fbpx
czwartek, 28 marca, 2024
Strona głównaBiznesOto polskie hity eksportowe

Oto polskie hity eksportowe

Drób, pieczywo i ciastka przyczyniają się do doskonałych wyników eksportowych Polski – wynika z wypowiedzi na antenie RMF24 prof. Iwony Szczepaniak z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Polskiego Instytutu Badawczego.

Dane Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa mówią, że wartość polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych za pierwszych sześć miesięcy 2022 r. przekroczyła 100 mld zł. To wzrost aż o 23,6 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Naturalnie niemal trzy czwarte produktów Polska eksportuje do krajów Unii Europejskiej, ale nasza żywność trafia też do Azji, Japonii, Chin czy nawet Arabii Saudyjskiej.

Wypowiadająca się na antenie RMF24 prof. Iwona Szczepaniak z Polskiego Instytutu Badawczego powiedziała, że na czele produktów żywnościowych eksportowanych z Polski plasują się papierosy (choć zaliczenie tego produktu to przemysłu spożywczego jest dyskusyjne), a następne mięso drobiowe, wyroby piekarnicze oraz ciastkarskie. Udział w eksporcie samego drobiu to przeszło 7 proc.

Polska eksportuje również dużo słodyczy, w tym czekolady, ale też karmy dla zwierząt domowych, przetworów spożywczych typu koncentraty, a także wołowinę, której eksport w ciągu roku wzrósł o ok. 14 proc. i obecnie stanowi ok. 3 proc. udziału w sprzedawanych za granicę produktach.

Choć Polska eksportuje dużo żywności, to też ma spory import. Według prof. Iwony Szczepaniak wynika to z chęci urozmaicenia oferty rynkowej. Mowa tutaj o produktach, które nie są wytwarzane w naszym kraju, jak np. owoce południowe, kawa czy herbata.

– Część tych produktów, po przetworzeniu w naszym krajowym przemyśle spożywczym, jest ponownie eksportowana. I to jest korzystne dla naszych zakładów. Mamy lepsze wykorzystanie zdolności wytwórczych w naszym nowoczesnym, rozwiniętym przemyśle spożywczym, ale też realizujemy wyższą wartość dodaną która zostaje w kraju – dodała ekspertka.

Źródło: RMF24

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polska chce zwiększyć eksport do Chin

W Warszawie miało miejsce polsko-chińskie spotkanie, którego głównym tematem była współpraca w sektorze rolno-spożywczym.
2 MIN CZYTANIA

Salony kosmetyczne toną w długach

W ostatnim roku gwałtownie wzrosło zadłużenie salonów kosmetycznych i fryzjerskich funkcjonujących w Polsce. Nadzieją jest obniżka stawki VAT dla branży beauty.
2 MIN CZYTANIA

Nierówna konkurencja z Ukrainy przytłacza polskich transportowców

Znów przybywa firm transportowych zmagających się z zatorami płatniczymi – wynika z badania „Skaner MŚP” za I kwartał tego roku, zrealizowanego dla BIG InfoMonitor. Zaległości w transporcie wzrosły w minionym roku o niemal jedną piątą. Co jest tego powodem?
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

UOKiK surowo ukarał Amazona

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 31 mln złotych grzywny na Amazon za wprowadzanie konsumentów w błąd.
2 MIN CZYTANIA

Polska chce zwiększyć eksport do Chin

W Warszawie miało miejsce polsko-chińskie spotkanie, którego głównym tematem była współpraca w sektorze rolno-spożywczym.
2 MIN CZYTANIA

Firmy najchętniej korzystają z leasingu

W tym roku prawie co czwarta firma z sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce do współfinansowania działalności wybierze leasing.
2 MIN CZYTANIA