Projekt przepisów dotyczący obowiązkowego KSeF był szeroko konsultowany przez Ministerstwo Finansów. Pod koniec stycznia 2023 r. zakończyły się konsultacje z biznesem. To właśnie one zaowocowały zmianami w planach wprowadzenia KSeF jako systemu obligatoryjnego w Polsce. Zmienić się też mają inne rozwiązania zawarte w projekcie.
Przesunięcie terminów
Zacznijmy od przypomnienia, że Krajowy System e-Faktur to platforma do wystawiania i otrzymywania faktur drogą elektroniczną. Jest to system, który już działa w praktyce i od początku 2022 r. jest dobrowolny. Oznacza to, że przedsiębiorcy – jeśli tylko chcą – mogą z niego korzystać już dziś. Jednak dziś jest to po prostu kolejna forma, z której mogą skorzystać podatnicy przy dokumentowaniu swoich transakcji, obok faktur tradycyjnych, czyli papierowych i elektronicznych.
Ministerstwo Finansów miało plan, aby KSeF stał się obowiązkowy w Polsce już 1 stycznia 2023 r., jednak nie zgodziła się na to Rada Unii Europejskiej (w związku z tym, że są to zmiany w systemie VAT, a jest to podatek zharmonizowany w ramach Wspólnoty, to na zmiany musi tu wyrazić zgodę UE). Ta wydała zgodę na obowiązkowy KSeF, ale od 2024 r. Dlatego też projekt niezbędnych przepisów przewidywał obligatoryjny KSeF od 1 stycznia 2024 r. Teraz jednak, po konsultacjach z biznesem, ponownie zostanie wprowadzona tu zmiana, gdyż przedsiębiorcy poprosili, aby datą wejścia w życie tego systemu był 1 lipca 2024 r.
Dodatkowo przesunięty – o kolejne pół roku – ma być termin wdrożenia KSeF przez podatników zwolnionych podmiotowo z VAT – dla nich KSeF będzie obowiązkowy od 1 stycznia 2025 r.
Inne zmiany w projekcie
Konsultacje z projektu nowelizacji ustawy o VAT w zakresie wdrożenia obowiązkowego KSeF przyniosą też inne modyfikacje. Ministerstwo Finansów w opublikowanym komunikacie potwierdziło bowiem, że uwzględni postulaty podatników m.in. w zakresie klasyfikacji dokumentów sprzedaży. Przykładowo faktury konsumenckie (B2C) nie będą objęte KSeF. Ponadto bilety, które będą klasyfikowane jako faktura (w tym paragony na autostradach płatnych) zostaną wyłączone z KSeF. Natomiast faktury z kas fiskalnych i faktury uproszczone będą mogły być wystawiane w dotychczasowej formie do 31 grudnia 2024 r.
Przedsiębiorcy w czasie rozmów z ministerstwem zwrócili także uwagę na możliwość wystąpienia awarii w KSeF. Chodzi o awarie po stronie podatników, a dokładnie o sytuacje, gdy nie będą mogli oni wystawić faktur w KSeF, bo np. nie będą mieli dostępu do systemu. W takich przypadkach ma być wprowadzona możliwość wystawiania faktur w trybie offline poza KSeF i dostarczenia faktury do KSeF następnego dnia po wystawieniu offline.
Według ministerstwa KSeF to same korzyści
Od momentu rozpoczęcia prac nad KSeF Ministerstwo Finansów aktywnie namawia przedsiębiorców do korzystania z niego, również w jego obecnej, dobrowolnej opcji. Według przedstawicieli MF KSeF to wygoda dla podatników. Mają oni wszystkie faktury w jednym miejscu – wszystkie w tej samej postaci (są fakturami ustrukturyzowanymi). Żadna faktura nie zginie, co oznacza, że nie będzie konieczności wystawiania ich duplikatów. Ponadto KSeF zapewni przedsiębiorcom darmowe archiwum i to przez okres 10 lat (po tym czasie, jeśli nie dojdzie do przedawnienia zobowiązania podatkowego, przedsiębiorcy będą musieli archiwizować dokumenty samodzielnie).
Wśród zachęt, które mają przyciągnąć biznes do korzystania z KSeF jest także krótszy o 20 dni termin zwrotu VAT i uproszczenia w ewidencji, m.in. w JPK_VAT.