Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz konsorcjum firm: DEME Concessions N.V. z siedzibą w Belgii i QTerminals W.L.L. z siedzibą w Katarze podpisały przedwstępną umowę dzierżawy na 30 lat terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Powstanie tam głębokowodny terminal kontenerowy. Dzierżawca ma być inwestorem odpowiadającym za sfinansowanie, budowę i eksploatację tej inwestycji – informuje „Kurier Szczeciński” w swoim serwisie 24kurier.pl. Terminal kontenerowy ma kosztować 3 mld złotych i będzie w nim zatrudnionych prawie 900 osób.
„Do podpisania umowy finalnej potrzebne jest jeszcze zakończenie postępowania transgranicznego ze strony niemieckiej, dotyczącego decyzji środowiskowej” – dodaje Polskie Radio Koszalin.
Budowa infrastruktury dostępowej
– To była długa droga, którą przebyliśmy, żeby dzisiaj doczekać się, dobrnąć do tej niezwykle ważnej dla nas umowy, pierwszej umowy, która rozpoczyna cały proces budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu – powiedział obecny na uroczystości wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą i inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.
Jak podaje Radio Szczecin, aby inwestycja doszła do skutku, polski rząd zdecydował o sfinansowaniu budowy nowego toru podejściowego do portu o głębokości 17 m i szerokości 500 m oraz falochronu osłonowego. Polski rząd przyjął finansowany m.in. z budżetu państwa wieloletni program pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029” o wartości 10 mld zł.
Największe kontenerowce
Jeśli inwestycja zostanie zrealizowana zgodnie z planem, terminal rozpocznie działalność na początku 2028 r. Dzięki niemu w Świnoujściu będą rozładowywane największe statki kontenerowe na świecie. Terminal będzie mógł obsługiwać statki o długości do 400 m, szerokości do 60 m i zanurzeniu do 15 m. Docelowo będzie mógł przyjąć do 2 mln TEU rocznie.
Źródło: Kurier Szczeciński, Radio Szczecin, Polskie Radio Koszalin