Coraz więcej polskich firm z różnych branż koncentruje się w swojej działalności na ochronie środowiska naturalnego i poprawie komfortu życia mieszkańców. Firmy te udowadniają, że w biznesie powinien liczyć się nie tylko zysk, ale również dbałość o otoczenie, w którym się działa. I choć być może większość z nas wciąż przechodzi nad tym do porządku dziennego, traktując te proekologiczne i prospołeczne działania jako coś oczywistego, to jednak przynajmniej od czasu do czasu warto sobie to uświadomić, a niektórym z tych pomysłów głośno przyklasnąć.

Niedawno Żabka poinformowała, że jako pierwsza sieć handlowa w Polsce wprowadza do swojej oferty wodę własnej marki o pojemności 0,5l, której opakowanie – butelka i etykieta – jest wykonane z materiału pochodzącego w 100% z recyklingu. Krystalicznie czysta woda mineralna OD NOWA czerpana jest z ponad 150 letniego źródła „Anna” w Muszynie. Miejsce to dało początek „perle polskich uzdrowisk”, powstałej w Żegiestowie-Zdroju w XIX wieku. Malowniczy krajobraz tego regionu i fascynująca historia dopełniają naturalnie pyszny smak wody OD NOWA.

– Nasza woda to idealna propozycja dla osób poszukujących wody bogatej w naturalne minerały, która doskonale ugasi pragnienie w drodze, w pracy czy w domu. To także doskonały wybór dla tych, którym bliska jest troska o środowisko naturalne, ponieważ butelka i etykieta pochodzą z materiałów w całości z recyklingu. Nazwa naszej wody nawiązuje do odnowy organizmu i środowiska, które chcemy zaszczepić wśród naszych klientów – podkreśla Jerzy Roguski, Dyrektor Handlowy w firmie Żabka Polska.

Woda OD NOWA jest produktem w pełni naturalnym, pochodzącym z głębokich warstw ziemi, bez ingerencji człowieka w jej skład. Charakteryzuje się średnią mineralizacją i małą zawartością sodu, a wyróżnia bogatą zawartością magnezu i wapnia. Ma neutralny, orzeźwiający smak, a dzięki naturalnemu nasyceniu minerały są łatwo przyswajalne przez ludzki organizm. Ogólna zawartość rozpuszczalnych w wodzie składników mineralnych wynosi 1083,49 mg/l, co sprawia, że uzupełnia niedobory minerałów oraz eliminuje uczucie zmęczenia.

Żabka informuje, że jej nowa woda dostępna jest w poręcznej butelce rPET o pojemności 0,5 l. Gwarancją tego, że opakowanie wody nie tworzy kolejnego pierwotnego plastiku i nie generuje kolejnych śmieci, jest specjalny znak i hasło na butelce. – OD NOWA to kolejny produkt w ofercie sieci Żabka, na którym umieszczone zostały proste i intuicyjne oznaczenia, wskazujące jak zagospodarować zużyte opakowanie. Dzięki zastosowaniu idei kolorowych koszy każdy klient może przeczytać na opakowaniu, że butelkę powinien wrzucić do kosza żółtego na tworzywa sztuczne, a etykietę do kosza niebieskiego na papier. Wykorzystanie do produkcji butelki materiału pochodzącego w stu procentach z recyklingu oraz specjalnego systemu oznaczeń, to wyraz troski naszej sieci o środowisko naturalne i zachęta dla klientów, by segregując odpady, wspólnie dbali o jego dobro – dodaje Dyrektor Jerzy Rogulski.

Inicjatywa ta jest niezwykle cenna, biorąc pod uwagę dane, jakie każdego roku do nas docierają. Według raportu Eurostatu, rocznie wytwarzamy w Polsce ponad 14 mln ton odpadów komunalnych. Przeciętny mieszkaniec Polski wyprodukował ich w ubiegłym roku ponad 325 kg, a w tym – według szacunków – dołoży kolejnych kilkanaście kilogramów. Trzeba zrobić wszystko, by nie dopuścić do zalewu zużytego plastiku, zjawiska szczególnie groźnego w dobie epidemii COVID-19. I to jest zadanie zarówno dla wszystkich konsumentów, jak i przedsiębiorców.

Żabka po raz kolejny wpisuje się w te odpowiedzialne, proekologiczne działania. Od początku tego roku sieć systematycznie wprowadza na opakowaniach produktów własnej marki informacje o tym, jak zagospodarować zużyte opakowania. Dba także o to, by jak najwięcej z nich powstawało z surowców wtórnych. Wszystko po to, by przypominać i edukować, jak ważne jest prawidłowe segregowanie śmieci. Działania te są szczególnie ważne, biorąc pod uwagę wyniki badań, według który tylko 41 proc. Polaków wie, jak segregować odpady zgodnie z przepisami wprowadzonymi w 2019 roku.

Sieć wprowadza także szereg innowacyjnych proekologicznych rozwiązań w obszarze logistyki, w tym optymalizację procesów poprzez automatyzację (np. automatyczne ładowanie baterii, monitorowanie chłodnictwa), zakończyła instalację oświetlenia LED w centrach logistycznych i akumulatorowni dla wózków z systemem zarządzania bateriami. Żabka stawia ponadto na oszczędność energii dzięki nowoczesnym urządzeniom chłodniczym w sklepach, opakowania marek własnych poddawane są recyklingowi, a ze składu produktów private labels wykluczany jest olej palmowy. Realizuje również program „Naturalnie Razem”, zachęcający do ekologicznych postaw oraz wspierający franczyzobiorców. Wdrożyła także System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001. W ubiegłe wakacje natomiast głośno było o testowaniu w Poznaniu przez Żabkę wspólnie z Volkswagenem elektrycznego samochodu dostawczego e-Crafter. Oczywiście po to, by zredukować poziom zanieczyszczeń i hałasu w centrum miasta.