fbpx
poniedziałek, 11 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesOgromne straty producentów aut elektrycznych

Ogromne straty producentów aut elektrycznych

Producenci samochodów w Stanach Zjednoczonych desperacko obniżają ich ceny ponosząc przy tym wielomiliardowe straty. Przyszłość aut elektrycznych coraz częściej staje pod znakiem zapytania.

W opublikowanych w zeszłym tygodniu wynikach finansowych Ford podał, że jego dział pojazdów elektrycznych zanotował kwartalną stratę w wysokości 1,33 mld dolarów, pogłębiając jeszcze stratę poniesioną w poprzednim kwartale w wysokości 1,08 mld dolarów. Jednocześnie zapowiedziano wstrzymanie produkcji elektrycznego Mustanga Mach-E oraz ograniczenie (o 12 mld dolarów) planowanych inwestycji w produkcję nowych pojazdów elektrycznych.

Z opóźnieniem ma zostać otwarta fabryka akumulatorów do tego rodzaju pojazdów w Kentucky.

GM też traci

Z kolei spadek zysków w tym samym okresie o 1,5 mld dolarów, w dużej części spowodowany stratą na pojazdach elektrycznych, odnotował także General Motors (GM). ​GM obniży swoją produkcję do najwyżej 500 tysięcy pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W uzasadnieniu redukcji planu sprzedaży przyznano, że przejście na pojazdy elektryczne będzie „nieco wyboiste”.

Jeszcze w październiku tego roku GM informował, że opóźni – do końca 2025 roku – produkcję w pełni elektrycznych ciężarówek w swojej fabryce w Michigan; nie podano jednak wielkości produkcji.

Analitycy nadal optymistyczni

Pomimo strat i ograniczania produkcji elektryków, analitycy rynku motoryzacyjnego nadal obstają za tym, że dni samochodów z silnikiem spalinowym są policzone i że przyszłość pojazdów elektrycznych jest pewna i nic jej nie zagrozi. Według firmy analitycznej JATO  ​​„chociaż popyt konsumentów na pojazdy z silnikiem ICE [czyli spalinowym] będzie się utrzymywał w perspektywie krótkoterminowej, to ich produkcja docelowo zostanie zaprzestana”, a producenci elektryków znowu zwiększą produkcję.

Pojazdy elektryczne są tak czy inaczej przyszłością – uważają analitycy.

Co dalej z elektrykami?

Tego optymizmu analityków zdają się nie podzielać działy oceny ryzyka u samych producentów aut. Tworzone są kalkulacje mające sprawdzić, czy koncerny nie weszły ze zbyt dużym rozmachem na rynek, na którym może nie być wystarczającego popytu lub na którym może pokonać ich tańsza i często jakościowo nie gorsza produkcja chińska.

Nam przyjdzie obserwować, jak po tym roku ukształtuje się sprzedaż aut elektrycznych w Europie, w tym w Polsce. Czy klientów nie odstraszają jednak od ich zakupu nadal wysokie ceny, stosunkowo niska wydajność oraz coraz powszechniej dostrzegana wadliwość?

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Co polski biznes myśli o jednolitym rynku UE?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców ceni sobie uczestnictwo w jednolitym rynku Unii Europejskiej, który – w ich opinii – daje im przewagę nad konkurentami spoza Europy.
2 MIN CZYTANIA

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przedsiębiorca powinien określić, jakich korzyści spodziewa się po sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja nie jest już tylko w kręgu zainteresowania dużych przedsiębiorców, ale coraz częściej także małych i średniej wielkości firm.
2 MIN CZYTANIA

MŚP trzonem polskiej gospodarki?

Co prawda małe i średnie przedsiębiorstwa przynoszą polskiej gospodarce niemal co drugą złotówkę generując 49,6 proc. PKB, ale w największym stopniu jest to zasługa mikroprzedsiębiorstw, a nie firm małych i średniej wielkości. Jest jeszcze jedna rzecz, która może decydować o tym, że sytuacja tego sektora nie jest tak różowa, jak niektórzy chcieliby ją malować.
3 MIN CZYTANIA

Niewola pod maską demokracji i rozwoju [RECENZJA]

Czy w Polsce można kupić sobie ustawę gospodarczą? Przynieść ją w teczce? Oczywiście. O ile zrobi się to dyskretnie. W książce „Hitman – nowe wyznania ekonomisty od brudnej roboty” John Perkins, były lobbysta pokazuje, jak się to, na ogromną skalę, robi na świecie.
7 MIN CZYTANIA