Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), zachęcona dobrym odbiorem wydarzenia PAIH Forum Biznesu, chce rozszerzyć tę inicjatywę na poziom regionalny – we współpracy ze specjalnymi strefami ekonomicznymi. Projekt pod nazwą PAIH Forum Biznesu, skierowany głównie do małych i średnich firm, został przedłużony do czerwca 2021 roku.

Kilka słów o tym, na czym polega ten projekt; chodzi o wspieranie firm z sektora MŚP zainteresowanych eksportem i międzynarodową ekspansją kapitałowo-inwestycyjną. Szczególnie tych z nich, które nie bardzo wiedzą, jak się do przedsięwzięcia zabrać, na przykład w jaki sposób znaleźć odpowiedniego partnera biznesowego.

– Patrząc na sukces ubiegłorocznego PAIH Forum Biznesu, byliśmy przygotowani na realizację tegorocznej edycji naszego wydarzenia. Niestety, COVID-19 pokrzyżował nam plany. Uznaliśmy więc, w tej nowej rzeczywistości, że – nie czekając już do wydarzenia w 2021 roku, bo wiemy, że odbędzie się ono w czerwcu 2021 – dobrym wyjściem dla przedsiębiorców, głównie małych i średnich, będzie zorganizowanie, wspólnie z Polską Strefą Inwestycji, cyklu wydarzeń pod nazwą PAIH Forum Biznesu Sesje Regionalne – zapowiada Grażyna Ciurzyńska, p.o. prezes zarządu PAIH.

Duże zainteresowanie przedsiębiorców

Na ubiegłorocznym PAIH Forum Biznesu rzeczywiście stawiło się wiele firm sektora MŚP. Byli to przedsiębiorcy zainteresowani eksportem, importem, inwestycjami zagranicznymi i nawiązaniem międzynarodowych kontaktów. Szczególnie chwalili sobie obecność pracowników PAIH, w tym kierowników zagranicznych biur handlowych Agencji – wszak powołana ona została przede wszystkim do promowania polskiego biznesu poza granicami Polski. Widać było wyraźnie, że polscy przedsiębiorcy, przedstawiciele firm z sektora MŚP, są coraz bardziej zainteresowani eksportem i międzynarodową ekspansją kapitałowo-inwestycyjną.

Przy tym oczywiste powinno być, że naszym małym, czy nawet średniej wielkości firmom, jest o wiele trudniej zaistnieć poza granicami Polski niż przedsiębiorstwom tak znanym jak np. PKN ORLEN, PKO BP czy KGHM Polska Miedź, których rozpoznanie – dzięki sile marki – jest łatwe nie tylko w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

To właśnie MŚP najtrudniej jest odnaleźć się na zagranicznych rynkach, gdzie nie wystarczy tylko mieć dobry produkt, ale potrzebny jest też kapitał na inwestycje, w tym znaczne środki na promocję.

Wyjść poza Polskę

– Kierujemy nasz program głównie do małych i średnich firm zainteresowanych ekspansją zagraniczną. Z jednej strony eksportem, a z drugiej inwestycjami, bo to właściwy moment, aby o polskich inwestycjach za granicą myśleć bardziej intensywnie – uważa Grażyna Ciurzyńska.
Prezeska PAIH zwraca uwagę, że Agencja realizuje swe przedsięwzięcie również pod kątem sektorowo-branżowym. – Pracując z Polską Strefą Inwestycji, chcielibyśmy we współpracy z zarządami spółek strefowych, pokazać w województwach specjalizacje w danym regionie naszego kraju, także na rynkach międzynarodowych, po to, aby połączyć podaż z popytem.

Dobrze by było, aby działania Agencji realnie przełożyły się na obecność małych i średnich polskich firm na takich dynamicznych rynkach jak np. rynek chiński, indyjski, czy niektóre rynki południowoamerykańskie, a nawet USA. A także na znajdowanie odpowiednich partnerów do importu. MŚP trzeba tylko w odpowiedni sposób pomóc. I to na samym starcie, bo wtedy jest firmom najtrudniej.