W czerwcu 2023 roku polscy pracodawcy opublikowali 280,2 tys. ogłoszeń o pracę – wynika z raportu przygotowanego przez firmę Grant Thornton. Dane dotyczą ofert publikowanych na 50 największych portalach rekrutacyjnych w Polsce.
Wynik ten jest o 3 proc. niższy niż w tym samym miesiącu w 2022 roku. Czerwcowy rezultat jest też o 9 proc. gorszy od majowego. Największy przyrost względem czerwca 2022 roku odnotowano w branży medycznej (+15 proc.) oraz branży finansowej (+13 proc.). Z kolei największy spadek rok do roku odnotowano w branży IT, bo opublikowano tu aż o 34 proc. mniej ofert pracy. Poza tym duży spadek zanotowano dla branży HR (-22 proc.).
Zdaniem Macieja Michalewskiego, CEO firmy Element, najnowsze wyniki – choć słabsze od ubiegłorocznych – to ciągle świadczą o tym, że rynek pracy w naszym kraju trzyma się dobrze, a polscy przedsiębiorcy wciąż chętnie szukają nowych rąk do pracy.
W raporcie Grant Thornton przedstawiono również zawartość ofert rekrutacyjnych. Okazuje się, że w czerwcu pracodawcy oferowali średnio 6,5 różnych zachęt i benefitów do każdego stanowiska. Dominowały tu szkolenia (88 proc. ofert), a następnie pakiety medyczne (66 proc.) oraz obietnica atrakcyjnego/wysokiego wynagrodzenia (63 proc.).
Pracownik, zwłaszcza wykwalifikowany, nadal ma dosyć silną pozycję negocjacyjną i nie ma problemu ze znalezieniem pracy lub jej zmianą na lepszą. Aby utrzymać bądź pozyskać wykwalifikowanych pracowników, pracodawcy muszą trzymać się pewnego standardu rynkowego – czy to jeśli chodzi o wynagrodzenia, czy o benefity i wymagania
– zauważyła z kolei Monika Łosiewicz, menedżer ds. potencjału ludzkiego w Grant Thornton.
Źródło: Grant Thornton