24 proc. firm handlowo-usługowych z sektora małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje, że płatności bezgotówkowe stanowią aż trzy czwarte ich wszystkich transakcji – wynika z badania „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP” przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych.
Podobny odsetek (23 proc.) badanych przyznaje, że płatności kartą stanowią u nich od 50 do 75 proc. transakcji, natomiast w 18 proc. firm jest to około 50 proc. Płatności bezgotówkowe są najpopularniejsze w branży profesjonalnej, naukowej lub technicznej. Mowa tutaj np. o usługach prawniczych, architektonicznych, fitnessie czy rozrywce.
Z drugiej strony najmniej transakcji bezgotówkowych obsługują przedstawiciele branży kosmetycznej, czyli salony fryzjerskie lub kosmetyczne. Tam Polacy częściej płacą gotówką.
Płatności bezgotówkowe coraz popularniejsze
Raport IBRiS wykazał, że polscy przedsiębiorcy spodziewają się wzrostu odsetka transakcji bezgotówkowych. Według 58 proc. firm z terminalami płatniczymi w ciągu najbliższych trzech lat liczba płatności kartą będzie rosła. Zdaniem co czwartego respondenta wzrost będzie zdecydowany, a co trzeci uważa, że nieznaczny.
Analitycy IBRiS zgadzają się z tymi odpowiedziami i wskazują, że transakcje bezgotówkowe są szczególnie popularne wśród młodszego pokolenia. W związku z tym przedsiębiorstwa, aby zachować konkurencyjność i iść z duchem czasu, będą musiały przystosować się do przyzwyczajeń takich klientów.
Źródło: PAP