fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaŚwiatPięć powodów, dla których Unia Europejska ma słabe szanse w starciu z...

Pięć powodów, dla których Unia Europejska ma słabe szanse w starciu z Chinami

Próba wybicia się na swoistą gospodarczą niepodległość w relacjach unijnej biurokracji z Państwem Środka wydaje się być z góry skazana na porażkę. Będzie to bardzo dużo kosztować, nie przynosząc oczekiwanych owoców. Oto podstawowe pięć powodów, dlaczego wymyślone przez Brukselę „konkurowanie” nie może się udać.
  1. Powód inwestycyjny

300 miliardów euro, jakie chce Unia zainwestować w krajach rozwijających się, wydaje się być kwotą dużą. Jednak nie w porównaniu z inwestycjami Chin. Z raportu Silk Road wynika, że wartość inwestycji realizowanych w różnych częściach świata w ramach chińskiego programu Pasa i Drogi (ang One Belt and Road lub BRI) przekroczyła już 4 bln dolarów. 1590 projektów o wartości 1,9 bln dolarów stanowiły bezpośrednie projekty BRI, podczas gdy 1574, o łącznej wartości 2,1 bln dolarów, zostały opisane jako „Projekty z udziałem Chin”. Do 2019 r. ukończono inwestycje trwałe (nie spekulacyjne!) o wartości co najmniej 519 mld dolarów.

W tym świetle nie ulega wątpliwości, że projekt inwestycyjny UE jest karłowaty, a także jest spóźniony. Unia Europejska wykosztuje się na tworzenie Funduszu Odbudowy, kreowanego nota bene przede wszystkim z drogich pożyczek międzynarodowych instytucji finansowych i nie wystarczy jej już sił na nic więcej.

  1. Powód cywilizacyjny

Unia Europejska jest sztucznym, wymuszonym tworem, w skład którego w większości wchodzą państwa, które okresy swojej historycznej świetności (najczęściej kolonialnej) mają już dawno za sobą. Chiny od wewnętrznych problemów oczywiście nie są wolne, ale UE to prawdziwy zbiór różnych kłopotów, na czele z długimi okresami stagnacji gospodarczej przerywanymi kryzysowymi wstrząsami. Pomimo wysiłków faktycznych oraz deklarowanych, Unii nie udało się zatrzeć podziału na bogatą północ i biedniejsze południe oraz na zamożny zachód i nadal wyraźnie uboższy wschód. Ma też problemy z zaspokojeniem własnych potrzeb infrastrukturalnych i rozwojowych, w tym ze stworzeniem własnej bazy produkcyjnej, więc trudno mówić o zaspakajaniu potrzeb innych krajów.

Widać też już, że zaraźliwy, ale jak się wydaje stosunkowo mniej groźny od poprzednich wariantów koronawirus Omicron, wywołuje paniczne i nieprzemyślane decyzje rządów o ponownym blokowaniu gospodarek i wbrew tradycjom demokratycznym Starego Kontynentu wykorzystywany jest do szykanowania własnych obywateli. Z tego nie może być nic dobrego. Kolejne wydatki obciążą budżety poszczególnych krajów oraz budżet unijny.

  1. Powód ustrojowy

Chiny to jednopartyjne, hierarchiczne państwo quasikomunistyczne, w których administracja, gdy już podejmuje działania, to robi to konsekwentnie, transparentnie, do końca  i bezwzględnie egzekwując centralne wydawane zarządzenia. Kiedy Chiny chcą, aby coś zostało zrobione, zostaje to szczegółowo i przy wsparciu najlepszych ekspertów zaplanowane, a zadanie „schodzi” w dół do faktycznej realizacji. Wszelka prywata oraz korupcja, które tak już naznaczyły kraje unijne, są tępione w zarodku. Państwo życzliwie, ale z ojcowską surowością współdziała przy realizacji projektów z sektorem prywatnym.

Natomiast Unia Europejska to biurokratyczny zlepek 26 różnych krajów, istniejący w ramach ponadnarodowej organizacji, który mozolnie stara się wypracowywać działania – nierzadko na zasadzie wymuszania szantażem konsensusu pośród swoich członków. Instytucje UE, takie jak Komisja Europejska i Parlament Europejski, próbują kierować i narzucać prawodawstwo, często najbardziej korzystne dla krajów ich najzamożniejszych reprezentantów, stwarzając tym szereg kosztownych paradoksów demotywujących raz jedne, raz inne kraje członkowskie do działania. Instytucje Unii Europejskiej zdają się istnieć „same dla siebie” –  jako sine cure „zasłużonych” polityków poszczególnych krajów. Tym w nikłym stopniu zależy na progresie, a w największym na trwaniu tego biurokratycznego tworu. Coraz częściej dostrzegają to obywatele krajów, którzy nie identyfikują się ze swoim unijnym przywództwem. Inaczej niż w Chinach, gdzie ludzie wspierają projekty partii tym silniej, im więcej dostrzegają pozytywnych efektów płynących z działań „nowych mandarynów”.

  1. Powód ekonomiczny

Unia Europejska nie jest „państwem” (całe szczęście) i już widać, że nie będzie nawet skutecznie działającą federacją, jeśli nawet kiedyś dojdzie do jej federalizacji (oby jednak nie doszło). Brakuje jej działań jako spójnego organizmu na arenie światowej. Koordynacja dużych międzynarodowych projektów finansowych, z grającym do własnej bramki korporacyjnym sektorem prywatnym, jest nieefektywna, a nawet iluzoryczna, a współpraca firm z finansującymi je bankami nacechowana jest przemocą kontraktową. Przy tym nikt tego realnie nie kontroluje. Unia nie ma narzędzi, jak KPCH, by „zmusić” firmy do inwestowania i do realizacji wspólnych celów.

  1. Powód geopolityczny

Ostatni z powodów jest nie mniej istotny. Największe kraje unijne, czyli te „pierwszej prędkości” – Francja, a przede wszystkim Niemcy, stoją w rozkroku pomiędzy koniecznością utrzymywania dobrych relacji gospodarczych z USA, a potrzebną im do współpracy Rosją (a także Chinami), która – jak się wydaje – jest już trwałym sojusznikiem Chin. Powoduje to geopolityczną „schizofrenię”, będącą dodatkowym hamulcem rozwojowym. Chiny nie mają tego rodzaju problemów.

Jak się więc wydaje, lepszą opcją dla Unii Europejskiej (a także poszczególnych krajów wchodzących w jej skład), byłoby wypracowanie jak najkorzystniejszego modelu współpracy z Chinami niż konkurowanie z nimi. Taka próba została już nawet stosunkowo niedawno podjęta, ale działania w tym kierunku zostały zamrożone.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

35-godzinny tydzień pracy w Niemczech – jak reagują na to niemieckie firmy?

Nie tylko w Polsce, lecz także w Niemczech coraz częściej mówi się o skróceniu tygodnia pracy z 40 do 35 godzin. Po miesiącach negocjacji i wielu strajkach Deutsche Bahn zamierza spełnić żądanie Związku Maszynistów Niemieckich (GDL) odnośnie 35-godzinnego tygodnia pracy. Co sądzą o tym inne niemieckie przedsiębiorstwa?
5 MIN CZYTANIA

Ile kosztuje godzina pracy w Unii Europejskiej?

Eurostat opublikował dane na temat godzinowych kosztów pracy w poszczególnych państwach należących do Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Niemcy będą kontrolować, na co migranci wydają pieniądze

Władze Hamburga przestały wypłacać gotówkę ubiegającym się o azyl migrantom i zastąpiły ją doładowaniami określonych kwot na karty płatnicze.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA