fbpx
wtorek, 23 lipca, 2024
Strona głównaFinansePłacą niechętnie, uciekają do szarej strefy

Płacą niechętnie, uciekają do szarej strefy

Zaiste dziwne rzeczy dzieją się z fakturami – zaczynają znikać. Aż jedna trzecia firm z sektora MŚP wystawia ich miesięcznie zdecydowanie mniej niż przed pandemią. Coraz częściej też przedsiębiorcy zgadzają się na absurdalnie wydłużone terminy płatności.

Przeszło 13,5 procent najmniejszych i średnich biznesów każdego miesiąca wystawia aż sto płatności mniej niż przed pandemią – wynika z bardzo interesującego raportu Krajowego Rejestru Długów. Ten raport KRD, jak żaden wcześniejszy, pokazuje prawdziwą sytuację małych i średnich przedsiębiorstw.

Pokłosie lockdownu

Co przedsiębiorcy wskazali za powód „znikających faktur”? Niewątpliwie jest to przede wszystkim słabszy popyt na ich produkty i usługi (ponad 55 proc. wskazań firm) i ograniczenia w działalności kontrahentów na skutek wprowadzonych obostrzeń epidemicznych (53,5 proc.). Blisko połowa otwarcie już mówi o problemach finansowych swoich klientów (ok. 45 proc).
Mniej płatności bierze się więc z niższego popytu na produkty i usługi lub z zamrożenia sprzedaży przez lockdowny.

Wydłużone terminy

Ponad połowa firm MŚP wystawia w pandemii faktury z dłuższym terminem płatności. Co należy odnotować, aż w 57 proc. firm wystawia je z terminami płatności absurdalnie wydłużonymi, w niektórych przypadkach nawet o kilkadziesiąt dni w stosunku do terminów stosowanych przed ogłoszeniem pandemii.

Co prawda dotyczy to najczęściej przedsiębiorstw średnich i małych, rzadziej mikrofirm, ale pokazuje, że przedsiębiorcy godzą się nawet na bardzo odległe terminy uregulowania należności przez kontrahentów. Byle tylko zapłacili.
Z raportu „European Payment Report 2020” firmy Intrum wynika, że w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy aż 76 proc. firm z sektora MŚP i 59 proc. dużych przedsiębiorstw zostało poproszonych o zaakceptowanie dłuższego terminu płatności, niż to wynikało z pierwotnych ustaleń. I prawie co szósta mała i średnia firma się na to zgodziła.

Ucieczka do szarej strefy

Aż 82 proc. respondentów badania Intrum przyznaje też, że zaakceptowało dłuższy termin płatności niż ten, z którym czują się komfortowo, aby nie popsuć sobie relacji z klientem czy kontrahentem. W najgorszej sytuacji są firmy z branży turystycznej, gastronomicznej oraz szeroko rozumianej branży rozrywkowej. Tu faktury potrafią w ogóle „znikać” – i to na dobre.

Można przypuszczać, że część firm działających w obrębie tych branż została zepchnięta lockdownami do szarej strefy. Stamtąd fiskus i ZUS nie mają już co się spodziewać napływu należności podatkowych i parapodatkowych.


Źródło: badanie Keralla Research dla BIG InfoMonitor

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

Ceny nadal rosną, chociaż wolniej niż rok temu. Sprawdź, co znajduje się w czołówce drożyzny

Dynamika jednocyfrowego wzrostu cen hamuje kolejny miesiąc z rzędu. W marcu codzienne zakupy w sklepach zdrożały o 2,1 proc. rdr. Tym razem na 17 analizowanych kategorii już tylko jedna zaliczyła dwucyfrową podwyżkę. Poza tym 7 grup towarów wykazało jednocyfrowy wzrost i aż 9 segmentów było na minusie.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA