fbpx
poniedziałek, 25 września, 2023
Strona głównaTransportPodpisano umowę na budowę portu kontenerowego w Świnoujściu

Podpisano umowę na budowę portu kontenerowego w Świnoujściu

W szczecińskim porcie podpisano przedwstępną umowę z belgijsko-katarskim konsorcjum, które ma wybudować głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz konsorcjum firm: DEME Concessions N.V. z siedzibą w Belgii i QTerminals W.L.L. z siedzibą w Katarze podpisały przedwstępną umowę dzierżawy na 30 lat terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Powstanie tam głębokowodny terminal kontenerowy. Dzierżawca ma być inwestorem odpowiadającym za sfinansowanie, budowę i eksploatację tej inwestycji – informuje „Kurier Szczeciński” w swoim serwisie 24kurier.pl. Terminal kontenerowy ma kosztować 3 mld złotych i będzie w nim zatrudnionych prawie 900 osób.

„Do podpisania umowy finalnej potrzebne jest jeszcze zakończenie postępowania transgranicznego ze strony niemieckiej, dotyczącego decyzji środowiskowej” – dodaje Polskie Radio Koszalin.

Budowa infrastruktury dostępowej

– To była długa droga, którą przebyliśmy, żeby dzisiaj doczekać się, dobrnąć do tej niezwykle ważnej dla nas umowy, pierwszej umowy, która rozpoczyna cały proces budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu – powiedział obecny na uroczystości wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą i inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Jak podaje Radio Szczecin, aby inwestycja doszła do skutku, polski rząd zdecydował o sfinansowaniu budowy nowego toru podejściowego do portu o głębokości 17 m i szerokości 500 m oraz falochronu osłonowego. Polski rząd przyjął finansowany m.in. z budżetu państwa wieloletni program pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029” o wartości 10 mld zł.

Największe kontenerowce

Jeśli inwestycja zostanie zrealizowana zgodnie z planem, terminal rozpocznie działalność na początku 2028 r. Dzięki niemu w Świnoujściu będą rozładowywane największe statki kontenerowe na świecie. Terminal będzie mógł obsługiwać statki o długości do 400 m, szerokości do 60 m i zanurzeniu do 15 m. Docelowo będzie mógł przyjąć do 2 mln TEU rocznie.

Źródło: Kurier Szczeciński, Radio Szczecin, Polskie Radio Koszalin

 

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL), tygodnikami „Do Rzeczy” i „Najwyższy Czas!”, oraz dwumiesięcznikami „Polonia Christiana” (i z serwisem pch24.pl) i „Magna Polonia”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Pociągi PKP Intercity przyspieszą i zabiorą więcej pasażerów

Do 2030 roku PKP Intercity zamierza przeprowadzić gruntowną modernizację swojego taboru, aby zapewnić pasażerom bardziej komfortowe i szybsze połączenia.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe firmy rezygnują z leasingu?

Najmniejsi przedsiębiorcy w Polsce coraz częściej rezygnują z leasingu i decydują się na inne rozwiązanie przy finansowaniu samochodów służbowych.
2 MIN CZYTANIA

Jak rząd Izerę budował…

W wyniku kontroli Najwyższa Izba Kontroli ustaliła, że założenia projektu samochodu elektrycznego Izera i jego cele strategiczne nie były realizowane terminowo oraz że wystąpiły nieprawidłowości wiążące się z zaangażowaniem przez Skarb Państwa kwoty 250 mln zł.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

UE chce przejmować kolejne obszary władzy!

Parlament Europejski chce, aby kolejne obszary, które tradycyjnie należą do wyłącznych kompetencji państwa, przechodziły spod władzy krajów członkowskich na rzecz brukselskiej centrali.
< 1 MIN CZYTANIA

WHO chce ograniczyć suwerenność państw

W Światowej Organizacji Zdrowia trwają prace nad Międzynarodowymi Przepisami Zdrowotnymi, które – jeśli zostaną uchwalone – doprowadzą do ograniczenia suwerenności państw na rzecz WHO.
2 MIN CZYTANIA

Jak rząd Izerę budował…

W wyniku kontroli Najwyższa Izba Kontroli ustaliła, że założenia projektu samochodu elektrycznego Izera i jego cele strategiczne nie były realizowane terminowo oraz że wystąpiły nieprawidłowości wiążące się z zaangażowaniem przez Skarb Państwa kwoty 250 mln zł.
2 MIN CZYTANIA