fbpx
czwartek, 18 kwietnia, 2024
Strona głównaPodatkiOd stycznia liczne zmiany w przepisach o cenach transferowych

Od stycznia liczne zmiany w przepisach o cenach transferowych

Wejście w życie 1 stycznia 2022 roku podatkowego pakietu związane z Polskim Ładem oznacza, że już tylko dni dzielą nas od wejścia w życie licznych zmian w przepisach o cenach transferowych. Najwięcej z nich dotyczy zasad składani informacji TPR oraz zasad sporządzania tzw. dokumentacji lokalnej.

Obowiązujące od 1 stycznia 2022 r. i ogłoszone w Dzienniku Ustaw z 2021 r. pod poz. 2105 przepisy tzw. podatkowego Polskiego Ładu wprowadziły liczne zmiany w przepisach o cenach transferowych. W swoim założeniu mają one ułatwić rozliczenia dokonywane przez podmioty powiązane, szczególnie mniejsze firmy.

W przepisach tych znalazły się i takie, które dotycząc bezpośrednio definicji podmiotów powiązanych, a zatem tych podatników, do których po spełnieniu określonych warunków zastosowanie mają szczególne przepisy dotyczące cen transferowych. Większość z nich dotyczy spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych (SKA). Zmiany te polegają na uznaniu, że powiazania istnieją bez względu na wielkość udziałów, pomiędzy SKA a jej komplementariuszami (odpowiadającymi bez ograniczenia). Powiązania między akcjonariuszami a spółką zachodzą w oparciu o wywieranie znaczącego wpływu, tak jak ma to miejsce w przypadku spółek z o.o. bądź spółek akcyjnych. Ta sama zasada dotyczy także spółki komandytowej.

Doprecyzowano również kwestię wywierania znaczącego wpływu odnosząc to pojęcie nie tylko do udziałów w zyskach, ale również do udziału w stratach spółek. Po zmianie przepisów, w sytuacji wystąpienia powiązań w momencie, gdy udział wspólnika w zyskach nie przekracza progu ustawowego, a jednocześnie udział w stracie spółki zostanie ustalony na poziomie przekraczającym próg 25 proc., warunek wywierania znaczącego wpływu jest spełniony. Ta regulacja dotyczy wszystkich spółek objętych przepisami o cenach transferowych.

W przepisach definiujących podmioty powiązane zastąpiono też pojęcie spółki niemającej osobowości prawnej, pojęciem spółki niebędącej osobą prawną. Równocześnie zastąpiono słowa „wspólników” w liczbie mnogiej słowami „wspólnik” w liczbie pojedynczej. W ten sposób doprecyzowano, że powiązanie zachodzi pomiędzy spółką niebędącą osobą prawną, a każdym z jej wspólników odrębnie.

W ramach nowelizacji doprecyzowano także sposób ustalania wartości transakcji kontrolowanej w przypadku umowy depozytu, umów ubezpieczenia lub umów reasekuracji, a także transakcji polegających na zawarciu umowy spółki niebędącej osobą prawną.

W przypadku depozytu wartość transakcji odnosi się do wartości kapitału, w przypadku umów ubezpieczeń lub reasekuracji – do sumy ubezpieczenia, a w przypadku spółek niebędących osobą prawną – do łącznej wartości wkładów wniesionych do spółki niebędącej osobą prawną.

Pojęcie wartości transakcji kontrolowanej powiązano także z neutralnością podatku od towarów i usług. Podatek ten co do zasady jest neutralny dla czynnych podatników VAT. Zatem w wartości transakcji nie powinien być uwzględniany. Natomiast w braku neutralności tego podatku wartość transakcji powinna go uwzględniać. Dlatego zgodnie z nowymi przepisami wartość transakcji kontrolowanej pomniejsza się o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem podatku od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczonego podatku od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.

Nowe przepisy wprowadzają obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych w postaci elektronicznej. To istotna zmiana. Obecnie przepisy nie narzucają formy, w której sporządzana jest dokumentacja lokalna, co powoduje, że może być ona sporządzana także wyłącznie w wersji papierowej. Konsekwentnie zmienione przepisy przewidują, że również organ podatkowy będzie mógł żądać przekazania dokumentacji wyłącznie w formie elektronicznej.

Istotne zmiany przewidziano także w zakresie zwolnień z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie dotyczył transakcji kontrolowanych pomiędzy podmiotami powiązanymi będącymi polskimi rezydentami. Nowe przepisy w takim samym zakresie zwalniają z tego obowiązku transakcje pomiędzy położonymi w Polsce zakładami zagranicznymi, których macierzyste jednostki są podmiotami powiązanymi, a także pomiędzy położnym w Polsce zakładem zagranicznym podmiotu powiązanego będącego nierezydentem i powiązanego z nim podmiotu mającego rezydencję podatkową w Polsce. Istotnym elementem wprowadzanych rozwiązań jest warunek, aby całość przychodów i kosztów uzyskania przychodów wynikających z transakcji kontrolowanej była rozliczona dla celów podatkowych w Polsce. Oznacza to, że w transakcjach kontrolowanych pomiędzy położonymi w Polsce zakładami zagranicznymi całość przychodów i kosztów z tych transakcji powinna zostać przypisana odpowiednio do jednego lub drugiego zakładu. Natomiast w transakcjach kontrolowanych pomiędzy położonym w Polsce zagranicznym zakładem a polskim podmiotem powiązanym z podmiotem macierzystym zakładu po stronie zakładu powinna być przypisana całość przychodu lub kosztów wynikających z tej transakcji.

Od 1 stycznia zaczyna obowiązywać ponadto zwolnienie z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanych objętych porozumieniem podatkowym oraz porozumieniem inwestycyjnym (to nowe rodzaje porozumień wprowadzonych przez Polski Ład).

Polski Ład zwalnia z obowiązku sporządzania takiej dokumentacji także transakcje kontrolowanych objętych mechanizmem typu safe harbour dla pożyczek, kredytów, obligacji oraz transakcji dotyczących rozliczeń w zakresie tzw. czystego refakturowania. Dodano także zwolnienie dla transakcji kontrolowanych stanowiących usługi o niskiej wartości dodanej objętych safe harbour, co systemowo będzie odpowiadać zwolnieniu z obowiązku dokumentacyjnego dla safe harbour finansowego. Równocześnie w nowych przepisach wprowadzono obowiązek posiadania przez podmiot dokonujący rozliczenia, niezależnie od istniejących już elementów, analizy funkcji, aktywów i ryzyka (analizy funkcjonalnej). Posiadanie takiej szczególnej dokumentacji w przypadku safe harbour dla usług o niskiej wartości dodanej czyni zbędnym utrzymywanie obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji podatkowej.

Po zmianie przepisów lokalna dokumentacja cen transferowych będzie mogła nie zawierać analizy porównawczej lub analizy zgodności w przypadku transakcji kontrolowanych zawieranych przez podmioty powiązane będące mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców, oraz transakcji innych niż transakcje kontrolowane zawierane z tzw. rajami podatkowymi (transakcje bezpośrednie) lub w których rzeczywisty właściciel kontrahenta jest rezydentem tzw. rajów podatkowych (transakcje pośrednie), objęte obowiązkiem dokumentacyjnym. Przepis ten nie wyklucza jednak dobrowolnego sporządzania takich analiz.

W zakresie konsekwencji utraty statusu małego lub mikroprzedsiębiorcy w trakcie realizowanej transakcji, szczególnie w przypadku transakcji kontynuowanych w kolejnych latach podatkowych, gdy w okresie realizacji tej transakcji nastąpi zmiana statusu przedsiębiorcy, wprowadzono doprecyzowanie, zgodnie z którym podatnik straci prawo do skorzystania ze zwolnienia na początku roku podatkowego następującego po roku, w którym nastąpiła zmiana.

Nowelizacja przewiduje wydłużenie terminów na sporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych. Zgodnie z nowymi przepisami, lokalną dokumentację cen transferowych należy sporządzić w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego podmiotu.

Obecnie (nie uwzględniając wydłużenia o 3 miesiące terminów na podstawie przepisów tarcz antykryzysowych uchwalanych w związku z pandemią) przepisy nakładają obowiązek sporządzenia dokumentacji lokalnej do końca 9. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego podmiotu. W przypadku podatników, dla których rok podatkowy jest taki sam jak kalendarzowy, termin ten upływa zatem 30 września. Po zmianie będzie to zaś 31 października.

W konsekwencji tej zmiany, wydłużono termin na złożenie informacji o cenach transferowych do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego podmiotu (powiązanego oraz innego niż powiązany w zakresie transakcji innych niż kontrolowane dla potrzeb transakcji z tzw. rajami podatkowymi). Nowe przepisy wydłużyły także termin na przedłożenie dokumentacji cen transferowych na żądanie organu podatkowego, z 7 do 14 dni.

Od 2022 r. nie będzie już trzeba składać odrębnego oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych. W formularzach TPR-P i TPR-C pojawi się za to oświadczenie dotyczący rynkowości cen transferowych.

Zgodnie z nowymi przepisami, podatnik w składanym oświadczeniu o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych oświadcza (w TPR), że lokalna dokumentacja cen transferowych została sporządzona zgodnie ze stanem rzeczywistym, a ceny transferowe objęte tą dokumentacją są ustalane na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Zgodnie z przepisami które wprowadzi Polski Ład, informację TPR będzie podpisywała wyłącznie jedna z osób wchodzących w skład organu zarządzającego, którą wskaże ten organ. Wyznaczenie takiej osoby nie zwolni jednak pozostałych osób wchodzących w skład organu z odpowiedzialności za złożenie informacji TPR.

Niezależnie od tego nowe przepisy, które w ramach Polskiego Ładu mają zacząć obowiązywać od 2022 roku, będą wyraźnie stanowiły, że informacja o cenach transferowych sporządzana jest na podstawie lokalnej dokumentacji cen transferowych, jeżeli podmiot był obowiązany do jej sporządzenia w zakresie odpowiednich transakcji.

Marek Kutarba
Marek Kutarba
Prawnik i publicysta, ekspert w zakresie prawa podatkowego i finansów. Karierę zawodową rozpoczął od pracy w Izbie Skarbowej we Wrocławiu. Później związany z licznymi tytułami prasowymi, w tym największymi polskimi dziennikami gospodarczymi, w których pełnił funkcje redakcyjne i publikował na tematy podatkowe i gospodarcze. Autor książek i praktycznych poradników z zakresu prawa podatkowego. Obecnie właściciel firmy doradczej specjalizującej się w zarządzaniu finansowym i restrukturyzacji kosztów oraz kontent marketingu i litigation PR.

INNE Z TEJ KATEGORII

Szykują nam nowy podatek. Efektem będą drastyczne podwyżki cen gazu, węgla i paliwa

Jak informuje „Rzeczpospolita”, węgiel będzie droższy nawet o połowę, a olej napędowy o ponad 50 gr na litrze. Taki będzie efekt wprowadzenia przez rząd nowego podatku wynikającego z unijnej dyrektywy o systemie handlu emisjami gazów cieplarnianych. Jej uchwalenie ma nastąpić do końca 2024 r.
2 MIN CZYTANIA

Apel rzecznika MŚP do premiera w sprawie składki zdrowotnej

Adam Abramowicz, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców, zwrócił się do premiera Donalda Tuska z listem dotyczącym dwóch szczególnie ważnych dla przedsiębiorców zapowiedzi rządu.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Podatek liniowy już nie tak popularny

W ciągu zaledwie roku, w wyniku zmian wprowadzonych Polskim Ładem, liczba podatników liniowego PIT zmalała o więcej niż jedną trzecią, a zapłacony przez nich podatek o jedną piątą. Równocześnie wzrosła tzw. efektywna stawka opodatkowania.
4 MIN CZYTANIA

Wydatki na wdrożenie KSeF można odliczyć podwójnie

Koszty związane z implementacją oprogramowania koniecznego do komunikacji z Krajowym Systemem e-Faktur mogą spełniać kryteria prac badawczo-rozwojowych (B+R), co umożliwia odliczenie kosztów kwalifikowanych w ramach ulgi na badania i rozwój. Taki wniosek wynika z interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora KIS w styczniu 2024 r.
4 MIN CZYTANIA

Niepełny miesiąc pracy nie wpływa na potrącenia komornicze

Praca przez część miesiąca nie wpływa na kwotę wolną od potrąceń komorniczych. Jeśli pracownik jest zatrudniony na pełnym etacie, ale nie przepracował pełnego miesiąca (np. z powodu ustania stosunku pracy w trakcie miesiąca), obowiązujące przepisy nie pozwalają na zmniejszenie kwoty wolnej od potrąceń w ramach egzekucji komorniczej.
3 MIN CZYTANIA