fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaKraj„Pies stróżujący” znowu w Warszawie – Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS

„Pies stróżujący” znowu w Warszawie – Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS

2 grudnia rozpoczęła się w Warszawie 22. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS. Impreza, która potrwa do 11 grudnia, jest przeglądem zebranych z całego świata filmów dokumentalnych traktujących o prawach człowieka. Seanse w tym roku można oglądać i na dużym ekranie kilku kin studyjnych, i na domowej kanapie z filiżanką herbaty w ręku.

Festiwal WATCH DOCS jest wydarzeniem poświęconym filmom poruszającym kwestie praw człowieka. Prezentuje projekcje dokumentalne, w których zaangażowanie na rzecz praw jednostki łączy się ze sztuką filmową. Każdego roku pokazywanych jest ponad pięćdziesiąt światowej klasy dzieł. Nazwa festiwalu, poprzez prostą grę słów, kojarzy się z tematem imprezy – walką o prawa człowieka. WATCH DOCS („oglądaj filmy dokumentalne”) nawiązuje do sformułowania watchdog, czyli „pies stróżujący” – tak określa się organizacje pozarządowe „patrzące władzy na ręce”. I tak od ponad dwudziestu już lat festiwal pełni rolę watchdoga bacznie obserwującego otaczający nas świat, co jakiś czas alarmując na widok dziejących się niesprawiedliwości. Tegoroczna edycja wydarzenia ma formę hybrydową – projekcje online można oglądać w serwisie MOJEeKINO.pl i w dwóch warszawskich kinach: Muranowie, przy Ratuszu Arsenał oraz w Kinotece w Pałacu Kultury i Nauki.

Nie tylko filmy

Dla chcących przybliżyć sobie temat pokazywanych filmów organizatorzy przygotowali warsztaty, spotkania i dyskusje panelowe z udziałem filmowców, ekspertów, obrońców praw człowieka, publicystów i polityków. Przykładowo debata po projekcji filmu „Młoda Białoruś” – o sugestywnej nazwie „Sąsiedzi za płotem” – przybliżyła widzom trudną nieraz sytuację młodych Białorusinów mieszkających w Polsce. Panel ten miał więc funkcję edukacyjną, pogłębiając świadomość widzów na temat białoruskich imigrantów, a uczestniczyli w nim twórcy filmu „Młoda Białoruś” i eksperci z zakresu wiedzy o Europie Wschodniej.

Festiwal – poza ukazaniem wartościowych historii – ma też na celu wyróżnienie reżyserów, którzy z najwyższą skutecznością i artyzmem tego dokonali. Najważniejszym z wyróżnień jest Nagroda WATCH DOCS dla najlepszego z dwunastu filmów dokumentalnych rywalizujących w konkursie głównym. Przywołajmy kilku – moim zdaniem – faworytów tegorocznych laurów, których filmy z pewnością warto obejrzeć.

„Syndrom Hamleta” to dokument opowiadający o pokoleniu młodych Ukraińców naznaczonym czasem wojny. Punktem wyjścia są tu przygotowania do spektaklu teatralnego luźno opartego na motywach szekspirowskiego dramatu. To film „o wartościach, którymi trzeba albo nie należy kierować się w granicznych sytuacjach. W małej kropli teatralnej sceny widać całe spektrum spraw, od rozwiązania których zależą losy naszej części świata” – pisał dziennikarz filmowy Janusz Wróblewski po premierze kinowej.

„Odwrót” w reżyserii nominowanego do Oscara Matthew Heinemena opowiada historię o amerykańskich wojskach i ich sojusznikach wycofujących się z Afganistanu latem 2021 roku. To, co mogliśmy widzieć w telewizyjnych serwisach informacyjnych, teraz mamy szansę zobaczyć od środka i doświadczyć grozy tamtych dni.

„Jak zabić dziennikarza” to filmowe śledztwo w sprawie zabójstwa słowackiego dziennikarza w 2018 roku, które wywołało w tym kraju swoiste polityczne trzęsienie ziemi. Reżyser Matt Sarnecki, sam zajmując się dziennikarstwem śledczym, z chirurgiczną precyzją ujawnia kulisy zbrodni. Jak to jest możliwe, że w XXI wieku, w demokratycznej Słowacji funkcjonowało mafijne państwo sterowane zza kulis przez podejrzanego biznesmena?

Festiwal WATCH DOCS jest swoistym skarbcem wiedzy politycznej, społecznej i kulturowej ujętej w formę artystyczną, pokazuje współczesne kryzysy i pozwala lepiej zrozumieć genezę wielu wydarzeń i wielu ludzkich dramatów.

Barbara Hofman
Barbara Hofman
Studentka dziennikarstwa, a w bliskiej przyszłości lingwistyki stosowanej na Uniwersytecie Warszawskim. Pasjonatka tenisa, amatorka żeglarstwa, entuzjastka dobrego kina i dobrej książki. Za cel stawia sobie opanowanie do perfekcji przynajmniej pięciu języków Starego Kontynentu (najchętniej angielski, hiszpański, włoski, francuski i portugalski). Lubi śledzić działalność wielkich domów aukcyjnych, a przy wszelakiej sposobności do nich wchodzi i na krótką chwilę zawiesza wzrok na dziełach szczególnie twórców międzywojennych – Amadea Modiglianiego czy Mojżesza Kislinga.

INNE Z TEJ KATEGORII

Blisko 67 proc. Polaków odczuwa syndromy depresji. Ile traci na tym gospodarka?

Jak wynika z najnowszego raportu, obecnie 66,6 proc. dorosłych Polaków odczuwa przynajmniej jeden z syndromów najczęściej kojarzonych z depresją. Autorzy badania ostrożnie szacują, że gospodarka traci na tym ok. 3 mld zł rocznie. I to wyliczenie zakłada tylko nieobecność w pracy osób doświadczających epizodów depresyjnych i zaburzeń depresyjnych nawracających.
5 MIN CZYTANIA

Ruch i liczba klientów w galeriach i centrach handlowych wciąż na minusie

Jak wynika z badania firmy technologicznej Proxi.cloud i platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH, dynamika ruchu w galeriach i centrach handlowych w I kwartale br. wyglądała bardzo podobnie jak rok wcześniej. Wprawdzie nieco ubyło wizyt (o prawie 5 proc. rdr.) i odwiedzających (o niecały 1 proc. rdr.), ale autorzy raportu przekonują, że tego typu placówki wciąż przyciągają wielu klientów.
5 MIN CZYTANIA

Ile zarobią nasi wybrańcy do samorządów?

W ostatnich wyborach prawie 50 tysięcy kandydatów na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów uzyskało wymarzony mandat. Ile zarobią osoby, które będą nas reprezentować w samorządzie?
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Aconcagua – wejść czy nie wejść?

Aconcagua, mierząca 6960 m n.p.m, przeraża i przytłacza swoimi rozmiarami. I robi to w niezwykle efektowny sposób.
4 MIN CZYTANIA

Ewa Juszkiewicz i jej kobiety bez twarzy

Ewa Juszkiewicz zdobywa międzynarodową sławę od kilku lat. Jej prace poszły pod młotek w znanych domach aukcyjnych, takich jak Sotheby’s czy Christie’s. Najdroższe płótno malarki to „Portrait of a Lady (After Louis Leopold Boilly)” – sprzedane za niemal 7 mln zł. Dla żyjących artystów to fenomen.
3 MIN CZYTANIA

„Informacja zwrotna” podbiła polską widownię

15 listopada na Netflixie swoją premierę miał polski serial „Informacja zwrotna”. Adaptacja powieści Jakuba Żulczyka przerosła najwyższe oczekiwania i już przyciągnęła przed ekrany olbrzymią widownię.
3 MIN CZYTANIA