fbpx
poniedziałek, 20 stycznia, 2025
Strona głównaBiznesOgromne straty producentów aut elektrycznych

Ogromne straty producentów aut elektrycznych

Producenci samochodów w Stanach Zjednoczonych desperacko obniżają ich ceny ponosząc przy tym wielomiliardowe straty. Przyszłość aut elektrycznych coraz częściej staje pod znakiem zapytania.

W opublikowanych w zeszłym tygodniu wynikach finansowych Ford podał, że jego dział pojazdów elektrycznych zanotował kwartalną stratę w wysokości 1,33 mld dolarów, pogłębiając jeszcze stratę poniesioną w poprzednim kwartale w wysokości 1,08 mld dolarów. Jednocześnie zapowiedziano wstrzymanie produkcji elektrycznego Mustanga Mach-E oraz ograniczenie (o 12 mld dolarów) planowanych inwestycji w produkcję nowych pojazdów elektrycznych.

Z opóźnieniem ma zostać otwarta fabryka akumulatorów do tego rodzaju pojazdów w Kentucky.

GM też traci

Z kolei spadek zysków w tym samym okresie o 1,5 mld dolarów, w dużej części spowodowany stratą na pojazdach elektrycznych, odnotował także General Motors (GM). ​GM obniży swoją produkcję do najwyżej 500 tysięcy pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W uzasadnieniu redukcji planu sprzedaży przyznano, że przejście na pojazdy elektryczne będzie „nieco wyboiste”.

Jeszcze w październiku tego roku GM informował, że opóźni – do końca 2025 roku – produkcję w pełni elektrycznych ciężarówek w swojej fabryce w Michigan; nie podano jednak wielkości produkcji.

Analitycy nadal optymistyczni

Pomimo strat i ograniczania produkcji elektryków, analitycy rynku motoryzacyjnego nadal obstają za tym, że dni samochodów z silnikiem spalinowym są policzone i że przyszłość pojazdów elektrycznych jest pewna i nic jej nie zagrozi. Według firmy analitycznej JATO  ​​„chociaż popyt konsumentów na pojazdy z silnikiem ICE [czyli spalinowym] będzie się utrzymywał w perspektywie krótkoterminowej, to ich produkcja docelowo zostanie zaprzestana”, a producenci elektryków znowu zwiększą produkcję.

Pojazdy elektryczne są tak czy inaczej przyszłością – uważają analitycy.

Co dalej z elektrykami?

Tego optymizmu analityków zdają się nie podzielać działy oceny ryzyka u samych producentów aut. Tworzone są kalkulacje mające sprawdzić, czy koncerny nie weszły ze zbyt dużym rozmachem na rynek, na którym może nie być wystarczającego popytu lub na którym może pokonać ich tańsza i często jakościowo nie gorsza produkcja chińska.

Nam przyjdzie obserwować, jak po tym roku ukształtuje się sprzedaż aut elektrycznych w Europie, w tym w Polsce. Czy klientów nie odstraszają jednak od ich zakupu nadal wysokie ceny, stosunkowo niska wydajność oraz coraz powszechniej dostrzegana wadliwość?

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA