fbpx
niedziela, 23 czerwca, 2024
Strona głównaTransportPE zdecydował: Zagraniczni kierowcy już nie uciekną od mandatów

PE zdecydował: Zagraniczni kierowcy już nie uciekną od mandatów

Europosłowie z Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego głosowali za ułatwieniem egzekwowania kar za wykroczenia drogowe wobec kierowców przyjeżdżających z innych krajów Unii Europejskiej.

Posłowie do Parlamentu Europejskiego głosowali nad dwoma aktami prawnymi. Jeden ma na celu lepsze egzekwowanie transgranicznych kar za prowadzenie pojazdu, drugi ma umożliwić egzekwowanie zakazu prowadzenia pojazdów w całej Unii Europejskiej.

Koniec bezkarności kierowców

Jak informuje serwis EURACTIV.com, obecnie kierowcy, którzy podczas jazdy w obcym kraju popełniają wykroczenia, takie jak przekroczenie prędkości lub niezatrzymanie się na czerwonym świetle, często unikają płacenia mandatów organom spoza ich kraju członkowskiego, ponieważ kary nie mogą być skutecznie wyegzekwowane. Około 15 proc. wykroczeń związanych z przekroczeniem prędkości popełniają kierowcy niebędący rezydentami w UE. Spośród 14,5 mln wykroczeń drogowych popełnionych w 2019 r. przez pojazdy zarejestrowane w innym kraju 6,3 mln, czyli około 40 proc., pozostaje nieuregulowanych.

Przy najwyższym poszanowaniu przepisów o ochronie danych oznacza to koniec bezkarności osób, które dopuściły się poważnych wykroczeń drogowych

– mówi europosłanka Izaskun Bilbao Barandica, rzecznik liberalnej grupy Renew.

Zielonym mało

Egzekucja nie będzie jednak dotyczyła wszystkich rodzajów łamania prawa drogowego. Na przykład sieć miejska Eurocities ubolewa nad odmową komisji rozszerzenia zakresu egzekwowania prawa, argumentując, że pozwalanie pojazdom zarejestrowanym za granicą na łamanie przepisów dotyczących stref niskiej emisji lub stref dla pieszych podważa akceptację tych środków wśród mieszkańców.

Stanowisko komisji transportu zostanie teraz poddane głosowaniu plenarnemu w PE, gdzie musi uzyskać poparcie większości posłów. Następnie będzie stanowić stanowisko negocjacyjne Parlamentu w rozmowach z krajami członkowskimi.

Źródło: EURACTIV.com

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA