fbpx
wtorek, 10 września, 2024
Strona głównaBiznesPAIH chce pomóc firmom lokalnie

PAIH chce pomóc firmom lokalnie

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), zachęcona dobrym odbiorem wydarzenia PAIH Forum Biznesu, chce rozszerzyć tę inicjatywę na poziom regionalny – we współpracy ze specjalnymi strefami ekonomicznymi. Projekt pod nazwą PAIH Forum Biznesu, skierowany głównie do małych i średnich firm, został przedłużony do czerwca 2021 roku.

Kilka słów o tym, na czym polega ten projekt; chodzi o wspieranie firm z sektora MŚP zainteresowanych eksportem i międzynarodową ekspansją kapitałowo-inwestycyjną. Szczególnie tych z nich, które nie bardzo wiedzą, jak się do przedsięwzięcia zabrać, na przykład w jaki sposób znaleźć odpowiedniego partnera biznesowego.

– Patrząc na sukces ubiegłorocznego PAIH Forum Biznesu, byliśmy przygotowani na realizację tegorocznej edycji naszego wydarzenia. Niestety, COVID-19 pokrzyżował nam plany. Uznaliśmy więc, w tej nowej rzeczywistości, że – nie czekając już do wydarzenia w 2021 roku, bo wiemy, że odbędzie się ono w czerwcu 2021 – dobrym wyjściem dla przedsiębiorców, głównie małych i średnich, będzie zorganizowanie, wspólnie z Polską Strefą Inwestycji, cyklu wydarzeń pod nazwą PAIH Forum Biznesu Sesje Regionalne – zapowiada Grażyna Ciurzyńska, p.o. prezes zarządu PAIH.

Duże zainteresowanie przedsiębiorców

Na ubiegłorocznym PAIH Forum Biznesu rzeczywiście stawiło się wiele firm sektora MŚP. Byli to przedsiębiorcy zainteresowani eksportem, importem, inwestycjami zagranicznymi i nawiązaniem międzynarodowych kontaktów. Szczególnie chwalili sobie obecność pracowników PAIH, w tym kierowników zagranicznych biur handlowych Agencji – wszak powołana ona została przede wszystkim do promowania polskiego biznesu poza granicami Polski. Widać było wyraźnie, że polscy przedsiębiorcy, przedstawiciele firm z sektora MŚP, są coraz bardziej zainteresowani eksportem i międzynarodową ekspansją kapitałowo-inwestycyjną.

Przy tym oczywiste powinno być, że naszym małym, czy nawet średniej wielkości firmom, jest o wiele trudniej zaistnieć poza granicami Polski niż przedsiębiorstwom tak znanym jak np. PKN ORLEN, PKO BP czy KGHM Polska Miedź, których rozpoznanie – dzięki sile marki – jest łatwe nie tylko w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

To właśnie MŚP najtrudniej jest odnaleźć się na zagranicznych rynkach, gdzie nie wystarczy tylko mieć dobry produkt, ale potrzebny jest też kapitał na inwestycje, w tym znaczne środki na promocję.

Wyjść poza Polskę

– Kierujemy nasz program głównie do małych i średnich firm zainteresowanych ekspansją zagraniczną. Z jednej strony eksportem, a z drugiej inwestycjami, bo to właściwy moment, aby o polskich inwestycjach za granicą myśleć bardziej intensywnie – uważa Grażyna Ciurzyńska.
Prezeska PAIH zwraca uwagę, że Agencja realizuje swe przedsięwzięcie również pod kątem sektorowo-branżowym. – Pracując z Polską Strefą Inwestycji, chcielibyśmy we współpracy z zarządami spółek strefowych, pokazać w województwach specjalizacje w danym regionie naszego kraju, także na rynkach międzynarodowych, po to, aby połączyć podaż z popytem.

Dobrze by było, aby działania Agencji realnie przełożyły się na obecność małych i średnich polskich firm na takich dynamicznych rynkach jak np. rynek chiński, indyjski, czy niektóre rynki południowoamerykańskie, a nawet USA. A także na znajdowanie odpowiednich partnerów do importu. MŚP trzeba tylko w odpowiedni sposób pomóc. I to na samym starcie, bo wtedy jest firmom najtrudniej.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Dlaczego „władza” nie lubi przedsiębiorców? [WYWIAD]

Politycy kontra przedsiębiorcy. Dlaczego „władza” nie lubi tych, bez których nie byłoby mowy o gospodarczym rozwoju naszego kraju? Czy w tym starciu przedsiębiorcy stoją na straconej pozycji i jakie mogą być dalsze konsekwencje dociskania śruby najbardziej aktywnym i kreatywnym ludziom w społeczeństwie? O podejściu do ludzi biznesu przez „władzę” rozmawiamy z Krzysztofem Oppenheimem, ekspertem finansowym i znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima”.
11 MIN CZYTANIA

Spada liczba wniosków o areszt tymczasowy

Nadużywanie tymczasowego aresztowania to w Polsce stary problem, a ostatnie lata były pod tym względem szczególnie złe. Jednak – jak podaje serwis prawo.pl – od początku tego roku trend wyraźnie się zmienia. Liczba wniosków o zastosowanie tego najbardziej uciążliwego środka zapobiegawczego spadła o ok. 30 proc.
2 MIN CZYTANIA

Kim jest nowy rzecznik małych i średnich przedsiębiorców

Premier Donald Tusk powołał na stanowisko rzecznika małych i średnich przedsiębiorców Agnieszkę Majewską, dotychczasową pełnomocnik terenową rzecznika MŚP w Gdańsku.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA