fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesPo 5 latach wzrostu ceny samochodów zaczynają spadać

Po 5 latach wzrostu ceny samochodów zaczynają spadać

Wzrost cen samochodów osobowych w Europie w końcu wyhamował, dając kupującym większe szanse na znalezienie niedrogiego auta. Zwiększenie produkcji samochodów osłabiło presję cenową na rynku, przyczyniając się do obniżenia kosztów zakupu samochodu z drugiej ręki.

Wraz z większą dostępnością samochodów osobowych i ciężarowych presja, która spowodowała gwałtowny wzrost cen, zmniejszyła się. Od 2019 r. średnia cena płacona w UE za używany pojazd wzrosła o 39 proc. – z 13560 euro do 18 900 euro. Według ekonomistów, ceny używanych pojazdów w 2023 r. rosły, ale już w wolniejszym tempie. Rok 2024 rozpoczął się od spadku cen samochodów używanych. Indeks Cen Grupy AUTO1, który pokazuje miesięczną ewolucję cen samochodów używanych w całej Europie, wykazał spadek cen o 3,3 proc. W styczniu 2024 r. ceny hurtowe aut z drugiej ręki zmniejszyły się w porównaniu z grudniem 2023 r. o 4,9 proc. Niestety wciąż pozostają o 24,8 proc. wyższe niż przed pandemią COVID-19.

Dlaczego ceny wyhamowały?

Szacuje się, że ceny stali, miedzi, aluminium i niklu stanowią ok. 10 proc. kosztów produkcji samochodu. Spowolnienie gospodarcze w Chinach, największego na świecie konsumenta metali przemysłowych, spowodowało drastyczny spadek popytu na te surowce wpływając na ich ceny na światowych rynkach. W porównaniu ze szczytem z maja 2021 r. ceny stali spadły o 30 proc., z kolei ceny aluminium o 18 proc. w porównaniu ze szczytem z maja 2022 r. Zniknęły również przeszkody w dostawach półprzewodników, które ograniczały produkcję i sztucznie pompowały ceny aut. Do 2021 r. niektórzy dealerzy w ogóle nie mieli na stanie nowych samochodów. Wielu sfrustrowanych nabywców zwróciło się w stronę rynku używanych aut. Wynikający z tego gwałtowny wzrost popytu na używane samochody spowodował również wzrost cen, całkowicie eliminując wiele osób z rynku samochodowego. Spadek cen surowców na światowych rynkach oraz brak problemów w globalnym łańcuchu dostaw przełożyły się na wzrost produkcji aut i zniwelował presję cenową na samochody nowe, jak i używane. „Ceny wykazują tendencję spadkową od około sześciu miesięcy, ponieważ producenci samochodów [na całym świecie] łagodzą oferty, aby utrzymać płynność sprzedaży” – powiedziała Erin Keating, analityk w Cox Automotive. Innymi słowy, ceny samochodów spadają wraz ze wzrostem liczby samochodów na parkietach dealerów. Zwiększona produkcja pojazdów i stosunkowo niski popyt ze strony kupujących to główne czynniki prowadzące do zmian cen.

Większa produkcja

Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, od dwóch lat rośnie liczba aut produkowanych w Unii. Przed wybuchem pandemii, czyli w 2018 r., w Europie wyprodukowano 14, 6 mln aut, w roku 2019 produkcja zmalała o 3,7 proc. wynosząc na koniec roku 14,09 mln sztuk. W 2020 r. doszło do załamania produkcji, w wyniku czego europejskie fabryki wytworzyły tylko 10,8 mln aut (-23,5 proc. w porównaniu z 2019 r.). W 2021 r. produkcja w dalszym ciągu malała, a liczba aut powstałych w Europie wyniosła 10 mln sztuk (-6,7 proc. w porównaniu z 2020 r). Przez ten czas systematycznie rosły ceny aut używanych, bo nowych po prostu nie było albo były bardzo trudno dostępne. Do odbicia produkcji (+ 8.3 proc.) doszło dopiero w 2021 r. Na koniec roku liczba wyprodukowanych w Europie aut wyniosła 10,3 mln sztuk. W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. wyprodukowano ponad 9 mln. samochodów, co stanowi wzrost o 14 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2022 r. (wciąż brak jest danych za cały rok 2023).

Do wzrostu produkcji doszło także za oceanem. Przypomnijmy, że z powodu przestojów spowodowanych pandemią produkcja samochodów w Ameryce Północnej na koniec 2020 r. wyniosła 13,72 mln sztuk. Przed pandemią amerykański przemysł motoryzacyjny wytwarzał ok 16-17 mln pojazdów rocznie (wynika z danych Departamentu Energii, który śledzi liczbę wyprodukowanych samochodów według roku i typu). Aktualnie w Stanach zapasy nowych samochodów są nadal poniżej poziomu 4 mln – poziomu sprzed pandemii – ale i tak wielu analityków i dealerów twierdzi, że rosnąca produkcja wskazuje, że rok 2024 będzie dla kupujących najbardziej przystępnym cenowo rokiem z ostatnich pięciu lat. Przewiduje się, że globalna produkcja samochodów stworzy nadwyżkę 5 milionów pojazdów, dzięki czemu ceny będą w dalszym ciągu spadać.

Marta Mita
Marta Mita
Absolwentka handlu międzynarodowego na Uniwersytecie Vigo w Hiszpanii, specjalizująca się w zagadnieniach związanych z Unią Europejską, w szczególności tematyce wpływu prawa unijnego na gospodarkę krajów członkowskich, a także europeizacją społeczeństw w kontekście tożsamości narodowej obywateli. Autorka licznych artykułów poświęconych europejskiemu rynkowi pracy i polityce społecznej.

INNE Z TEJ KATEGORII

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak Europa walczy z kryzysem mieszkaniowym

Mieszkalnictwo stało się jednym z głównych wyzwań stojących przed Europą. Większość krajów doświadczyła w ostatnich latach eskalacji cen, która pozbawiła wielu obywateli dostępu do mieszkań.
4 MIN CZYTANIA

Unia wprowadza przepisy regulujące AI

W tym tygodniu Parlament Europejski zatwierdził akt regulujący przepisy o sztucznej inteligencji. Jest to pierwsza na świecie taka regulacja dotycząca AI, która wkrótce stanie się prawem w Europie.
4 MIN CZYTANIA

Recykling odpowiedzią na upadający przemysł wydobywczy?

Czy recykling starej elektroniki ograniczy problem niedoboru pierwiastków ziem rzadkich? Zdaniem Brukseli akt o surowcach krytycznych rozwiąże lata zaniedbań w europejskim sektorze wydobywczym.
4 MIN CZYTANIA