Jaki jest cel nowych przepisów? Przede wszystkim automatyzacja załatwiania niektórych spraw obsługiwanych przez Krajową Administrację Skarbową poprzez uruchomienie nowego narzędzia informatycznego dla klientów KAS, którym będzie e-Urząd Skarbowy.
Konstrukcja e-Urzędu Skarbowego będzie przewidziana dla pięciu grup użytkowników. Pierwszą będą podatnicy. Drugą – płatnicy. Trzecią – pełnomocnicy. Czwartą – komornicy sądowi i ostatnią, piątą – notariusze.
Projekt ustawy precyzuje także, jakie informacje w e-Urzędzie będą dostępne. Będą to dane z obszaru podatków. Dodatkowo system będzie zapewniał pełną transakcyjność, ponieważ za pomocą udostępnionych narzędzi i usług będzie można online załatwić kompleksowo sprawę, w tym zrealizować obowiązki podatkowe. Jak zapewniono w uzasadnieniu do projektu, e-Urząd Skarbowy zapewni pakiet spójnych i komplementarnych usług online umożliwiających kompleksowe załatwianie spraw, głównie z zakresu VAT, PIT i CIT. Ułatwią one wywiązywanie się z obowiązków podatkowych, w tym zapłatę podatku.
Taka zmiana na pewno przeniesie kontakty ze skarbówką w inny, bardziej nowoczesny wymiar. Oczywiste jest też to, że załatwienie wielu spraw w taki sposób cały proces znacznie uprości i przyspieszy.
Ważne uwierzytelnienie
E-Urząd Skarbowy będzie systemem teleinformatycznym, za pośrednictwem którego klient (wskazane powyżej grupy podmiotów) będzie mógł załatwić online swoją sprawę pozostającą we właściwości organów KAS i komunikować się z organami KAS. Ważne jest to, że e-Urząd Skarbowy ma być systemem teleinformatycznym, który ma być wykorzystywany do dwustronnej komunikacji: klientów z organami KAS, jak i organów KAS z klientami. Jak podkreślają pomysłodawcy urzędu online, taka definicja e-Urzędu Skarbowego umożliwi rozszerzenie katalogu usług i narzędzi online dla nowych grup klientów. Pozwoli także na automatyzację procesów w zakresie zadań załatwianych przez organy KAS.
Zgodnie z założeniami skarbówki online, e-Urząd Skarbowy ma gwarantować użytkownikowi uwierzytelnionemu (zalogowanemu do e-Urzędu) proste i szybkie załatwienie sprawy za pośrednictwem udostępnionych e-usług. Znacznie ma się też zmniejszyć – lub w ogólne zniknie – formalizm związany z załatwieniem sprawy podatkowej. Wdrożenie e-Urzędu Skarbowego umożliwi automatyzację realizacji zadań przez organy KAS, co ma przyspieszyć załatwienie sprawy podatkowej przez podatnika.
Jednak od razu istotna uwaga: z zakresu spraw możliwych do załatwienia w e-Urzędzie Skarbowym wyłączone będą sprawy wymagające wydania postanowienia i decyzji. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu są to bowiem akty administracyjne o indywidualnym charakterze, które wymagają uwzględnienia wielu okoliczności przez konkretną osobę upoważnioną do wydania danego rozstrzygnięcia.
Ważne: Osoba uwierzytelniona w e-Urzędzie Skarbowym będzie miała dostęp do informacji z obszaru podatków, które dotyczą tak jej, jak i innych osób w zakresie posiadanego upoważnienia. Ponadto będzie mogła online załatwić sprawy urzędowe dotyczące udostępnionych informacji z obszaru podatków, ale również innych spraw.
Przepisy do zmiany
Aby ta ważna zmiana w kontaktach z fiskusem nastąpiła, kluczowa jest zmiana przepisów i to nie tylko tych dotyczących Krajowej Administracji Skarbowej. Obowiązujące zasady muszą zostać uelastycznione m.in. w obszarach podpisywania dokumentów i delegowania kompetencji w ramach organów KAS. Dlatego też główne regulacje związane z udzielaniem upoważnień przez organy KAS znajdują się w ustawie z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej z uwzględnieniem przypadku delegowania uprawnień pomiędzy organami KAS w drodze rozporządzenia MF. Zmienią się też inne regulacje.
Prościej z zaświadczeniami
Spore ułatwienia przy okazji tworzenia e-Urzędu Skarbowego szykują się także w obszarze wydawania zaświadczeń. Trwają bowiem prace nad automatyzacją wydawania zaświadczeń, co będzie możliwe po wdrożeniu w e-Urzędzie Skarbowym modułu zaświadczeń. Po wprowadzeniu zmian, część zaświadczeń zalogowany użytkownik będzie mógł uzyskać automatycznie po złożeniu wniosku na podstawie danych zgromadzonych w CRDP. Poprzez budowę (w ramach e-Urzędu Skarbowego) reguł generowania zaświadczeń na podstawie danych z CRDP, możliwe będzie usprawnienie procesu wydawania zaświadczeń i ujednolicenie zasad ich sporządzania. Takie zaświadczenia będą opatrywane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Zasady te będą dotyczyć zarówno wniosków o wydanie zaświadczenia składanych za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego, jak i w innej formie (np. papierowej).
Ponadto osoby, które będą korzystać z urzędu online, nie będą ponosić kosztów opłaty skarbowej od wydawanych zaświadczeń.
Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych artykułów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.