawno w jednym z wywiadów m.in. Tadeusz Gołębiewski. Ten znany polski biznesmen, od wielu lat z działający w branży turystycznej, raczej wie, co mówi.

Nie będzie przejęć prywatnych hoteli

My jednak dostaliśmy informację, że Polski Holding Hotelowy został stworzony „w celu uporządkowania i konsolidacji hoteli należących do spółek Skarbu Państwa lub spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa”. I w związku z tym nie planuje żadnych przejęć prywatnych polskich obiektów hotelowych. Zamierza bowiem poszerzać swoje portfolio poprzez kolejne transakcje na rynku spółek Skarbu Państwa i będzie „w dalszym ciągu prowadzić konsolidację hoteli należących do Skarbu Państwa”.

Prezes PHH Gheorghe Marian Cristescu w swojej odpowiedzi przesłanej redakcji fpg24.pl podkreślił, że ma bardzo duży szacunek dla Tadeusza Gołębiewskiego i dla wszystkich polskich właścicieli hoteli, którzy przechodzą przez bardzo trudny okres związany z kryzysem. „Jest to czas, w którym różne grupy interesów tworzą przeróżne fake newsy, a jednym z nich jest to, że planujemy przejęcia hoteli znajdujących się w trudnej sytuacji biznesowej. Nie ukrywam, otrzymujemy różne propozycje od polskich właścicieli hoteli, niemniej za każdym razem odmawiamy współpracy” – napisał.

Czas na Regent Warsaw Hotel

Faktem jest, że PHH rozwija się także w efekcie przejęć. W 2019 r. firma objęła całość udziałów spółek AMW Hotele (13 obiektów), Gliwickiej Agencji Turystycznej (2 obiekty), Hoteli Olsztyn oraz Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Usług Turystycznych (2 obiekty).

PHN oraz spółka zależna PHN Property Management zamierzają także nabyć do 5 lutego br. upadającą, prywatną spółkę Cosmar Polska, funkcjonującą pod nazwą Regent Warsaw Hotel. Dowiedzieliśmy się, że jest to wspólna decyzja PHH i Polskiego Holdingu Nieruchomości (PHN). PHH wchodzi więc we współpracę przy tym projekcie jako mniejszościowy udziałowiec, wnosząc przede wszystkim swój know how w zarządzaniu hotelem. Z kolei jego strategiczny partner, czyli PHN, który jest większościowym udziałowcem w tym przedsięwzięciu, od dawna jest obecny w budynku tego hotelu, posiadając tam swoje biura.

Polski holding i zagraniczne marki?

Nie do końca potrafiliśmy zrozumieć, dlaczego państwowe przedsiębiorstwo PHH wprowadza obce marki na polski rynek. Pieniądze i energię mogłoby przecież włożyć w umacnianie i promowanie polskich marek turystycznych. Na tę kwestię prezes Gheorghe Marian Cristescu tak się zapatruje:

„Jesteśmy przede wszystkim firmą, która przez 20 lat swojego istnienia udowodniła swoją siłę na bardzo konkurencyjnym rynku, jakim jest rynek hotelarski. Od początku istnienia nasza firma stawia na współpracę z brandami międzynarodowymi, dlatego że daje to nam większe możliwości dystrybucyjne, marketingowe i sprzedażowe. Na podstawie naszych doświadczeń będziemy bilansować nasze portfolio – część hoteli będzie funkcjonować pod międzynarodowymi markami, a część pod własną marką”.
Jak się dowiedzieliśmy, jeszcze przed letnimi wakacjami firma chce wprowadzić na rynek nową markę, pod którą będzie funkcjonować większość jej obiektów hotelowych.

Remonty i modernizacje

Według informacji samego PHH, firma zakończyła w zeszłym roku kapitalny remont hotelu Courtyard by Marriott, a także Hotelu Kopernik w Toruniu. Obecnie toczą się prace modernizacyjne Cassubii i hotelu Best Western Jurata, które powinny zakończyć się jeszcze przed kolejnym sezonem wakacyjnym. Remontowany jest również ośrodek Zagroń w Szczyrku i rozpoczęły się prace w Hotelu Kopernik w Olsztynie. Dobiega końca proces wyboru wykonawcy fasady w hotelu Royal w Krakowie.

W kolejnych krokach firma zamierza wyremontować swoje flagowe obiekty, takie jak Hotel Katowice, Wieniawa we Wrocławiu czy Ikar w Poznaniu. Gruntowną modernizację mają przejść również: Reymont w Łodzi, Hetman w Rzeszowie oraz hotel Huzar w Lublinie.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA