Kwestie znakowania żywności i napojów w państwach członkowskich UE są uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. Zgodnie z tym przepisami, producenci napojów alkoholowych (o zawartości alkoholu powyżej 1,2%) nie mają prawnego obowiązku podawania pełnej informacji konsumenckiej, w tym wartości energetycznych oraz wartości odżywczych swoich produktów.
Europejscy piwosze coraz lepiej poinformowani
Stowarzyszenie The Brewers of Europe, do którego należy ZPPP – Browary Polskie, od wielu lat promuje inicjatywy mające na celu lepsze informowanie konsumentów. Zrzeszeni w nim piwowarzy z całej Europy zobowiązali się, że do 2022 r. na wszystkich butelkach i puszkach z chmielowym trunkiem zamieszczą informację o ich składzie i wartości energetycznej. Dzięki temu, konsumenci piwa otrzymają zrozumiałe, czytelne, porównywalne i dokładne informacje dotyczące składu i zawartości kalorii w piwie.
Polskie browary przodują w informowaniu konsumentów
Polskie firmy piwowarskie zrzeszone w ZPPP – Browary Polskie aktywnie włączyły się w realizację europejskiego zobowiązania. Jeszcze przed końcem 2019 roku wszystkie mogły pochwalić się wypełnieniem go w 100%. Na wszystkich etykietach znalazły się informacje o składzie produktu oraz zawartości kalorii, a także odniesienia do stron internetowych, gdzie konsument może zapoznać się z pełną listą wartości odżywczych.
Radości z efektów osiągniętych przez rodzimych browarników nie kryje Paul Davies, prezes Zarządu
Związku Browary Polskie: – Cieszy mnie, że tak szybko wcieliliśmy w życie to niezwykle ważne, dobrowolne zobowiązanie. Już 100% produkowanego przez nas piwa jest opatrzone etykietą, na której znajdziemy listę składników oraz wartość energetyczną w przeliczeniu na 100 ml, czyli ustawową objętość referencyjną dla wszystkich napojów alkoholowych i bezalkoholowych.
Przemysł browarniczy tworzy standardy na rynku alkoholowym
Przedstawiciele branży są przekonani, że wypełniając zobowiązanie dotyczące informacji
konsumenckiej, polskie browary wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i wprowadzają
nowe standardy na rynku. Zachęcają tym samym inne branże związane z produkcją napojów
alkoholowych do pójścia w swoje ślady.
– Przemysł piwowarski jest pierwszym i jedynym w branży alkoholowej, który na tak dużą skalę, informuje
na etykietach o składzie trunku i jego wartości energetycznej. Teraz, bez najmniejszego wysiłku, każdy
konsument może przy sklepowej półce wybrać produkt, którego już nie tylko smak, ale również skład są
według niego najlepsze – mówi Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny Związku Browary Polskie.